InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Kerstversiering van papieren onderzetters: simpel en snel

Kerstversiering van papieren onderzetters: simpel en snel

Kerstversiering van papieren onderzetters: simpel en snel Kerstversiering van onderzetters van papier maken? Voor knutselaars en voor niet - knutselaars een simpel trucje! U heeft er weinig knutselmaterialen voor nodig. Dus kost het u ook weinig of geen geld. Want misschien heeft u de onderzetters die u nodig heeft, de kerststickers, kerstlintjes en gekleurd stevig papier nog wel in huis. Gereedschappen? Het mag geen naam hebben: een schaar, kleurpotloden, viltstiften en misschien ook nog wel een perforator. Binnen de kortste keren heeft u kerstversiering om in de kerstboom of voor het raam te hangen. Ga aan de slag! Dit kan iedereen: kinderen en volwassenen, mensen met een beperking en ouderen met dementie.

Kerstversiering van onderzetters knutselen

Wat u zich daarbij moet voorstellen?
Kijkt u maar eerst even naar een eenvoudig voorbeeld van deze kerstversiering:

Als u nu denkt: 'Oh, maar dat kan ik ook!', dan heeft u helemaal gelijk. U kunt het, uw kinderen kunnen het ook en ook uw kleinkinderen kunnen het samen met u maken op een donkere, gure middag in de kerstvakantie.

Knutselmaterialen

Enerzijds heeft u maar weinig knutselmateriaal nodig, anderzijds kunt u veel verschillende materialen gebruiken:
  • Papieren onderzetters (wit of gekleurd; opengewerkt of 'dicht'). Te koop bij bijvoorbeeld de Blokker. Dit zijn onderzetters voor bijvoorbeeld wijnglazen of sapglazen. Ook kunt u denken aan papieren onderzetters voor taartjes.
  • Lintjes of koordjes of draad: dunne stoffen lintjes of dun gekleurd koord of 'onzichtbaar' plastic draad.
  • Stickers: kerststerren, engelen, kerstwensen, klokjes.
  • Gekleurd dun karton, vouwpapier, tekenpapier: u kunt vouwkarton halen (bijvoorbeeld bij de HEMA) of restjes zoeken in huis.

Benodigd gereedschap

Gereedschap kunt u het eigenlijk nauwelijks noemen. Hoogstwaarschijnlijk heeft u het allemaal in huis:
  • Schaar (liefst een goede scherpe schaar die alleen voor het knippen van papier is gebruikt)
  • Perforator
  • Kleurpotloden
  • Viltstiften
  • Hobbylijm of dubbelzijdig tape of fotosplitjes

Werkwijze voor het maken van deze kerstversiering

Leg alle materialen die gebruikt mogen worden en gereedschappen op tafel klaar
Leg eventueel een plastic kleed of tafelzeil op tafel
Zorg voor goed licht, werk voor het raam of aan een tafel waar een goede lamp boven hangt
  • Kies een papieren onderzetter uit (als u meer dan een soort heeft)
  • Versier de onderzetter (kleur hem, beplak hem)
  • Maak er een gaatje in met een perforator
  • Haal het lint door het geperforeerde gaatje of door een gaatje in het kanten randje van de onderzetter (zie illustratie boven)
  • Leg een knoop of maak een strik in het lint

De onderzetters versieren

  • Witte onderzetters kunt u (deels) kleuren of met stichkers beplakken; aan een of beiden kanten; met potlood of met viltstift. Viltstift kan doordrukken en dat kan een leuk effect geven.
  • Effen gekleurde onderzetters kunt u beplakken met stickers in contrasterende kleuren
  • Onderzetters met een open rand (zie illustratie boven) kunt u op een cirkel of ster van gekleurd karton plakken.
  • Of u plakt gekleurd karton tussen twee opengewerkte onderzetters in

Kerstversiering van onderzetters van papier ophangen

Er zijn verschillende mogelijkheden:
  • U hangt de kerstballen van papier in de kerstboom (als het formaat klopt)
  • U hangt ze als een slinger door de kamer aan een draad
  • U hangt ze in groepjes voor het raam
  • U hangt er hier en daar een aan een lamp zodat het licht erop valt

Er kan meer

Natuurlijk is er meer mogelijk. U kunt de onderzetters bijvoorbeeld... Het gaat er maar om dat deze mogelijkheden uw creativiteit op gang brengen. U zult zien dat u steeds creatiever wordt. Het ene idee lokt het ander idee uit. Wat de een maakt, doet de ander na, maar dan weer net even anders.

Hergebruik

Wilt u de beste exemplaren volgend jaar weer gebruiken? Plastificeer ze dan!

Veel plezier met het maken van deze originele kerstversieringen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstversiering van oude cd's: goedkoop, simpel, snel en ecoKerstversiering van oude cd's: goedkoop, simpel, snel en ecoKerstversiering kunt u heel simpel maken van oude cd's. Goedkoop want u hoeft weinig knutselmaterialen aan te schaffen.…
Jingle bells, jingle bells: je mooiste kersthuis ooitJingle bells, jingle bells: je mooiste kersthuis ooitEen prachtig versierd kersthuis. Je ziet het in de woonbladen, maar hoe versier je zelf je huis het mooist? Wat zijn de…
Een goedkope en trendy kerst in 2014Een goedkope en trendy kerst in 2014Kersttrends veranderen van jaar tot jaar, zo ook in het jaar 2014. Eén van de trends van 2014 is het werken met goud- en…
Scrap Project: Album maken van koffiefiltersScrap Project: Album maken van koffiefiltersDit album is zowel leuk als makkelijk om te maken. De vorm van koffiefilters biedt mogelijkheid om verschillende soorten…
Kerst: goedkope en zelfgemaakte decoratiesKerst: goedkope en zelfgemaakte decoratiesIn speciaalzaken zie je dikwijls mooie homedecoratie voor kerstmis. Spijtig genoeg zijn deze decoraties vaak peperduur e…

Reageer op het artikel "Kerstversiering van papieren onderzetters: simpel en snel"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 18-08-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!