Knutselen met kinderen: Zelf speelgoed maken
Kinderen zijn van nature echte onderzoekers. Proefjes doen met statische electriciteit, spelen met magneten, uitzoeken wat zinkt en wat blijft drijven; ze kunnen er intensief mee bezig zijn. Experimenteren komt eerst, maar daarna kunnen ze er ook iets mee te doen. In dit artikel staan verschillende ideeën om 'ontdek' speelgoed te maken met kinderen. Ze leren er veel van, maar dieren, autootjes en bootjes laten bewegen, zonder batterijen, is toch vooral leuk!
Speelgoed knutselen
Bewegend speelgoed, zonder batterijen
Eerst zouden de kinderen even de tijd moeten krijgen om met de magneetjes te experimenteren. Ze vinden het vaak geweldig om rond te lopen en uit te proberen waar zo`n magneet nou aan blijft 'plakken'. Als ze dat uitgebreid hebben onderzocht, kunnen ze lekker aan het werk; een magnetisch 'beweegdier' maken. Goochelen met een knutsel eigenlijk.
Knutsel een beest, van een kurk of een papieren rolletje. (chenille draad, binddraad, of vlechtstroken als pootjes, verder versieren met bijvoorbeeld veertjes, draadjes of lapjes stof. Een insect is heel geschikt, omdat die op zijn buik kan kruipen. Onder die buik plak je een magneet. (Koelkastmagneten bijvoorbeeld, zijn overal wel te krijgen) Dan richt je een schoenendoos in, of een deksel van een schoenendoos. Leg er wat blaadjes en steentjs in om het écht te laten lijken! Doe je insect in de doos en plaats onder de doos, precies onder het insect, nog een magneet. Met het onderste magneetje kun je je insect nu besturen. De ene magneet trekt de andere mee, en omdat je handen onder de doos zijn, lijkt het net alsof je insect zelf kan lopen. Hier kun je een boel mensen mee voor de gek houden!
Op dezelfde manier kun je een autootje knutselen van een lucifersdoosje. Plak er een magneetje onder en teken straten in een schoenendoos. Je kunt de auto nu echt laten rijden door de magneet aan de onderkant van de doos heen en weer te bewegen. Als je plaatjes van huizen en straten aan de zijkanten van de doos plakt, lijkt het alsof de auto door een stad rijdt. Met poppetjes, politieauto`s of brandweerauto`s kun je spannende avonturen verzinnen en naspelen!
Auto die echt kan rijden
Materialen: Metalen dekseltjes, twee latjes of stokken (iets breder dan het doosje), vier spijkers, twee doosjes (zie foto), tape, papier, lijm, schaar, hamer, zaag.
- Sla een spijkertje door het midden van het dekseltje en in het midden van de zijkant van één van de latjes.
- Aan de andere kant doe je hetzelfde. De spijker moet er niet helemaal in, het 'wiel' moet kunnen draaien.
- Het latje moet iets breder dan het doosje zijn, want de rand van het dekseltje komt er anders tegen aan.
- Vier wielen maken en dan kunnen de doosjes op de latjes worden bevestigd met lijm of met punaises.
- Er kunnen allerlei modellen worden gemaakt; het is een echte 'speelauto', die goed kan rijden en best stevig is.
Spelletje: Ballonmonsters voeren
Leuk om te doen op een verjaardagsfeestje. Teken met een goede stift, een cd marker bijvoorbeeld, een gevaarlijk uitziende monsterbek op een ballon. Je kunt van de hele ballon een monsterkop maken. Daarna knip je uit papier het 'voer' voor het monster! Witte botten bijvoorbeeld, roze wormpjes, zwarte torretjes, of andere papieren griezeltjes. De stukjes papier mogen niet te groot zijn. Voordat het monster wil eten, moet je het eerst 'aaien', stévig aaien met een wollen sjaal, of je kunt hem over je haar of je wollen trui wrijven. Daarna houd je zijn bek boven het voer...
Doordat de ballon geladen is met statische elektriciteit, vliegen de snippertjes erop af. Het monster eet.
Ballonnen tips:
- Een lange groene ballon lijkt al gauw op een krokodil.
- Als je een papieren vin op een lange ballon plakt, lijkt het wel een haai.
- Er zijn ook ballonnen te koop, waar al dierenkoppen op staan!
- Lieve monsters kun je natuurlijk ook maken; die eten hartjes!
Als je een ballon die 'elektrisch geladen' is, vlak bij een waterstraaltje houdt, buigt het straaltje naar de ballon toe. Zo kun je je ballonmonster ook laten drinken. Doe hem maar heen en weer, vlák bij de kraan, het water komt vanzelf naar hem toe. Je moet hem steeds opnieuw 'aaien', dat wel.
Bootjes maken
Bootjes kun je heel goed maken van lege drinkkartonnetjes: knip de voorkant (grootste zijde) eruit. (Eerst met een schilmesje inprikken, dan kunnen de kinderen zelf verder knippen) Nu heb je al een rechthoekig bootje dat goed drijft en tegen water kan. Om er een echte 'bootvorm' van te maken, kun je er een strookje karton omheen doen. (Met plakband, een nietmachine, of sterke lijm vastmaken.) Van het rietje kun je een mast maken, of twee roeipeddels. Het stukje karton dat eruit is geknipt kan weer worden gebruikt als afdakje op de boot. (twee kanten vouwen, dan past het er precies in.) Dit is de basis van het bootje.(Zie foto) De kinderen kunnen er nu een echte boot van maken door versieringen aan te brengen; poppetjes bijvoorbeeld, ronde raampjes, een anker, een zeil in de mast, vlaggetjes enzovoorts. In een afwasbak of een plastic opblaasbadje kunnen de bootjes varen. Je zou er ook een touwtje aan kunnen knopen en ze in een sloot 'loslaten'. Als je met een rietje tegen het zeil blaast, zorg je zelf voor een flinke storm.
Als basis voor een bootje kun je ook een kurk gebruiken. Er moet dan een schroefje onder in de kurk worden gedraaid, om het bootje rechtop te houden. Een sneetje boven in de kurk maken met een schilmesje. Dit moet door een volwassene worden gedaan, omdat het mesje snel uitschiet! Je kunt kartonnen bootjes dan in de kurk schuiven. Het komt wel nauw! Als het bootje te groot is slaat het om. Op dezelfde manier kun je ook eendjes, of kikkertjes in het water laten drijven.
Voor kinderen is het eenvoudiger om twee kurken te nemen en er met punaises een doosje op te prikken. Het doosje drijft dan iets boven het water, maar dat is met een kartonnen strookje wel weg te werken. Bovendien kan een 'flinke lading' er ook voor zorgen dat het bootje dieper komt te liggen.
Lees verder