InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Kerstballen van zoutdeeg

Kerstballen van zoutdeeg

Zoutdeeg of brooddeeg is ideaal om mee te knutselen. Je maakt je vormpjes en figuurtjes, en bakt het daarna af in de oven. Zo wordt het hard, en kan je het naar hartenlust versieren.

Hoe maak je zoutdeeg?

Benodigdheden

  • 3 kopjes witte bloem (geen zelfrijzend bakmeel!)
  • 1 kopje zout
  • 1 kopje water
  • 3 eetlepels olie
  • mengkom

Werkwijze

Doe de bloem, water en zout in de kom en meng dit goed. Voeg vervolgens de olie toe. Kneed tot een stevig, soepel deeg dat niet plakkerig is. Is het deeg te plakkerig, dan voeg je een beetje meel toe. Wordt het deeg te droog en kruimelig, dan kun je een beetje water toevoegen. Zodra je deeg goed is, kun je figuurtjes maken. Platte figuurtjes zijn makkelijk af te bakken. Massieve beeldjes duren iets langer. Het afbakken gebeurt in verschillende keren. Er worden redelijk lage temperaturen gebruikt omdat je het deeg eigenlijk uitdroogt in plaats van afbakt. Het eerste uur bak je af op 80 graden. Het tweede uur bak je op 100 graden. Je kan eventueel een derde uur afbakken op 125 graden, afhankelijk van de dikte van de figuurtjes. Deeg wat over is, kun je bewaren in een plastic zak.
Opmerking! Vergeet niet om een gaatje te maken in het deeg om ze op te hangen voordat je de figuurtjes afbakt!

Variatie: Je kan het deeg al kleuren voordat je het afbakt. Dit kan bijvoorbeeld met plakkaatverf of nat crêpe papier. Let wel op dat je het papier er weer uithaalt.

Kerstballen maken uit zoutdeeg

Zodra je klaar bent met de bereiding van het deeg kun je aan de slag met het maken van de "kerstballen". Je kunt echte balletjes maken, maar hou er dan rekening mee dat deze langer in de oven moeten. Maak de ballen niet te groot. Ze zijn dan te zwaar om in de boom te hangen, waardoor de takken gaan buigen. Platte "balletjes" en figuurtjes kunnen net zo leuk en mooi zijn!

Benodigdheden

  • Soepel en zacht zoutdeeg
  • Leuke figuurtjes (check de baklade van je moeder!)
  • Waterglas of vormpjes
  • Lepels, vorken, messen
  • Deegroller
  • Verf, glitters, haarlak,... (dingen om je kerstballen te versieren)
  • Lint of garen

Werkwijze

Je kan alle kanten uit met het deeg. Maak bijvoorbeeld kleine balletjes. Of rol het deeg mooi plat en gebruik het waterglas voor mooie ronde ballen. Rol het deeg niet te dun, want dan breekt het in de oven. Je kan ook vormpjes gebruiken om leuke figuurtjes te maken. Je kan ervoor kiezen om je deeg al te kleuren voordat je gaat boetseren, maar je kan ze na het afbakken ook beschilderen met plakkaatverf. Glitters fixeer je met haarlak. Zodra je klaar bent met versieren, doe je een lintje of garen door het gaatje, en kan je ze ophangen in de kerstboom.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tina85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kerstballen van zoutdeeg"

Infoteur: Tina85
Gepubliceerd: 28-09-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Kerstbal
Schrijf mee!