InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Het kubbspel: werpspel in teams

Het kubbspel: werpspel in teams

Het kubbspel is een relatief onbekend spel dat steeds aan populariteit wint. Het is een spel voor klein en groot waarbij je in teams tegen elkaar kan strijden en je gooikunsten op de proef kan stellen. Wat houdt het kubbspel verder in? Wat zijn de spelregels? Hoe wordt het spel gespeeld?

Het spel bestaat uit

  • 1 koning
  • 6 werpstokken
  • 10 kubbs
  • 4 hoekstokjes (= om het terrein af te bakenen)

Voorbereiding

Het terrein wordt uitgekozen: een vlak terrein van 5 bij 8 meter. De hoeken van het terrein worden aangeduid met behulp van de 4 hoekstokjes. Op de korte zijden worden 2 basislijnen gemaakt: op een rechte lijn tussen de twee hoekstokjes worden 5 kubbs geplaatst (ongeveer even ver uit elkaar). Team A neemt plaats achter de basislijn aan de ene kant, team B achter de basislijn aan de andere kant. Team A krijgt als eerste alle werpstokken en mag beginnen.

Verloop van het spel

Team A probeert alle kubbs van team B om te gooien met de werpstokken (6 per beurt, deze worden verdeeld over alle spelers van team A). Als team A een kubb van team B omver kan werpen, moet team B bij aanvang van hun speelbeurt eerst deze kubb op de speelhelft van team A gooien. De kubbs die op deze manier extra op de speelhelft van het andere team staan moeten steeds éérst worden omver gegooid voordat het team de kubbs op de basislijn mag omver gooien.

Indien er kubbs op de speelhelft van een team blijven staan en alle werpstokken zijn gegooid mag het team naar voren komen tot aan de eerste kubb op hun speelhelft. Zij krijgen dus een voorsprong doordat zij dichter mogen komen staan om te werpen naar de kubbs op de speelhelft of de basislijn van het andere team.

Einde van het spel

Als alle kubbs van bijvoorbeeld team A omver geworpen zijn door team B mogen zij proberen de koning omver te werpen. Een team mag enkel een poging doen de koning omver te werpen indien er nog 2 werpstokken over zijn in diezelfde beurt. Als een team de laatste kubb heeft omver gegooid en daarna nog maar 1 werpstok over heeft om de koning omver te gooien mag dit niet in dezelfde beurt maar mag eerst het andere team nog een beurt spelen. Indien de koning (per ongeluk) omgeworpen wordt voordat alle kubbs aan de overkant omver geworpen zijn is dit team het verliezende team. Team dat dus als eerste alle kubbs aan de overkant én de koning heeft omver geworpen is de winnaar.
© 2011 - 2019 Obviously, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Levend StrategoMooi weer, tijd om naar buiten te gaan en heb je een grote groep (kinderen) te vermaken? Een leuke activiteit om te doen…
Spellen voor op het strandBij lekker weer kiezen veel mensen ervoor om een bezoek aan het strand te brengen. Op het strand is er veel ruimte en du…
Volleybal: het spelVolleybal: het spelIn 1895 bedacht de Amerikaan Morgan volleybal door de spelregels van tennis, basketbal en baseball samen te voegen. Tege…

Reageer op het artikel "Het kubbspel: werpspel in teams"

Infoteur: Obviously
Gepubliceerd: 26-06-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!