InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Patroontekenen, wat houdt dit in?

Patroontekenen, wat houdt dit in?

Patroontekenen, wat houdt dit in? Bent u graag bezig met het maken of vermaken van kleding, dan is het handig als u kunt patroontekenen. Wat houd patroontekenen precies in en wanneer gebruikt u het. Met patroontekenen kunt u zelf uw kleding ontwerpen en deze daarna maken. Patroontekenen kunt u volgen door middel van cursussen, thuis of op locatie. In de meeste gevallen is het ook mogelijk om via naailes patroontekenen te volgen.

Patroontekenen

Wat kunt u bereiken met patroontekenen.
  • Regels: bij het patroontekenen gaat het erom dat u de regels van het tekenen goed toepast.
  • Maten: met patroontekenen kun u nauwkeurig maten opnemen, zodat de kleding perfect aansluit op het model.
  • Berekenen: als de maten goed zijn opgenomen van het model kunt u deze berekenen en daar een correcte tekening van maken.
  • Technische vaardigheden: met het patroontekenen leert u voldoende technische vaardigheden om een mooi ontwerp te maken.
  • Inzicht: bij het patroontekenen gaat het ook om inzicht in het patroon, met voldoende inzicht ziet u vanzelf waar u bijvoorbeeld een zak kunt plaatsen.

Uniek patroon

Bij patroontekenen bent u verzekerd van een uniek kledingstuk. Hoe meer u de basis van het patroontekenen in de vingers heeft des te meer ideeën en mogelijkheden er zijn om te variëren met de kleding. U kunt uw eigen fantasie gebruiken in de patronen.

Benodigdheden

Bij het patroontekenen heeft u de volgende materialen nodig:
  • patroonpapier
  • liniaal
  • lotlood
  • gum
  • schrift (A-4 formaat)

Stof

Voordat u het patroon gaat tekenen dient u rekening te houden met de stof. Er zijn verschillende soorten stoffen te verkrijgen en niet ieder patroon is geschikt voor iedere stof. Tegelijkertijd dient u ook naar het patroon in de stof te kijken. Bij een ribstof dient u rekening te houden met de vleug enzovoort. Het patroontekenen is nu afgerond. Nu kunt u het patroon op de stof leggen en uitknippen.
© 2008 - 2019 Nannie78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Patroontekenen, wat houdt dit in?"

Infoteur: Nannie78
Gepubliceerd: 09-04-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!