InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zelf bruisballen maken

Zelf bruisballen maken

Zelf bruisballen maken Bruisballen zijn fijn voor in bad. Je komt heerlijk tot rust wanneer je in het water stapt met een bruisende bal die het bad lekker laat geuren. Je kunt bruisballen in de winkel kopen, maar het is natuurlijk nog leuker wanneer je deze bruisballen zelf kunt maken. Zo kun je zelf je favoriete kleur en een lekkere geurstof toevoegen. Kom heerlijk tot rust met deze DIY voor het maken van een bruisbal.

Bruisballen

Een bruisbal is een bal gemaakt van natriumbicarbonaat en citroenzuur. Natriumbicarbonaat is een wit poeder. Met dit poeder maak je de vorm van de bruisbal. Het citroenzuur voeg je toe om de bal te laten bruisen. Natuurlijk hoef je niet perse een bal als vorm te gebruiken. Je kunt ook een bruisend hartje of een bruisend badei maken.

Benodigdheden:

  • 1 deel citroenzuur
  • 2 delen natriumbicarbonaat (bijv. 500 gram citroenzuur en 1000 gram natriumbicarbonaat)
  • Kleurstof (kleurstof op waterbasis of micapigment)
  • Geurstof
  • Gedemineraliseerd water in een spuitfles
  • Mal (bal, ei of hartje, grootte maakt niet uit)
  • Lepel

DIY

Stap 1

Doe twee delen natriumbicarbonaat in een grote kom en voeg hier één deel citroenzuur aan toe. Roer de twee ingrediënten door elkaar.

Stap 2

Vervolgens gaan we de geur en kleur toevoegen. Als je de bruisbal één kleur wilt geven, kun je het poeder gewoon in de bak laten zitten. Het is echter ook heel leuk om de bruisbal twee verschillende kleuren te geven. Verdeel het mengsel hiervoor over twee bakken. Voeg bij beide bakken de geur- en kleurstof toe. Het aantal druppels dat je moet toevoegen is afhankelijk van het gewicht. Je zult vanzelf zien wanneer je genoeg kleurstof hebt toegevoegd, dan is de kleur in orde. Ga voor de geurstof van ongeveer vijf tot tien druppels per honderd gram uit. Roer het geheel goed door.

Stap 3

Het gekleurde poeder is nu nog heel los en korrelig en zal niet aan elkaar blijven plakken. Spray daarom met het gedemineraliseerde water over het poeder heen. Je kunt hier alleen gedemineraliseerd water voor gebruiken. Wanneer je gewoon water zou toevoegen dan gaat het citroenzuur bruisen en werkt je bruisbal niet meer. Als je een beetje water over het poeder heen hebt gespoten, kun je testen of het genoeg is. Neem een beetje in je hand en knijp je hand even dicht. Blijft het poeder aan elkaar plakken? Dan is het goed. Anders moet je nog wat water sprayen. Let er wel op dat je het poeder niet te nat maakt, want dan werkt het niet meer.

Stap 4

Als het poeder nat genoeg is, kun je beide helften van de mal ermee vullen. Wanneer je twee verschillende kleuren gebruikt, kun je ervoor kiezen allebei de helften een andere kleur te geven of om beide kleuren in allebei de helften terug te laten komen. Zorg ervoor dat de mal tot het randje vol zit en zelfs nog een klein bultje in het midden heeft zitten die wat hoger komt. Als beide helften goed vol zitten kun je ze stevig tegen elkaar duwen. Blijf de helften een paar seconden zo vasthouden en haal vervolgens de bovenste helft voorzichtig van de bruisbal af. Vervolgens laat je hem even drogen.

Stap 5

Na een half uurtje kun je ook de tweede helft van de mal van de bruisbal afhalen. Laat hem vervolgens nog één of twee dagen drogen om ervoor te zorgen dat hij goed uithard. Vervolgens is hij klaar voor gebruik en kun je hem meenemen naar bad. Of natuurlijk cadeau geven aan iemand anders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf bruisballen maken"

Reactie

Iris, 26-03-2016 10:14 #1
Kan je ook citroensap gebruiken? Reactie infoteur, 29-04-2016
Dit zou je ook kunnen proberen.

Infoteur: Mk92
Laatste update: 21-11-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Zeep maken
Reacties: 1
Schrijf mee!