InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Kerstballen knutselen van papier en karton

Kerstballen knutselen van papier en karton

Kerstballen van papier en karton kun je heel eenvoudig zelf maken. Je kan er alle kanten mee uit. Laat je fantasie de vrije loop. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen, en wil je met Kerst toch zelfgemaakte creaties in je boom? Kijk dan hieronder voor enkele leuke voorbeelden.

Kerstballen op papier

Materialen:

  • Papier
  • Passer of waterglas
  • Kleurtjes, stiften, verf, stempels, gekleurd zout, garen, stof, glitters,... voor de versiering
  • Naald en draad

Werkwijze

Maak met een passer of een waterglas mooie cirkels op papier. Deze kan je inkleuren met kleurpotloden en stiften. Je kan ze ook mooi bestempelen of schilderen met verf. Beplak ze eventueel met gekleurd zout, of stukje garen en stof. Je kan er ook glitters op plakken.
Oudere kinderen of volwassenen kunnen zelfs een patroon naaien op papier. Gebruik dan bijvoorbeeld mooie zilverdraad voor een extra twinkeling.

Kerstballen vouwen

Materialen

  • gekleurd papier
  • Draad
  • Waterglas of passer
  • Potlood
  • Schaar
  • Lijm

Werkwijze

Maak met de passer of het waterglas cirkels op het papier en knip deze netjes uit. Je hebt minstens 16 cirkels nodig die even groot zijn. Vouw vervolgens alle cirkels in tweeën. Lijm de gevouwen cirkels aan elkaar, zodat de linkerhelft van 1 cirkel vastplakt aan de rechterhelft van een andere cirkel. Lijm zo een aantal cirkels aan elkaar vast tot je een balletje hebt. Voordat je de laatste twee helften aan elkaar plakt, rijg je draadje door het midden van de kerstbal en plakt deze vast met wat lijm. Hiermee kun je de kerstbal ophangen. Plak tot slot de laatste twee helften aan elkaar vast.

Kerstbal uit stroken papier

Benodigdheden

  • 10 stroken papier (15x2cm)
  • Schaar
  • 2 splitpennen
  • Stukje draad

Werkwijze

Maak in alle stroken een klein gaatje op ongeveer 7mm vanaf de bovenkant. Doe dit ook aan de onderkant. Neem een splitpen en druk deze door het bovenste gaatje van 1 van de strookjes. Neem vervolgens de andere strookjes en doe hierbij hetzelfde. Alle strookjes zitten nu met het bovenste gaatje vast aan de splitpen. Vouw vervolgens de splitpen open zodat de strookjes er niet meer af kunnen. Neem de tweede splitpen, en duw deze door de andere gaatjes. Vouw ook deze splitpen open zodat de strookjes er niet af kunnen. Verplaats tot slot de stroken langzaam zodat ze mooi verdeelt worden en er vanzelf een bal ontstaat.

Variatietip: Je kunt dit met verschillende soorten papier maken. Gebruik bijvoorbeeld ook eens glimmend papier of papier met een leuke opdruk.

Kerstballen uit eierdozen

Benodigdheden

  • Eierdozen
  • Schaar
  • Naald en draad
  • Verf, glitters, stickers,... voor de versiering

Werkwijze

Knip de kuipjes uit de eierdozen. Zet 2 van deze kuipjes tegen elkaar en naai ze aan elkaar vast. Versier de balletjes met verf, glitters of stickers.

Variatietips: Je kan eventueel een kleine verrassing verstoppen in de balletjes!

Lees verder

© 2014 - 2019 Tina85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstversiering maken met kinderenKerstmis komt er weer aan. Een leuk tijdverdrijf is het knutselen van kerstversiering met de kinderen. Kinderen vinden d…
Papier in alle vormen en matenPapier in alle vormen en matenPapier is er in alle soorten en maten. Van dik tot dun, en de leukste kleuren. Handig voor je favoriete hobby met papier…
Kerst met een klein budget: Leuke kerstdecoraties zelf makenKerst met een klein budget: Leuke kerstdecoraties zelf makenDe decembermaand staat benkend als de meest dure maand van het jaar. Vooral wanneer je moet rondkomen van een klein budg…
Kerstsfeer creeëren in huisGeniet jij ook zo van de Kerst? En je huis gezellig aan te kleden voor de wintermaanden? De kerstperiode is zeer geschik…
Winter, allerlei lesideeënDe eerste winterse temperaturen zijn in Nederland alweer gemeten. Dat betekent dat de juffen en meester alweer op zoek g…
Bronnen en referenties
  • www.prittworld.nl
  • www.knutselidee.nl

Reageer op het artikel "Kerstballen knutselen van papier en karton"

Infoteur: Tina85
Gepubliceerd: 28-09-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Kerstbal
Schrijf mee!