Loom bands: door YouTube op de markt én populaire rage
Het maken van rubberen armbandjes met de Rainbow Loom bands is enorm populair. Kinderen maar ook volwassenen spelen met de felgekleurde elastiekjes, die ook wel Band-it, Wonder loom, of gewoon Loom armbandjes en accessoires worden genoemd. YouTube, het wereldwijde videokanaal waar iedereen filmpjes op kan zetten, is op meerdere manieren een ideale accelerator gebleken: bij het op de markt brengen, maar ook bij het vergroten van de populariteit van het loomen.
Loom bands / Band it bandjes: enorm populair
Wie kent ze nog niet: de met felgekleurde elastiekjes geweven
loom bands armbandjes. Bijna elk meisje tussen 8 en 12 jaar draagt ze wel. Een nieuwe rage, eind 2013 uit Amerika overgewaaid, heeft in Nederland voet aan wal van de speelgoedindustrie gezet. Bedacht door grote Amerikaanse speelgoedproducenten? Nee, niets is minder waar. Een werknemer die bij Nissan als crash test engineer werkte en in zijn vrije tijd in zijn schuurtje voor zijn dochters een hulpmiddel voor armbandjes fabriceerde.
YouTube redding voor Rainbow loom
Ook YouTube is al jaren bij vrijwel iedereen bekend. Iedereen kan er filmpjes bekijken en zelf uploaden, tegen vrijgeven van de rechten. Een dankbaar podium voor onontdekte talenten die er populariteit hopen te vinden. YouTube bracht de Rainbow loom zelfs dubbel succes. Eerst door de loom kits überhaupt bekendheid te geven en zo in de markt te zetten. Nu, enkele jaren daarna, geven de vele zelfgemaakte video's van nieuwe loom creaties de populariteit nog een extra boost.
Het begin van de Rainbow Loom
In 2010 is Cheong Choon Ng nog als werktuigbouwkundige werkzaam bij Nissan als crash test engineer. Als Maleisische immigrant woont hij met zijn vrouw en 2 dochters in Novi, Michigan, Amerika. Zijn dochters Teresa en Michelle knopen van gekleurde haarelastiekjes simpele armbandjes. Cheong bekijkt het en denkt terug aan hoe hij in zijn jeugd in Maleisië hetzelfde deed met grote rubber banden, die hij samenknoopte tot een springtouw. Samenspelend met zijn kinderen probeert hij ingewikkeldere patronen te maken. Zijn vingers zijn echter te dik voor dit spelletje. Zijn creatieve brein als engineer laat zich daar echter niet door weerhouden. In zijn schuurtje fabriceert hij met een stuk hout, wat punaises en een tandplakverwijderhaakje een bordje waarop hij elastiekjes kan vastmaken en toch een armbandje kan maken. Algauw denkt hij verder en breidt het bord uit tot meerdere rijen pennetjes. Daarmee maakt hij algauw veel mooiere ontwerpen dan zijn dochters met enkel hun blote handen. Zij zijn enthousiast, en algauw ook hun vriendinnetjes. Kijkend naar de creaties die ze nu kunnen maken denkt hij "Dit heeft potentie...".
Al je spaargeld investeren
Het gezin Ng heeft 10.000 dollar spaargeld opzij gezet voor de opleidingen van hun twee dochters. Meer is er niet, want al hun geld zit verder in het huis dat ze in de huizenbubble van 2005 kochten. Ng krijgt zijn vrouw Tyng Fen Chan mee om hun zuurverdiende geld te besteden om de Loom kit op de markt te zetten. Ng beseft zich terdege dat hij geen fouten mag maken, de toekomst van zijn dochters staat op het spel.
Fabricage van Rainbow Loom
Onder de naam Choon's Design LLC gaat Ng van start met het verfijnen van het ontwerp van het loom board. Wel 28 nieuwe ontwerpen volgen, totdat Ng het design marktwaardig vindt. Hij vraagt patent aan onder de naam Brunnian Link, vernoemd naar Hermann Brunn. Deze 19-eeuwse wiskundige bedacht de Brunniaanse knoop: 'een knoop die volledig loskomt als één deel ervan verwijderd wordt.'. Hij zoekt naar een fabrikant die bereid is om de loom boards en kit in productie te nemen, maar komt er al gauw achter dat dat in Amerika niet gaat lukken met de 10.000 dollar aan budget. Hij wijkt uit naar China, waar het wel lukt. De fabricage gaat van start. Inmiddels is de naam Rainbow Loom bedacht, naar de elastiekjes die in alle kleuren van de regenboog gebruikt worden. In de avonduren verpakt Ng aan de keukentafel de eerste loom boards, zakjes elastiekjes en haak tot de Rainbow Loom kit, overdag afgewisseld door zijn vrouw.
Moeizame start van de Loom bands kit
Ng wil de loom bands kit graag aan de grootste speelgoedwinkels en supermarktketens in Amerika verkopen, zoals Walmart en Toys R Us. Hij begint eerst klein en probeert lokale winkels enthousiast te krijgen. Deze vinden het te ingewikkeld speelgoed en hebben geen tijd voor de demonstraties van Ng en zijn dochters. Mondjesmaat verkoopt hij wat sets, maar bekendheid blijft uit.
Ng, teleurgesteld, laat zich niet kisten en vraagt zich af waarom. Het product is niet verkeerd, daar ligt het volgens hem niet aan. Maar niemand begrijpt precies wat er leuk aan is. Hoe kan hij mensen, klanten zelf enthousiast maken voor niet alleen de kit maar juist ook voor deze nieuwe hobby? Hij besluit dat, om het product te verkopen, hij de ervaring moet verkopen!
Youtube tutorials van loomen brengen succes
Net zoals vele artiesten, zoals Justin Bieber, bekend geworden zijn, pakt Ng het nu ook aan. In juli 2011 filmt hij hoe zijn dochters allerlei leuke patronen en accessoires maken met de Rainbow Loom. Hij maakt een Youtube-kanaal aan en zet de filmpjes online. Ook de verkoop gaat online, via een eigen website. De YouTube fimpjes worden al gauw flink bekeken. En dan gaat het lopen: van 100 dollar naar wel 1.000 dollar per maand.
Verkoop Rainbow loom via winkels
In de zomer van 2012 volgen dan ook de eerste winkels. Twee franchise winkels van Learning Express bestellen enkele kits. Cindy O'Hara, mede-eigenaar van deze winkels, ziet de potentie van het loomen in. Ze laat in de winkel tienermeisjes zien hoe ze armbandjes kunnen maken en geeft deze mee naar huis. Ze laat ze de YouTube loom tutorials zien van de dochters van Ng en organiseert Rainbow Loom workshops in de winkels. Ze promoot bovendien de Rainbow Loom wegens de creativiteit, bevorderen van concentratie, het sociale aspect van samen spelen en het feit dat kinderen nu eindelijk eens een spel spelen wat niet digitaal is. Maar het verrast haar dat naast meisjes ook jongens en volwassenen enthousiast gaan loomen. Twee weken na de eerste order doet ze bij Ng een mega-order voor 10.000 dollar. Ng is perplex, maar begrijpt al gauw dat met een soortgelijk succes in de rest van Amerika hij de Rainbow Loom tot een kassucces kan maken. Algauw is de Loom kit in alle Learning Express winkels te koop, waar de kits zelfs steeds vaker uitverkocht raakt. Ng maakt een zakelijke deal met Michaels Stores Inc. met 1.100 winkels in Amerika en Canada. Al gauw verkoopt de loom kit 10 maal zo goed als hun vorige bestseller. In de herfst van 2012 zegt Ng zijn baan bij Nissan op. In 2013 heeft Choon's Design LLC 12 werknemers in dienst en een eigen distributiecentrum.
Business aanpak van Rainbow loom: engineering en 'lessons learned'
Qua ondernemerschap had Ng enorm kunnen falen en al zijn spaargeld kwijt kunnen zijn. Hij ontbeerde ervaring met marketing en kennis van de speelgoedindustrie. Hij moest opboksen tegen de grote leveranciers in Amerika zoals Mattels en Hasbros. Een ondernemingsplan ontbrak. Maar Ng was wel gewend in een zakelijke omgeving te werken en problemen op gestructureerde en logische manier aan te pakken en op te lossen. Hij was bereid om alles te proberen, ieders mening aan te horen en te leren van elke fout die hij maakte. Als engineer had hij de stelling: bekijk een probleem van alle kanten, een kant biedt de oplossing.
Ng gebruikte ook de 'Lessons learned' methode, tegenwoordig vaak toegepast op projectmanagement en onderdeel van managementsystemen als Prince2 en Scrum. Als een aanpak faalt, analyseer dan kritisch van het eind terug naar begin de genomen stappen. Waar ging het fout? Waarom ging het fout? Waardoor ontstond het probleem? Ng's pakte zijn eerste falende pogingen om de Rainbow Loom in de markt te zetten volgens dit lessons learned systeem aan. Zo ontdekte hij wat de kern van de fout was en kon hij het falen van zijn vermarketing oplossen. Hij paste deze aanpak ook toe op alle aspecten van zijn bedrijf: ontwikkeling, fabricage, kwaliteitscontrole, e-commerce, marketing, advertentiebeleid, verpakking, verzending en last but not least de team building binnen Choon's Design LLC. De gevolgen zijn duidelijk: de Rainbow Loom is een groot succes in de spelindustrie geworden en verspreidt zichzelf inmiddels wereldwijd.
Vergroting populariteit door YouTube filmpjes, innovatie en toekomst
Inmiddels wordt de Rainbow loom nog steeds bekender doordat kinderen in eigen YouTube video's uitleggen hoe ze nog mooiere en ingewikkeldere loom armbandjes en andere accessoires maken. Toch is er ook een risico: net als elke andere rage kan de populariteit uiteindelijk inzakken. Ook dat voorziet de maker Ng. Hij is inmiddels druk bezig met het ontwerpen van nieuwe hulpmiddelen om andere patronen mee te maken. Ook ontwerpt hij nieuwe accessoires om te gebruiken in de armbandjes.
Lees verder