InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Haken, de moderne trend en zijn geschiedenis

Haken, de moderne trend en zijn geschiedenis

Haken, de moderne trend en zijn geschiedenis Haken is een eeuwenoude bezigheid die zijn oorsprong kent rond 1800. Toch werd de handwerktechniek lang als oubollig gezien. Hekan is weer helemaal terug. De nieuwst trends als Zpagetti en Amigurumi hebben het haken weer helemaal hip en trendy gemaakt, zowel op het gebied van mode, woonaccesoires, maar ook een gehaakt kraamcadeautje is zeer orgineel en helemaal trendy. Haken is een eeuwenoude handwerktechniek die weer weer hip aan het worden is. Het haken gebeurt met behulp van een haaknaald en diverse soorten garens. Met behulp van de haaknaald worden van de verschillende soorten garens lussen gemaakt, die samen een makkelijk tot een wat ingewikkeldeer patroon vormen. Haken wordt veelal met katoen gedaan, maar ook wol en acryl kunnen voor deze techniek worden gebruikt. Tegenwoordig gebruikt met zelfs raffia, repen plastic en Zpaggeti. Zpagetti is een draadstof, gemaakt van een kwalitatief hoogwaardig en duurzaam restmateriaal uit de mode- en textielindustrie. Het haken met met Zpagetti is de haak- en woontrend van 2011. Naast dat haken een leuke bezigheid is, kan het ook heel nuttig zijn. Vele organisatie vragen tegenwoordig om te helpen haken voor het goede doel.

Geschiedenis

Hoe en wanneer het haken is ontstaan is nog altijd erg onzeker. Veelal wordt er vanuit gegaan dat de techniek zijn oorsprong vindt in de Arabische landen, Zuid Amerika of in China maar er is tot op heden geen tastbaar bewijs gevonden, dat dat deze vorm van handwerken zijn oorsprong vindt in deze landen. De eerste bekendheid van het haken dateert uit 1800. Vanaf dat moment werd het haken in Europa veel beoefend. De vroegste schriftelijke vermelding over haken dateren uit 1812. In dat jaar werd het boek "The Memoirs of a Highland Lady" geschreven door Elizabeth Grant. In Nederland werden de eerste haakpatronen gepubliceerd in 1824 in het tijdschrift Pénélopé. Het haken werd in die periode veel gebruikt om het dure kant te vervangen en om in levensonderhoud te kunnen bestaan. De handwerkrage haken had een piek tussen 1910 en 1920. Na de Eerste Wereldoorlog werden er veel minder haakpatronen uitbracht dan voorheen. De patronen die uit werden gebracht waren vaak vereenvoudigde versies van patronen uit het begin van de 20e eeuw. Na de Tweede Wereldoorlog kwam de interesse in het handwerken opeens weer terug, maar vanaf 1980 kende het ook weer een dip in Nederland. Dit terwijl het haken in landen als Japan en de Verenigde Staten juist veel werd beoefend en er veel nieuwe patronen gepubliceerd werden voor pannenlappen, omtrekken voor plantenpotten en andere woon objecten. Vandaag de dag wordt haken ook in Nederland weer per dag populairder. De granny square een een favoriet motief uit de jaren zeventig is weer helemaal terug en de mooiste kleurrijke dekens zijn dan ook veelal te vinden in de woonbladen. Ook de trend vanuit Japan, Amigurumi is overgewaaid naar Nederland. Met mooi glanskatoen en een haaknaald 2,5 a 3 worden met de spiraaltechniek de mooiste en schattigste beestje vervaardigd.

Nederlandse Ontwerpers

Anne-Claire Petit

Anne-Claire Petit is een Nederlandse ontwerpster die er mede voor gezorgd heeft dat het haken in Nederland weer terug op de kaart is. Onder het label Anne-Claire Petit accecoires ontwerpt zij prachtige objecten. Allemaal even kleurrijke en met een eigen en uniek Design. Anne-Claire Petit studeerde industrial design in Eindhoven, waarna zij haar carriere begon als designer voor Esprit. Na vier jaar te werken voor dit internationale merk begon zij als zefstandig ondernemer haar eigen label Anne-Clair Petit.Ze begon haar eigen label onder de naam Anne-Claire Petit accessories. Een groot deel van haar gehaakte producten wordt gemaakt in Azie. Dankzij het werk dat de vrouwen daar voor Anne-Claire Petit doen, zijn de Aziaatische vrouwen in staat om het hele jaar door geld te verdienen en in eigen levensonderhoud te voorzien. De mooie producten zoals theeserviesjes, bloemenvaasjes, tekkels en aapjes zijn te verkrijgen in veel Nederlandse winkels. Ook via haar webwinkel www.bijzondermooi.nl zijn de kleurrijke gehaakte objecten met een groot knuffelbaar gehalte te verkrijgen.

Christel Krukkert
Christel Krukkert is van oorspron illustrator van vooral hele schattige beestjes. Toch is zij vandaag de dag niet meer weg te denken uit de wereld van het haken van schattige amigurumi dieren. Zij ontwerpt prachtige patronen en heeft in 2010 maar liefst twee leuke boekjes uitgegeven. In juni 2011 verscheen haar derde boekje in de boekhandels; Kleine dierenvriendjes haken. Hierin zullen o.a de patronen van een krokodil, kameleon, kikker en hond de revue passeren. Haar patroontjes zijn ook te koop via www.amigurumis.nl

Echtstudio

Tess en Kim van Echtstudio weten als geen ander het haken weer helemaal hip te maken. Zij hebben beiden een geheel eien kijk op handwerken dat lang werd beschouwd als een oubollige bezigheid. De dames van Echtstudio ontwerpen hippe eigentijdse patronen en proberen mensen door middel van workshops te activeren om ook zelf aan de slag te gaan. Zij hebben hun eigen stodio in Alphen aan de Rijn, maar zijn ook regelmatig te vinden op beurzen in het hele land. Zij laten dan vooral zien wat je allemaal kunt doen met Zpaggetti en de nieuwste trend op het gebied van haken. In augustus 2011 publiceren zij hun eerste boekje; Amigurumi & more; hip haken met Kookeridoo. Een leuk boekje waarin in Amigurumi haken sterk aan bod komt met o.a een super schattig vosje, een kangeroe en een o zo schattige pyamazak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AMMMMJens, Pixabay
  • www.koekeridoo.nl
  • www.amigurumis.nl
  • www.bijzondermooi.nl

Reageer op het artikel "Haken, de moderne trend en zijn geschiedenis"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Handwerken
Schrijf mee!