InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Benodigdheden en materialen om te breien

Benodigdheden en materialen om te breien

Benodigdheden en materialen om te breien Leren breien begint met het hebben van de juiste materialen. Gelukkig heb je niet veel nodig om te kunnen breien en zijn de materialen heel goedkoop. Dus je kunt beginnen met breien zonder veel investering. Maar wat heb je allemaal echt nodig?

Breinaalden

Natuurlijk essentieel om te breien zijn breinaalden. Breinaalden zijn er in allerlei soorten en maten. De meest bekende soort breinaalden zijn de lange rechte breinaalden met een kop op één uiteinde. Daarnaast zijn er ook rondbreinaalden, waarmee je, zoals de naam al zegt, rond kan breien. Er zijn ook rechte naalden zonder kop, zoals sokkennaalden, die meestal in setjes van 5 stuks worden verkocht en waarmee je ook rond kan breien. En er zijn kleine korte naaldjes die gebruikt worden om kabels te breien, de kabelnaalden.

Breinaalden kunnen van allerlei verschillende materialen gemaakt zijn, bijvoorbeeld van bamboe, hout of aluminium. De goedkope breinaalden die je bij winkels als Zeeman en Wibra vindt zijn meestal van aluminium. Welke breinaalden je gebruikt hangt af van je eigen voorkeur en van wat je maakt. De meeste werkstukken, zeker de dingen die geschikt zijn voor beginners, worden echter gewoon op rechte naalden met een kop gemaakt.

Breigaren

Naast breinaalden is ook het breigaren essentieel voor het breien. Ook hier zijn verschillende soorten van verkrijgbaar in allerlei prijscategorieën. Het meest goedkope breigaren is acryl. Dit is zeer goedkoop verkrijgbaar bij winkels als Zeeman, Wibra en HEMA. Iets duurder is katoen. In de speciaalzaken zijn nog veel meer verschillende soorten breigaren verkrijgbaar, zoals wol, en de prijzen daarvan kunnen behoorlijk oplopen. Daar heb je wel goede kwaliteit voor, maar zeker bij beginners pakt je werkstuk soms niet helemaal uit zoals de bedoeling is en dan wil je geen kapitaal aan je materiaal kwijt zijn geweest.

Breigaren en breinaalden vormen samen een belangrijke combinatie. De dikte van de breinaalden die je nodig hebt hangt af van de dikte van het breigaren. Op de wikkel van het breigaren staat altijd een tekentje van twee breinaalden met een getal, of een range getallen, erbij. Dit is de dikte van de breinaalden die je moet gebruiken bij dat breigaren. Als je te dunne breinaalden neemt kan het breiwerk heel stug worden en bij te dikke breinaalden wordt de structuur juist te los.

Borduurnaald

Dit klinkt misschien vreemd, maar om te breien heb je ook een borduurnaald nodig. Deze naald gebruik je om de losse eindjes van je breiwerk of te werken en om verschillende stukken van je breiwerk aan elkaar te naaien. Het oog van de naald moet groot genoeg zijn om het breigaren doorheen te kunnen halen, daarom heb je al snel een borduurnaald nodig.

Wel handig maar niet essentieel

Haaknaald

Een haaknaald is handig om steken die je hebt laten vallen weer op te halen. Dit kun je ook met de gewone breinaald doen, maar met een haaknaald is handiger vanwege het haakje aan de naald.

Centimeter

Een centimeter is handig om de lengte van je werk te kunnen meten. Of je dit echt nodig hebt hangt af van wat je maakt en van het patroon. Bij sommige patronen staat er 'brei 6 cm boordsteek', bij anderen 'brei 15 toeren boordsteek'.

Toerenteller

Een toerenteller is een klein tellertje die je op je breinaald kan schuiven. Dit is vooral handig om het aantal toeren bij te houden bij een steek waar geen patroontje in zit dat over meerdere toeren gaat. Maar je kan ook altijd gewoon het aantal toeren tellen op je breiwerk.
© 2014 - 2019 Domi83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Benodigdheden en materialen om te breien"

Infoteur: Domi83
Gepubliceerd: 06-01-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!