InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Taart decoreren: wat is het decoreren van taarten?

Taart decoreren: wat is het decoreren van taarten?

Taart decoreren. Veel mensen houden zich ermee bezig. Ze maken de prachtigste ontwerpen op taarten. Dit doen ze voornamelijk met bijvoorbeeld fondant en marsepein. Ook op televisie zijn er meerdere programma's die zich richten op taartdecoratie. Zou je zelf ook eens een taart willen decoreren? Dan moet je natuurlijk wel weten hoe dit allemaal werkt. Hoe kun jij kijken of het decoreren van taarten iets voor je is?

Wat is taart decoreren?

Taart decoreren is helemaal in. Veel mensen maken prachtige taartontwerpen met fondant of marsepein. Je kunt de ontwerpen vaak wel vergelijken met het boetseren van klei. Je kunt 3D-figuren maken, maar ook kiezen voor een 2D-ontwerp. Bijna alles is mogelijk en dit maakt het juist zo leuk om taarten te decoreren.

Waar haal je de inspiratie vandaan?

Het kan misschien lastig zijn om inspiratie te vinden voor het decoreren van taarten. Je kunt daarom taarten gaan decoreren voor speciale gelegenheden. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardag, een geboorte of een kinderfeestje. Voor wie wil je de taart maken en wat past bij de persoon? Als je de taart voor jezelf wilt maken, dan kun je natuurlijk ook kiezen voor iets dat bij jou past.
Het is ook mogelijk om tijdschriften en boeken te bekijken. Er zijn veel boeken te verkrijgen met uitleg over taartdecoratie. Op internet kun je eveneens veel ideeën opdoen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.deleukstetaarten.nl. Er is een fotogalerij en ook in het forum kun je bekijken wat er zoal mogelijk is. Zo kun je leuke ideeën opdoen en er een eigen draai aan maken. Ook op Facebook zijn verschillende pagina's en groepen waar je creaties van anderen kunt bekijken.

Voor de eerste keer een taart decoreren

Het kan misschien lastig zijn om de stap te nemen om voor de eerste keer taarten te decoreren. Je hebt er immers veel spullen voor nodig, dus het is een behoorlijke uitgave. In plaats daarvan kun je ervoor kiezen om eens naar een workshop te gaan. Hier leer je de basis van taartdecoratie en kun je kijken of het iets voor je is. Workshops worden overal in Nederland gegeven en kosten vaak slechts een paar tientjes. Dit is natuurlijk ook heel leuk om bijvoorbeeld te doen met een vriendengroep of tijdens een vrijgezellenfeest. De taart die je hebt gedecoreerd, mag je mee naar huis nemen.

Cupcakes

Behalve taarten decoreren kun je natuurlijk ook cupcakes decoreren. Cupcakes zijn wel een stuk kleiner dan taarten, maar dit kan ook makkelijker zijn. Je kunt hier dus ook goed mee oefenen. Het kan echter ook een uitdaging zijn om van meerdere cupcakes iets leuks te maken.

Waar koop je de spullen voor taartdecoratie?

Spullen voor taartdecoratie kun je kopen in speciale taartwinkels die zijn gespecialiseerd in taartdecoratie. Bij veel bakkerijen kun je ook marsepein kopen. Soms worden er tevens beurzen gehouden, waarbij je spullen voor de taartdecoratie kunt vinden. Online je materialen kopen kan natuurlijk ook. Dit kan bijvoorbeeld aan www.deleukstetaartenshop.nl.

Blijven oefenen

Wees niet te kritisch voor jezelf. Het moet een hobby blijven en doe het vooral omdat je het leuk vindt. Je eerste taart is misschien ook niet goed, maar hoe meer je oefent, hoe beter je uiteindelijk wordt. Je kunt jezelf dan ook blijven uitdagen om de taarten die je maakt strakker te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Taart decoreren: wat is het decoreren van taarten?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Taarten en cupcakes
Schrijf mee!