InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Organiseer je Scrapbook materialen

Organiseer je Scrapbook materialen

Scrapbooken is zo divers, dat je in een korte tijd veel verschillende materialen zult verzamelen. Hoe berg je deze materialen handig en overzichtelijk op?

Ruimte

De ideale optie zou natuurlijk een eigen scrapkamer of scrapruimte te hebben. Het voordeel hiervan is dat je je spullen rustig kunt laten liggen en je niet het risico loopt dat je kinderen en-/of huisdieren erbij kunnen. Helaas heeft niet iedereen deze mogelijkheid en vaak ook niet de ruimte ervoor, vandaar wat nuttige tips hoe je je spullen overzichtelijk en veilig opbergt.

Stapelbakken / dozen

Bewaar je scrap-spullen niet in de originele verpakking waarin ze verkocht worden, maar in sorteerdozen en stapelbakken. De kleinere spullen kun je vervolgens het beste op kleur sorteren zodat je alles in één oogopslag kunt zien. Grotere embellishments (decoratie materialen bij het scrappen), zoals knopen, bloemen, lint, enz. Kun je het best opbergen in bijvoorbeeld glazen potjes, bv. kruidenpotjes of jamglazen. Bovendien geeft dit behalve een goed overzicht ook nog een leuk uitzicht!

Labelen

Na het opbergen van je spulletjes is het verstandig om ze ook te categoriseren (uitzoeken op soort/kleur/thema) en vervolgens te labelen. Dit kun je doen met behulp van een label-machine maar ook met handbeschreven etiketten.

Stickers

Stickers zijn lastige materialen om op te bergen. Het handigst is om ze in te delen op soort, zoals bijvoorbeeld huwelijk, geboorte, verjaardat, enz. Dit is vooral handig wanneer je scrapt op thema. Gebruik je je lay-outs / werkstukken vooral op kleur, dan kun je beter sorteren op kleur. Gebruik voor het opbergen van de stickers folder-mappen, insteekhoezen of ordners.

Gereedschappen

Bij het opbergen van je gereedschappen is het vooral van belang dat alles een vaste plaats heeft. Dit zodat alles snel terug te vinden is maar ook om te voorkomen dat materialen dubbel worden gekocht (bv. bij lijm, plakband).

Het opbergen van stansen is wat moeilijker, al is het de laatste tijd zo dat wanneer je deze apparaten koopt ze al in een opbersysteem komen. Ook zou je kunnen denken aan het bevestigen van een boekenplank om ze op te zetten.

Het opbergen van stempels is wat simpeler, deze kun je makkelijk kwijt in een grote bak of doos. Met inktpads gaat het iets anders, deze kunnen makkelijk los geraken waardoor de inkt opdroogt. Je zou kunnen denken aan vleeswaren bakjes of andere kleine bakjes om ze in te doen. Clearstamps en foamstamps kun je heel goed bewaren in insteekhoezen of mappen. Op deze manier kun je ze ook weer makkelijk labelen.

Papier

Scrap-papier komt in veel verschillende formaten en kleuren. Tijdschrift cassettes, hangende archiefmappen zijn dan handig om ze in op te bergen. Ook kun je in hobbywinkels speciale tassen krijgen waar je papier in kunt opbergen. Denk ook na hoe je ze wil sorteren, op kleur, formaat, thema, enz.

De hierboven genoemde opbergmaterialen komen in zowel goedkope als dure varianten. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Gerelateerde artikelen
Vertel een verhaal met je scrapbookVertel een verhaal met je scrapbookMet je scrapbook wil je eigenlijk een verhaal vertellen wat gedragen wordt door jouw foto’s. Je wil het verhaal versterk…
Scrapbook technieken uitgelegdScrapbooken is een erg veelzijdig begrip en je kunt er vanalles bij bedenken; het maken van kaarten tot het maken van je…
Scrapbook begrippen uitgelegdScrapbook begrippen uitgelegdAls je net begint met scrappen, of het nu scrap-kaarten of andere scrap-projecten zijn, kom je vast een heleboel begripp…
Scrapbook of scrapbooking, hoe leer je scrappen?Scrapbook of scrapbooking, hoe leer je scrappen?Een scrapbook is een boek waarin op een creatieve en decoratieve manier foto’s en informatie wordt geplaatst. Het kan oo…
Scrap Project: Album maken van koffiefiltersScrap Project: Album maken van koffiefiltersDit album is zowel leuk als makkelijk om te maken. De vorm van koffiefilters biedt mogelijkheid om verschillende soorten…

Reageer op het artikel "Organiseer je Scrapbook materialen"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!