InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Kerstballen van piepschuim

Kerstballen van piepschuim

Ben je op zoek naar lichte kerstballen die niet stuk vallen? Maar wil je niet van die lelijke plastic ballen in je boom? Knutsel dan zelf je eigen kerstballen uit piepschuim! Je koopt de balletjes bij de hobby- of knutselwinkel.

Kerstballen beschilderen

Benodigdheden

  • Piepschuim ballen
  • Verf
  • Verfborstel
  • Bekertje met water
  • Plakglittersteentjes

Werkwijze

Beschilder de ballen met verf. Vergeet niet om je borstel elke keer goed zuiver te maken in het bekertje met water.

Variatie: Gebruik parelmoerverf of glitterverf in plaats van gewone verf. Dit geeft een speciaal glittereffect. Gebruik een spons om een leuk effect te krijgen in de verf. Werk je bal af met plakglittersteentjes.

Kerstballen met een jasje

Als je handig bent in haken of breien, kun je ook een 'jasje' maken voor een kerstbal. Je kan een volledig 'jasje' haken of breien. Daar steek je de bal in ter versteviging. Je ziet dan niets meer van de bal. Je kunt ook een netje haken, zodat je tussen de gaatjes de bal nog ziet. Die kan je eventueel eerst nog een leuk kleurtje geven met verf.

Kerstballen met pailletten

Benodigdheden

  • Piepschuim ballen
  • Pailletten
  • Kopspelden

Werkwijze

Prik de pailletten met de kopspeldjes vast in de bal. Je kan een bal uit dezelfde kleur maken, of met meerdere kleurtjes. Je kan ook proberen een figuur te maken.

Besneeuwde ballen

Benodigdheden

  • Piepschuim ballen
  • Vloeibare lijm
  • Glitters

Werkwijze

Bedek de ballen met lijm. Rol de ballen door de glitters.

Variatie: Gebruik zeezout in plaats van glitters (of gebruik het tezamen). Dit geeft een aparte textuur aan je sneeuwbal/kerstbal.

Zachte kerstballen

Benodigdheden

  • Piepschuim ballen
  • Vloeibare lijm
  • Wattenpropjes

Werkwijze

Lijm de ballen in. Beplak ze met de wattenpropjes.

Variatie: Spuit de 'zachte ballen' in met haarlak. Draai de watjes in puntige piekjes. Bestrooi eventueel nog met wat glittertjes. Gebruik dan de haarlak om de glitters te laten plakken.

Lees verder

© 2014 - 2017 Tina85, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kerstballen van piepschuim"

Infoteur: Tina85
Gepubliceerd: 28-09-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Kerstbal
Schrijf mee!