InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Kerst: kerstboomdecoratie maken met de kinderen

Kerst: kerstboomdecoratie maken met de kinderen

Kerst: kerstboomdecoratie maken met de kinderen Zin in een creatieve namiddag met de kinderen tijdens de herfst- of kerstvakantie? Maak dan eens decoratie om in de kerstboom te hangen! Begin je er aan in de herfstvakantie, dan ben je ruim op tijd. Doe je het tijdens de kerstvakantie, dan zal je of wat plaats in je boom moeten laten tijdens het versieren of alles netjes moeten wegsteken tot het volgende jaar. Leuke, goedkope kerstboomdecoratie kan je maken met oud (inpak)papier, kranten, zoutdeeg, pasta en / of strijkparels.

Een creatieve dag met de kinderen

Is het weer bar slecht en vervelen de kinderen zich? Tijd om creatief aan de slag te gaan! Maak eens wat decoratie voor in de kerstboom. Tijdens de herfstvakantie is het leuk omdat je dan al de volgende vakantie voorbereidt, wat de pijn van "terug naar school" wat kan verzachten. Bovendien ben je ruim op tijd en ligt alles netjes klaar voor wanneer je in december de kerstboom gaat versieren. Begin je er aan tijdens de kerstvakantie, dan zal je nog een extra plaatsje moeten vinden in de kerstboom of het netjes moeten opbergen tot het volgende jaar. Voordeel is dan wel dat je alles assorti kan maken en je zo al heel wat in huis hebt voor de volgende kerst. Zelf kerstdecoratie maken, stelt je in staat om elk jaar een kerstboom met een ander uitzicht te hebben en toch niet te diep in je portemonnee te moeten tasten.

Benodigde materialen

Om kerstboomversiering zelf te maken hoef je helemaal niets speciaals te gaan kopen. Kijk eens goed rond in huis en je zal al heel wat vinden. Neem wat pasta (liefst strikjes en elleboogjes). Hiermee kan je hele leuke slingers maken. Zoek wat kranten bij elkaar. Hier kan je mooie kerstballen van maken. Met oud inpakpapier of bladeren uit een magazine kan je kerststerren maken. Met zout- of brooddeeg kan je leuke figuurtjes maken voor in de boom. Ook met strijkparels kan je heel creatief aan de slag. Alles gevonden? Dan nu enkel nog lijm, een schaar, verf, glitters, stevig touw of wol en karton bij elkaar zoeken.

Pastaslingers

Voor de pastaslingers heb je uiteraard pasta nodig. Het beste kan je werken met strikjes en met elleboogjes. Kies welke kleur je de slinger wil geven. Ga je voor traditioneel goud of zilver of ga je voor een andere kleur als rood, blauw, geel, paars? Of ga je voor een veelkleurige slinger? Neem je potje(s) verf en strooi hier wat glitters in, liefst van dezelfde kleur als de kleur verf die je hebt gekozen. Goed mengen. Neem nu de pasta en verf met het verfglittermengsel aan een kant. Laat goed drogen en verf daarna de andere kant. Let er op dat je bij de elleboogjes ook een stukje van de binnenkant mee schildert, anders ga je de pastakleur nog zien. Laat alles goed drogen op een oude krant of op keukenpapier. Eens alles goed droog is, neem je een mooi touw dat bij de kleur van je pasta past. Of je kan ook gaan voor kleurloze visdraad of nylondraad. Bij de elleboogjes is het simpel: je rijgt de draad door de elleboogjes. Het eerste en het laatste elleboogje maak je goed vast met een knoop. Klaar! Voor de strikjes is het iets ingewikkelder, want je moet de draad rond het middelste stuk van elk strikje apart draaien zodanig dat de strikjes op hun plaats blijven zitten. Ook hier een knoop bij het eerste en laatste strikje. Gebruik je de strikjes liever apart als versiering? Dit kan ook. Dan maak je gewoon een lusje rond ieder strikje. Zo kan je ze in de boom hangen. Of je maakt gewoon beide, dan heb je een slinger en versieringen die bij elkaar horen.

Sterren van (inpak)papier

Maak op een stuk karton een mal voor een ster. Je kan beginnen bij drie à vier centimeter (kleine boom) tot een tiental centimeter (grote boom). Leg de mal op je oud inpakpapier of op mooi gekleurde bladeren uit magazines. Je kan de tekeningen nog mooier maken door hier en daar wat glitter op te kleven. Zo zal je ster mooier fonkelen in de boom. Trek de mal twee à drie maal over per ster. Je kan kiezen voor hetzelfde papier of voor twee verschillende motieven. Knip uit. Leg de twee sterren op elkaar zodanig dat de stralen verspringen. Eventueel kan je er ook nog een derde bij kiezen. Kleef alles op elkaar. Maak nu met een perforator een gaatje in de ster en bind hier een touwtje door.

Kerstballen met repen papier

Ronde ballen kan je maken met repen stevig papier. Hiervoor snij je telkens zes repen van zo'n halve centimeter dik en ongeveer zeven centimeter lang. Hoe langer je de repen maakt, hoe groter je kerstbal wordt. Neem een reep en lijm of niet hem dicht. De volgende reep leg je kruiselings over de eerste. Niet hem op de eerste. Zo ga je verder. Schuif telkens iets op met je volgende reep, zodanig dat je kerstbol goed vol raakt. Hang een mooi draadje aan je papieren bal en hij kan zo de kerstboom in!

Rosettes uit krantenpapier

Neem krantenpapier en snij er repen van van 5 centimeter dik en 20 centimeter lang. Plooi het papier nu harmonicagewijs over en over, zodanig dat je een waaier krijgt. Maak een tweede identieke waaier. Kleef de uiteinden van de waaiers aan elkaar. Je hebt nu een mooie rozette voor in de boom. Bevestig hem met een mooi lintje. Je kan hem horizontaal als een schijf in je boom hangen of verticaal als een wiel. Voordeel is dat de rozette bij het minste zuchtje wind gaat draaien. Liever een gekleurde rozette? Beschilder dan eerst je krantenpapier of neem gewoon gekleurd papier of papier met een motiefje. Je kan hier echt alle kanten mee uit en de rozette aanpassen aan de kleuren van de rest van je versiering.

Zoutdeegfiguren maken

Hoe maak je zoutdeeg?

Om zoutdeeg te maken moet je even de keuken induiken. Meng 3 kopjes witte bloem (niet zelfrijzend), 1 kopje zout, 1 kopje water en 3 eetlepels olie goed door elkaar. Je hebt nu je zout- of brooddeeg.

Figuren maken

Met het zoutdeeg kan je nu figuren gaan boetseren. Wat dacht je van een kerstman of van een rendier? Liever makkelijker? Een mooi hart, een engel, een klok of een ster. Om deze figuren te maken kan je koekjesvormen gebruiken. Maak bovenaan een gaatje in je deeg. Je kan de figuren puur natuur laten of je kan ze een mooi kleurtje geven. Daarna moeten de figuren gebakken worden. Je zet ze in een oven van 150 graden gedurende minstens een uur. Voor de dikke figuren moet je ze zelfs twee uur in de oven zetten. De zoutdeegfiguren moeten goed hard zijn. Laten afkoelen, lintje door het gaatje en de boom in. Wil je je zoutfiguren nog jaren gebruiken? Berg ze dan goed op in een plastic zakje en zorg dat er geen vocht bij kan. Vocht maakt het zoutdeeg wak en dan gaan je mooie figuren zo stuk.

Strijkparelfiguren

Met strijkparelfiguren kan je ook mooie kerstboomdecoraties maken. Kies een eenvoudig patroon voor de kleinsten: een hart, een ster, een klok. Voor oudere kinderen mag het iets moeilijker zijn: een kerstboom, een engel, een beertje, een hert. Eens de strijkparelfiguur af is, leg je een klein steentje in de parel waar het gaatje voor het lint moet komen. Daarna bedek je alles met bakpapier en ga je er met een strijkijzer over (geen stoom gebruiken!). De parels gaan lichtjes smelten en gaan aan elkaar kleven. Goed laten afkoelen, steentje uit het gat en lint er door.

Veel plezier!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstboom: tips en weetjesKerstboom: tips en weetjesDe kerstboom zetten is altijd weer de aankondiging van een gezellige winterperiode. Toch is het voor veel mensen ook een…
Kerstboom versierenAls Sinterklaas net het land uit is komen de kerstbomen weer voor de dag. U hoeft vaak het dorp nog niet uit te fietsen…
Hoe versier ik een kerstboom?Rond Kerstmis is het een eeuwenoude traditie om een kerstboom in de woonkamer te plaatsen. Deze kerstbomen worden meesta…
Kerstboom versieren  Hoe versier ik een kerstboom?Kerstboom versieren Hoe versier ik een kerstboom?Een kerstboom versieren is een van de leukste voorbereidingsactiviteiten van de kerstperiode. Een versierde kerstboom is…
Kerstballen van zoutdeegZoutdeeg of brooddeeg is ideaal om mee te knutselen. Je maakt je vormpjes en figuurtjes, en bakt het daarna af in de ove…

Reageer op het artikel "Kerst: kerstboomdecoratie maken met de kinderen"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 06-01-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Kerst
Schrijf mee!