InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Glycerinezeep met meerdere kleuren maken

Glycerinezeep met meerdere kleuren maken

Vind je het leuk om zelf zeep te maken? Glycerinezeep is gietzeep waar je alleen nog geur- en kleurstoffen aan toe hoeft te voegen. Hierdoor is deze zeep erg makkelijk in gebruik en kun je er vrolijke zeepjes mee maken. Doordat je deze kleuren zo gemakkelijk toe kunt voegen, is het zelfs mogelijk om meerdere kleuren in één zeepje te gebruiken. Het vergt even wat oefening, maar het geeft een ontzettend leuk effect. Je kunt zelf experimenteren met verschillende kleurencombinaties en vormen van zeep.

Glycerinezeep

Glycerinezeep kun je maken in alle kleuren die je maar zou willen. Kies voor een rustige variant met pastelkleuren of ga voor echte knalkleuren zoals roze en paars. Oefen eerst een aantal keer met het maken van gietzeep in één kleur voor je begint aan het combineren van kleuren. Dit vergt wat ervaring. Als je het eenmaal onder de knie hebt, krijg je een fantastisch resultaat. De zeepjes zijn opvallend en leuk om cadeau te geven. Natuurlijk kun je ook een zeepje voor jezelf maken zodat iedereen in jouw huis zijn handen met plezier wast!

Benodigdheden:

  • 400 gram witte of transparante gietzeep (je kunt ook van allebei 200 gram nemen, dit zorgt voor extra contrast tussen de kleuren!)
  • Geurstof
  • Kleurstof
  • 70% alcoholspray
  • Rechthoekige zeepmal (8 x 5,5 centimeter)
  • Maatbeker
  • Plastic folie
  • Magnetron of pannetje

Werkwijze

Stap 1

Kies de kleuren die je wilt gebruiken voor je zeepje. Neem je kleuren die op elkaar lijken of juist kleuren die heel erg van elkaar verschillen? Wanneer je gebruik maakt van witte zeep zul je pastelkleuren krijgen. Transparante zeep maakt alle kleuren wat feller en donkerder. Je kunt deze twee soorten zeep met elkaar combineren of in het hele zeepje dezelfde soort gebruiken.

Stap 2

Snijd de zeep in kleine blokjes en doe de helft van de blokjes in de maatbeker. Sluit de maatbeker vervolgens zorgvuldig af met plastic folie om te voorkomen dat de zeep verdampt. Verwarm de zeep in de magnetron. Zet de maatbeker eerst ongeveer dertig seconden in de magnetron en bepaal daarna hoe lang hij nog ongeveer moet opwarmen om volledig gesmolten te zijn. Laat de zeep niet te heet worden. Als je gebruik maakt van een pannetje en de zeep au-bain-marie opwarmt, zal het ongeveer twintig minuten duren voor de zeep helemaal gesmolten is.

Stap 3

Verwijder het folie van de maatbeker en voeg één van de kleuren en de geurstof toe. Gebruik niet meer dan 10-15 druppels kleurstof en voeg ongeveer 10-20 druppels geurstof toe. Roer het geheel goed door.

Stap 4

Spray de mal in met 70% alcoholspray en giet de zeep in twee van de vier rechthoeken. Zorg ervoor dat de mal tot aan de rand gevuld is met zeep. Spray vervolgens nog wat alcohol over het oppervlak om luchtbelletjes te voorkomen.

Stap 5

Herhaal stap 2 t/m 4 met de rest van de zeep. Voeg nu een andere kleur maar wel dezelfde geur toe. Giet deze zeep in de overige plekken in de zeepmal. Laat beide kleuren zeep goed drogen. Na één tot twee uur kun je ze voorzichtig uit de mal drukken.

Stap 6

Snijd de zeep die je uit de mal gehaald hebt in stukken. Je kunt ze door de helft snijden, maar ook in vier stukken. Doe de helft van de stukken van beide kleuren terug in de mal. De andere helft doe je in de maatbeker en smelt je weer om. Je hebt nu in de mal vier halve zeepjes liggen in twee verschillende kleuren. Spray de stukken zeep goed in met alcohol.

Stap 7

Druk de stukken zeep in de mal stevig aan en giet de tweede kleur zeep in de open plekken. Vul de open plekken tot het randje en houd druk de stukken zeep nog even goed naar beneden. Spray vervolgens het oppervlak in met alcohol. Doe dit bij alle vier de zeepjes.

Stap 8

Na één tot twee uur kun je de zeepjes uit de mal halen. Wanneer de verschillende kleuren niet precies even hoog zijn gegoten, kun je dit eventueel bijwerken met een mesje. Laat de zeep nog even drogen buiten de mal en verpak hem daarna in een stukje folie. Met een mooi lintje is hij helemaal af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf zeep maken met glycerinezeepGlycerinezeep is een prettige kant-en-klare gietzeep die je alleen nog maar hoeft te smelten. Zodra de zeep gesmolten is…
Je eigen zeep traktatie makenAls je een zoon of dochter op de basisschool hebt, zul je weten hoe lastig het is om een geschikte traktatie te verzinne…
Kinderfeestje zeepkettingen makenWil je een creatief feestje organiseren voor je jarige kind? Organiseer dan een zeepfeestje! Tijdens dit feest kunnen de…
Je eigen scrubzeep makenScrubben is goed voor de huid. Vaak gebruiken mensen hier scrubzout voor. Het is echter ook heel leuk om een keer een sc…
Zelf zeepjes makenZelf zeepjes makenJe kunt ze zo kant-en-klaar kopen, maar je kunt er ook een hobby van maken van die leuke kleine zeepjes in een aparte…

Reageer op het artikel "Glycerinezeep met meerdere kleuren maken"

Reacties

Mk92 (infoteur), 14-07-2015 12:38 #2
Hallo Anita,

Helaas kan ik hier geen namen van websites noemen, maar er zijn verschillende (web)winkels die zeepmallen verkopen. In dit artikel gaat het om een zeepmal waar vier blokken zeep in gemaakt kunnen worden, maar in principe kun je elke zeepmal gebruiken. Zoek maar eens op internet naar zeepmallen.

Met vriendelijke groet,
Maike

Anita, 27-06-2015 10:17 #1
Ik wil dit graag maken, maar waar vind ik een zeepmal waarin ik zeep van verschillende kleuren kan maken? Ik lees dat jij het hebt over zeep in een van de vier rechthoeken gieten, dus zou ik graag willen weten waar jij je mal weg hebt.

Mvg,
Anita

Infoteur: Mk92
Laatste update: 31-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Zeep maken
Reacties: 2
Schrijf mee!