InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Teddyberen, poppen & Co.: Hoe gevaarlijk is speelgoed?

Teddyberen, poppen & Co.: Hoe gevaarlijk is speelgoed?

Of plastic figuren of knuffelbeesten: Kinderspeelgoed kan tot verwondingen, vergiftingen of zelfs tot de dood leiden. Zo moest fabrikant Mattel in de zomer van 2007 meer dan 20 miljoen speelwaren wegens technische en chemische fouten terugnemen. Hoe gevaarlijk is speelgoed? Vooral bij goedkoop speelgoed bestaat het gevaar dat deze veel schadelijke stoffen bevatten of dat kinderen zich hiermee verwonden kunnen.

Steeds weer treden bij kinderen vergiftingsverschijnselen op, nadat zij hun gelakte speelgoed gelikt hebben. Bij speelgoed met snoeren of touwtjes, bijvoorbeeld trekpoppen, kunnen kinderen zich wurgen. Inslikbare delen of licht ontvlambaar speelgoed zorgen steeds weer voor noodgevallen.

China, het land met de meeste speelgoedfabriken

De vooral in China geproduceerde speelwaren voldoen vaak niet aan de Europese standards. Toch is het voor veel fabrikanten onmogelijk de productie uit dit land weg te nemen. Tachtig procent wordt namelijk in China geproduceerd. Beweerd wordt dat er na het Mattel schandaal bij 700 van de 3.500 speelgoedfabriken de licentie is weggenomen.

Meldingen van gevaarlijk speelgoed neemt toe

Speelgoedfabrikanten en –verkopers moeten de Europese speelwarenregels voldoen. Deze wet regelt naast zekerheidaspecten ook de grenswaarde van schadelijke stiffen en belangrijke aanduidingen in het speelgoed. Toch is de ontwikkeling alarmerend: Sinds 2003 hebben de meldingen van gevaarlijk speelgoed zich verdriedubbeld.

Problemen bij de controles

Miljoen speelgoed wordt elk jaar Europa ingevoerd. Deze massa vraagt te veel van de autoriteiten, om welke reden dat er alleen steekproefsgewijs gecontroleerd kan worden. Verscherpt wordt de situatie nog door structurele problemen.

Zegel voor meer zekerheid

Alle geïmporteerde speelgoed moet met de Europese CE zegel voorzien worden. Toch wordt deze zegel door geen enkele keuringsinstantie weggegeven. De fabrikant zelf kleven het teken op hun producten, als zij geloven of willen laten geloven dat aan alle voorschriften gehouden worden.

Beter: TÜV getest

Betrouwbaarder is de GS zegel: Hier hebben de gecertificeerde fabrikanten hun fabrieken en productieafloop onder andere door TÜV laten controleren. De TÜV tests worden jaarlijks herhaald. Niet alleen in Nederland of België wordt getest, ook in China. Echter duiken toch steeds weer valse zegels op. Kopers dienen daarom goed na te kijken en bijvoorbeeld op eventuele schrijffouten op de verpakking te letten.

China deelt doodstraffen uit

Peking probeert steeds intensiever gebrekkige producties tegen te gaan en dreigt zelfs met de doodstraf. De chef van de Chinese artsen- en levensmiddelentoezicht, die medicijnen gesmokkeld zou hebben, werd kort geleden voor corruptie geëxecuteerd. Experten geloven toch dat zelfs zulke drastische straffen weinig zal oplossen, omdat talrijke provincieregeringen vaak niet met de mening van de centrale regering overeenstemmen.

Houd de vingers weg van goedkoop speelgoed uit de 1euro winkels

Betrouwbare zegel

Wie absoluut zeker speelgoed voor zijn kinderen wilt kopen, dient op de TÜV Proof zegel te letten. Voordat het speelgoed deze zegel krijgt, moeten aan nog hogere standaards worden voldaan als bij de GS zegel. De zegel werd speciaal voor speelgoed ontwikkelt, terwijl met de zegel ook elektrische apparaten gekenmerkt worden. Naast de TÜV certificaten zijn er nog twee andere zegels. Rond 600 producten krijgen elk jaar een zegel wat staat voor pedagogisch waardevolle product, die milieuvriendelijk ontwikkelt werden en een hoge zekerheidsgraad hebben. Let op de ‘fair-play’ zegel.

Kleuren en lak mogen niet loslaten

Bij de wrijftest mag het gelakte speelgoed geen kleurresten aan de vinger achterlaten, want als het in contact komt met een kindermondje zal de kleur ook loslaten. Pluschen dieren en babyspeelgoed dienen wasbaar te zijn, om laatste chemische reststoffen te verwijderen.

Tips voor het wassen: Goed laten drogen! Anders kan er schimmel ontstaan

Plastic ja, PVC nee

De wat goedkopere kunststof PVC komt vaak voor in goedkoper speelgoed. Dit bevat te veel schadelijke stoffen, zoals lood of cadmium. Deze zware metalen kunnen door speeksel en zweet vrijkomen en in het lichaam van het kind terecht komen, wat tot zware gezondheidsschade kan lijden.

Geen speelgoed zonder fabrikanteninformatie kopen

Mocht het speelgoed tot een noodval komen, is het belangrijk de fabrikant te weten. Daarom dient u bij elk artikel op de verwijzing naar de fabrikant te achten.

Wat te doen als er gevaarlijk speelgoed ontdekt wordt?

Mocht u gevaarlijk speelgoed ontdekt hebben, moet u dat ongetwijfeld aan de verantwoordelijke instantie melden.
Gerelateerde artikelen
Hoe reinig je speelgoed?Welke producten gebruik je om vuil speelgoed te reinigen? Hoe ontsmet je vuil speelgoed en wanneer? In dit artikel prakt…
Barbie, al jaren een begrip in speelgoedlandBarbie, al jaren een begrip in speelgoedlandWie kent Barbie niet? Ieder meisje heeft in haar jeugd wel een Barbie gehad en inmiddels behoort Barbie tot de verzamelo…
Plastic in cosmeticaPlastic in cosmeticaIn veel cosmetische producten worden plastic bolletjes gebruikt voor scrubben en schuren. Deze bolletjes zijn zo klein d…
Waarom houten kinderspeelgoed kopenLoop een speelgoedwinkel binnen en je wordt als het ware overvallen door een assortiment dat bijna geheel uit plastic be…
Kunststof, milieu, inzameling en recyclingKunststof heeft als licht verpakkingsmateriaal veel voordelen. De houdbaarheid van levensmiddelen is groter als deze in…
Bronnen en referenties
  • Welt der Wunder

Reageer op het artikel "Teddyberen, poppen & Co.: Hoe gevaarlijk is speelgoed?"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 11-12-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!