InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zentangle tekenen: creatieve patronen

Zentangle tekenen: creatieve patronen

Zentangle is een manier van tekenen. Het wordt gezien als een combinatie van meditatie en van kunst. Een tekening bestaat uit een patroon, dat een tangle wordt genoemd. Steeds meer mensen komen tot rust terwijl ze Zentangle tekeningen maken. Hoe kun je zelf Zentangle maken en welke spullen heb je hiervoor nodig? Wat zijn de grote voordelen van Zentangle?

Wat is Zentangle?

Het woord Zen is afkomstig uit het Boeddhisme. Dit is een zoektocht naar rust, wijsheid en innerlijke leegte. Tangle is een Engelstalig woord en betekent zoiets als in de war of knoop. Beide betekenissen vatten eigenlijk goed samen wat Zentangle precies is. Je komt tot rust terwijl je patronen tekent. Zo’n patroon wordt ook wel Tangle genoemd. Bij Zentangle ligt de focus op één beweging per keer. De tekeningen bestaan uit lijnen, stippen, strepen en cirkels. De figuren zijn heel gemakkelijk te maken en je hebt doorgaans geen gum nodig. Belangrijk is dat de patronen meermaals terugkomen in de tekening.

Geschiedenis

De kunstvorm is ontwikkeld door calligrafe Maria Thomas en meditatie-monnik Rick Roberts. Zij komen uit Amerika en raakten geïnspireerd door een boek dat uit het jaar 800 afkomstig is. Het boek heet ‘The book of Kells’ en er stonden allerlei prachtige patronen in. Dit boek was geschreven door de Keltische monniken. Zowel Rick Roberts als Maria Thomas ontdekten al snel dat het tekenen van deze patronen voor een fijn, ontspannen gevoel zorgden, waarbij ze vooral konden werken aan hun innerlijke rust.

Hoe kun je beginnen met Zentangles maken?

Mensen denken al snel dat ze niet goed zijn in he tekenen van een Zentangle. Dit is echter onzin. Iedereen kan het leren en toepassen. Het beste kun je beginnen met het kopen van een speciaal Zentangle-setje. Hier kunnen fineliners in zitten die je gebruikt tijdens het tekenen. Ook krijg je bij een Zentangle-set speciale tiles. Hier zitten instructies bij waardoor je gemakkelijk kunt beginnen met tekenen. Door de instructies te volgen kun je je eigen creaties maken en deze creaties zijn voor iedereen anders. Dit maakt het juist zo leuk. Uiteraard kun je ook beginnen met Zentangle tekeningen met alleen wat papier en potlood. Het is ook mogelijk om een workshop te volgen. In het hele land worden geregeld workshops georganiseerd waarbij je leert zelf Zentangles te maken.

Is dat niet gewoon Doodlen?

Doodlen is ook ontzettend hip, maar het is toch heel anders. Het grootste verschil is toch wel dat je in Doodlen vaak bestaande en herkenbare figuren tegenkomt. Dit is bij Zentangle absoluut niet het geval.

Voordelen van Zentangle

Zentangle kent ontzettend veel voordelen. Zo kan het heel erg ontspannend werken om Zentangles te tekenen. Je creëert innerlijke rust. Ook kan het helpen om je beter te concentreren en je hoofd goed leeg te maken. Psychologen gebruiken Zetangle vaak om bijvoorbeeld te helpen met paniekaanvallen, angststoornissen en als middel tegen stress.

Wat doe je met je getekende Zentangle?

Er zijn talloze ideeën te bedenken voor je getekende Zentangles. Zo kun je ze als ansichtkaarten versturen of inlijsten en ophangen. Ook kunnen het hele leuke en creatieve cadeaus zijn om weg te geven. Uiteraard hoef je er niks mee te doen. Je kunt ze ook in je persoonlijke map stoppen.

Waar kun je inspiratie vinden voor Zentangle patronen?

Vooral in het begin kan het best lastig zijn goede inspiratie te vinden voor je Zentangle patronen. Gelukkig is er online een hoop informatie te vinden. Zoek bijvoorbeeld op Pinterest op Zentangle en vind talloze voorbeelden. Wanneer je op YouTube kijkt kun je eveneens filmpjes vinden van mensen die voordoen hoe zij Zentangles maken. Zo kun je stap voor stap de instructies volgen en je eigen creaties maken.

Zentangle en kleurboeken voor volwassenen

In veel kleurboeken voor volwassenen vind je Zentangle tekeningen. Deze kun je dan inkleuren. Het kleuren ervan kan al zeer ontspannend zijn. Wanneer je eens wat anders wilt kun je dus ook overwegen zelf deze tekeningen te maken. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Patroontekenen, wat houdt dit in?Patroontekenen, wat houdt dit in?Bent u graag bezig met het maken of vermaken van kleding, dan is het handig als u kunt patroontekenen. Wat houd patroont…
Linkshandig tekenenLinkshandige mensen worden vaak bestempeld als creatieve mensen. Naar mijn mening klopt dat wel, aangezien ik zelf links…
Tekenen met kleurpotloodOm mooie tekeningen te kunnen maken met kleurpotlood, is het belangrijk om op de juiste manier te beginnen met je tekeni…
Perspectief tekenen op papier en met PaintHet wordt lichter en bijna lente en de bloembollen staan al in bloei. De velden met bloembollen zijn zo mooi, dat het ee…
Houtskooltekening, de techniekHoutskooltekening, de techniekHoutskool biedt een mogelijkheid waardoor het gemakkelijker is een tekening met een mooi resultaat te krijgen, dan met b…
Bronnen en referenties
  • http://www.bol.com/nl/m/service/uitgelicht-lees-verder/index.html?promo=mhp_weblogslot__Win%20een%20Zentangle%20Tool%20Set!___#19273&&http%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fnl%2Findex.html
  • https://www.zentangle.com/zentangle-method
  • http://tanglepatterns.com/zentangles
  • http://www.writersplaza.nl/c-1429776/wat-is-zentangle-tekenen

Reageer op het artikel "Zentangle tekenen: creatieve patronen"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 05-04-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!