InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > De trend: Loom Bandz

De trend: Loom Bandz

De trend: Loom Bandz De trend van 2014 onder de kids; Loom Bandz. De elastiekjes waarmee vele creaties gemaakt kunnen worden zijn een ware hit onder zowel jongens als meisjes en zelfs volwassenen lopen met de armbandjes rond. Maar wie heeft het eigenlijk verzonnen? En wat is het nou eigenlijk?

Het ontstaan

Het hele idee is bedacht door Cheong Choon NG, uit Michigan, een aan de Wichita State University afgestudeerde werkbouwkundige. Toen zijn dochters bezig waren met het maken van armbandjes met elastiekjes merkte hij op dat zijn vingers te groot waren om er mee te kunnen werken. Hij kwam eerst met het idee van een houten plank met daarop pinnen, zijn dochters waren hierover niet enthousiast en dus zocht Cheong Choon NG verder. Hij breide het houten plankje uit met meer rijen waardoor het mogelijk werd een bredere armband te maken met de elastiekjes. Zijn dochters waren nu wel overtuigd en begonnen de houten plank te gebruiken voor het maken van de armbanden. In eerste instantie noemde hij de houten plank met pinnen Twistz Bandz.

De van Maleisisch-Chinese afkomstige Amerikaan besloot op aandringen van zijn familie het product op de markt te brengen en investeerde in het product om deze passend voor kinderen te maken. In 2011 vond Cheong Choon NG een Chinese fabrikant om de verschillende onderdelen van het speelgoed te ontwikkelen en de plastic Loom Kit kwam tot leven. Toen Cheong erachter kwam dat de naam Twist band al werd gebruikt heeft hij de naam veranderd in Rainbow Loom, hierop heeft hij in 2011 patent aangevraagd en deze heeft hij in 2013 ook gekregen. Nadat hij het patent heeft gekregen is hij een aantal rechtszaken gestart tegen concurrerende bedrijven met soortgelijke namen voor het product om te voorkomen dat zij hetzelfde design zouden gebruiken als dat hij had ontworpen.

In Amerika zijn er al miljoenen Rainbow Kits verkocht en zijn deze zelfs op sommige scholen verboden. De kinderen hadden te veel aandacht voor de Loom Bandz en daarom mogen deze op een aantal scholen in Amerika niet meer mee. Op de officiële website van Rainbow Loom is te zien dat het bedrijf de kits juist graag terugziet op scholen omdat het werken met de Loom Bandz vele voordelen voor de ontwikkeling van kinderen kan betekenen.

Goed voor de ontwikkeling van kinderen

Het zou zo kunnen zijn, dat het voor kinderen goed is om zich bezig te houden met het maken van allerlei creaties met de elastiekjes. Zo zou het goed zijn voor de concentratie van naar schoolgaande kinderen en draagt het ook bij aan het vermogen om instructies op te volgen. Daarnaast, wordt de creativiteit van het kind bevordert doordat zij nadenken over de verschillende combinaties van kleuren en mogelijkheden. Andere voordelen voor de ontwikkeling van kinderen met Loom Bandz:
  • Doorzettingsvermogen
  • Geduld
  • Fijne motoriek

Een ander voordeel is dat het de kinderen even weg houdt van de TV en computerspelletjes zodat zij ouderwets met iets simpels als elastiekjes, urenlang zoet zijn.

Veiligheid

De originele variant, die door Cheong is ontwikkelt, is veilig voor kinderen en getest en is voorzien van een garantie door Rainbow Loom. Inmiddels kom je ze in vele winkels tegen met verschillende namen, er moet rekening mee gehouden worden dat de "neppe" varianten niet altijd getest zijn volgens de Europese normen en daarom lood en andere gevaarlijke stoffen kunnen bevatten.

Mogelijkheden

Er is veel mogelijk met de elastiekjes. Van armbandjes tot aan telefoonhoesjes, het wordt er allemaal meegemaakt.

© 2014 - 2019 Facts, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.google.com
  • www.wikipedia.com
  • www.rainbowloom.com

Reageer op het artikel "De trend: Loom Bandz"

Infoteur: Facts
Gepubliceerd: 08-07-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!