InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Je eigen scrubzeep maken

Je eigen scrubzeep maken

Scrubben is goed voor de huid. Vaak gebruiken mensen hier scrubzout voor. Het is echter ook heel leuk om een keer een scrubzeep te maken. In deze zeep zit een fijne scrub om de oude huidschilfers te verwijderen. Bovendien zien deze zeepjes er ontzettend leuk uit en kunnen dus ook goed cadeau gegeven worden.

Scrubzeep?

Scrubzeep is een zeep waar zout of suiker aan toe wordt gevoegd, zodat de zeep een scrubbende werking heeft. Scrubben is goed voor de huid. Hiermee verwijder je dode huidcellen en zal je huid egaal en stralend worden. Aan de zeep kun je verschillende boters of oliën toevoegen waardoor je de huid voed.

Wat heb je nodig?

  • 50 ml witte of transparante glycerinezeep
  • 2 eetlepels zout of suiker
  • 1 eetlepel badboter
  • 1 eetlepel sheaboter
  • Kleurstof op waterbasis
  • Geurolie
  • 70 procent alcohol spray
  • Zeepmal rechthoek (8x5,5 centimeter)
  • Maatbeker
  • Plastic folie
  • Magnetron of pannetje

Werkwijze

Stap 1

Snijd de glycerinezeep in kleine blokjes en doe deze stukjes in de maatbeker. Sluit de maatbeker vervolgens af met plastic folie. De maatbeker zet je in de magnetron en verwarm je tot de zeep volledig gesmolten is. Let op dat de zeep niet te lang in de magnetron zit, want dan wordt het te warm. Het zal ongeveer dertig tot zestig seconden duren voor de zeep gesmolten is. Natuurlijk kun je de zeep ook au-bain-marie smelten, dit zal iets langer duren.

Stap 2

Voeg de badboter en de sheaboter toe aan het mengsel en roer het goed door. Als het goed is smelten deze twee boters vanzelf, het mengsel hoeft niet opnieuw opgewarmd te worden. Hierna kan ook de geurolie en de kleurstof worden toegevoegd. Kies zelf een lekkere geur en een vrolijk kleurtje uit. In het voorbeeld is gekozen voor een roze zeep met de geur aardbei.

Stap 3

Spray de mal in met de alcohol. Doe het zout of de suiker bij het zeepmengsel. Nu moet je snel kunnen handelen. Het zal niet lang duren voor het mengsel hard wordt. Giet het daarom meteen in de mal en druk het goed aan. Wanneer het al niet meer goed gietbaar is, kun je het mengsel met een lepel uit de maatbeker halen en stevig in de mal drukken. Wacht enkele uren voor je de zeep uit de mal verwijdert.

Stap 4

Tenslotte moet de zeep verpakt worden. Wacht hier niet te lang mee anders zal de zeep uitdrogen en de geur minder worden. Je kunt het zeepje feestelijk verpakken in een stukje plastic folie met een mooi lintje eromheen. Zo is het zeer geschikt als cadeautje! Natuurlijk kun je de zeep ook lekker zelf gebruiken.

Oliën

Er zijn veel verschillende boters en oliën die je voor deze zeep kunt gebruiken. In het voorbeeld is gebruik gemaakt van sheaboter en badboter. Badboter zorgt voor een lichte schuimende werking en sheaboter maakt de huid heerlijk zacht. Om de zeep geheel natuurlijk te maken, kun je ook kokosboter toevoegen. Maak in dit geval gebruik van etherische oliën en natuurlijke micapigmenten. Als je houdt van een vette zeep kun je amandelolie of olijfolie toevoegen. Hierdoor blijft er een vetlaagje achter op de huid waardoor hij niet uit zal drogen.

Je kunt experimenteren met de verschillende oliën en boters. In het begin is het misschien lastig om de zeep goed in de mal te krijgen, maar oefening baart kunst. Bovendien zul je snel genoeg doorhebben welke oliën en boters je het prettigst vindt om mee te werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je eigen scrubzeep maken"

Infoteur: Mk92
Laatste update: 21-11-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Zeep maken
Schrijf mee!