InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Kerstboom versieren: gratis, simpel, creatief, snel en eco!

Kerstboom versieren: gratis, simpel, creatief, snel en eco!

Kerstboom versieren: gratis, simpel, creatief, snel en eco! De kerstboom versieren op een originele manier: simpel, snel, gratis, creatief en helemaal eco! Wat wil je nog meer. Natuurlijk kun je je echte of kunstkerstboom versieren met glas geblazen kerstballen in de traditionele kleuren rood, groen, goud en zilver. Maar er mag en kan veel meer. Houd je van knutselen, houd je van originele kerstversiering, houd je van snel klaar zijn en niet van uren shoppen, houd je van voordelig of zelfs gratis, wil je milieubewust te werk gaan? Denk dan eens aan het versieren van je kerstboom met sieraden, cadeaulint, knipsels uit oude kerstkaarten of zelf gevouwen kerstfiguren.

De kerstboom versieren

De kerstboom versieren kan natuurlijk op talloze manieren. Te beginnen met de traditionele kerstballen, kerstslingers en kerstlichtjes die je nog nog op zolder hebt liggen. Daar is niets op tegen. Maar je wilt misschien wel eens iets anders!

Kerstlichtjes voor in de boom

Kerstlichtjes zijn allang niet meer alleen echte kaarsjes of 'echte' lampjes. Ze zijn er niet meer alleen in het wit, maar ook gekleurd. Niet meer alleen constant brandende lichtjes, maar ook knipperende lichtjes. Niet alleen meer kleine gloeilampjes maar ook milieubewuste ledlampjes. Maar je wilt misschien wel eens wat nog origineler is.

Alternatieve kerstverlichting

Je kunt natuurlijk de lichtjes weglaten, maar je kunt ook de kerstboom onder een spotje plaatsen en er glimmende versiering in hangen waardoor het licht sfeervol weerkaatst wordt. Dat is pas simpel, snel, voordelig en milieubewust. Als dat spotje tenminste normaal ook brandt.

Kleine kerstbomen versieren met sieraden

Kerstslingers, maar dan anders

Traditioneel zijn bijvoorbeeld slingers van geregen, glimmende kralen. Als u een bescheiden kerstboompje hebt, dan kun je de slingers ook vervangen door kettingen uit je eigen sieradenkistje. Zeker als je glimmende halskettingen of armbandjes hebt. Maar ook kettingen van lichtgekleurde houten kralen of bontgekleurde kralen kun je gebruiken. En als je die niet voldoende op voorraad hebt, ga dan eens langs bij een kringloopwinkel of een winkeltje van Terre des Hommes.

Alternatieve kerstballen

Oorbellen
Als de kettingen uit je sieradendoosje op zijn, dan liggen er wellicht nog een heel aantal oorbellen in. De oorstekers zijn minder gemakkelijk te gebruiken. Maar de hangende oorbellen? Die komen uitstekend van pas! Er hoeven geen hangertjes meer aan gemaakt te worden. Je kunt ze zo in de boom hangen, aan de haakjes die je normaal door de gaatjes in je oren doet. Als het goed is heb je er steeds twee van ieder. Dat brengt wat samenhang in de versiering. Maar ook als je nog maar een van beide oorbellen hebt, kun je die best gebruiken. Eindelijk een nuttige toepassing voor eenzame oorbellen. Als je een aardig grote collectie hebt, kun je misschien ook nog wat sorteren op kleur. Hang de grotere bellen meer naar onderen, de kleinere meer naar boven.

Oorstekers in de kerstboom?
Als je de oorstekers uit je sieradencollectie ook wil gebruiken, dan kun je ze in een bolletje van piepschuim prikken en dat in de boom hangen.

Alternatieve piek voor de kerstboom

Een hangende oorbel als piek? Nee, dat is echt lastig. Als je lichtjes in de boom hebt, dan zou je een lichtje als kerstboompiek kunnen nemen. Een andere optie is een ring met bijvoorbeeld een glanzend steentje om de top van je kerstboompje heen te doen. Draai dan het steentje naar voren, naar de kant waar je meestal tegenaan kijkt. Of doe meerder ringetjes om de top en de steentjes naar verschillende kanten.

Kerstversiering van cadeaulint

Als je een jaartje alle cadeaulintjes bewaart, heb je al gauw genoeg lint om een kerstboompje mee te versieren. Je hebt cadeaulint in alle denkbare kleuren. Effen, smal en breed. Glimmend en dof. Je kunt, als je niet genoeg hebt, wat bolletjes met cadeaulint kopen bij de Blokker, de Hema of de Bruna.

Strikjes van cadeaulint als kerstversiering

Knip wat van deze cadeaulintjes op dezelfde lengte (zodat de strikken even groot worden) en strik die om een tak. Je strikt ze net zoals je je veter strikt. Onderin doe je grotere strikken van langere en eventueel bredere linten. Bovenin kleinere strikjes van korte stukjes lint. Harmonie in de versiering kun je bereiken door bijvoorbeeld te letten op kleur en grootte. Maar je kunt het net zo bont maken als je zelf wilt!

Krullende linten als 'kerstballen'

Vaak zal je, als je cadeaulint hebt verzameld, al gekrulde linten hebben. Wil je ze juist glad gebruiken? Dan maak je ze gladder door met de botte kant van een mes of schaar er langs te gaan in tegengestelde richting. Meer krullen? Kleinere krullen? Dan op dezelfde wijze mes of schaar er langs halen met de krul mee. Daarna kun je de 'krullen' zo in de boom hangen. Let op kleur en lengte als je meer harmonie in de versiering wilt.

Piek van kerst- of cadeaulint?

Je kunt bovenin meerdere strikjes vlak boven elkaar doen. Of een hele grote strik. Weer een lampje bovenin is ook een optie.
Als je een rozet van cadeaulint in je collectie hebt, dan doe je dat bovenin.

Kerstversiering voor de boom van kerstkaarten

Je hoeft echt geen fantastische knutselaar te zijn of enorm handig om van oude kaarten (die je bewaard hebt van het vorige kerstfeest) kerstboomversiering te maken. Gratis, simpel, snel, 'eco' en creatief.

Werkwijze: kerstversiering van kerstkaartjes te maken

Met een schaar knip je figuren uit de kerstkaarten: de ballen, de kerstboompjes, de sterren, de kerstmannetjes, kerstcadeaus of simpelweg mooie gekleurde stukjes stevig papier. Kies voor grotere kerstkaarten en afbeeldingen naarmate de boom groter is. Ook hier geldt dat herhaling rust en samenhang kan brengen. Je kunt gaan voor allemaal Kerstmannen. Of Kerstmannen en sneeuwmannen. Voor sterren of engelen of beiden. Voor eekhoorntjes of roodborstjes. Voor sneeuw of kerstcadeautjes. Of hang je allemaal kerstboompjes in je boom? Kijk naar je collectie voor je aan het knippen gaat. Wat wil je: diversiteit of eenheid?

Na het knippen, maak je met een perforator een gaatje in je knipsel. Door dat gaatje doe je een cadeaulintje of een gouden of zilveren koordje, waarmee je je milieubewuste 'kerstbal' in de boom hangt.

Kerstboom versieren met origami

Wat lastiger misschien maar best te doen is je kerstboom optuigen met gevouwen figuren. Leen in een bibliotheek een boek over knutselen met vouwblaadjes, over origami. Heb je nog vouwblaadjes? Mooi. Dat scheelt geld. En anders gewoon vouwblaadjes halen bij de Hema of echt origamipapier bij een hobbywinkel: dat is er in vele formaten en kleuren, effen of gewerkt. Overigens is echt origamipapier wel aan de prijs! Daar staat tegenover dat u de gevouwen kerstversiering natuurlijk meerdere jaren achter elkaar kunt gebruiken, als u er voorzichtig mee omgaat.

Er zijn talloze vouwfiguren. Het is leuk om bijvoorbeeld verschillende sterren te vouwen. Of steeds dezelfde ster maar in verschillende formaten en kleuren. Of als je niet thuis bent in de wereld van de origami, dan zal je je verbazen over al de verschillende figuren die mogelijk zijn. Als je niet eerder met origami hebt gewerkt, begin dan eenvoudig. Zoek dan je mogelijkheden in kleur, formaat en papier meer dan in moeilijke en steeds verschillende vouwfiguren.

'Vrolijk kerstfeest' met een laatste versiertip

Het wordt vast een vrolijke kerst met zo'n originele boom waar je echt bij betrokken bent. Je kunt het in je eentje doen, je kunt het samen met (je) (klein-)kinderen doen. Met ouderen, eigenlijk met vrijwel iedereen die er voor open staat.

Kerstwensen hergebruiken

Tot slot kun je uit oude kaarten ook de kerstwensen knippen en die als tekststrookjes compleet met wens in de boom hangen. Je knipt het strookje zo breed dat je er met een perforator een gaatje in kunt maken, je haalt er een lintje door en je boom wenst namens jou iedereen die ernaar kijkt: Vrolijk kerstfeest!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kunstkerstboom kopen  De voordelen en tips bij het kopenKunstkerstboom kopen De voordelen en tips bij het kopenEen kunstkerstboom kopen is een veel gebruikte alternatief voor de aanschaf van een echte kerstboom. Een kerstboom kopen…
Hoe maak je een kerstboom van steigerhout?Hoe maak je een kerstboom van steigerhout?Een kerstboom van steigerhout geeft een stoere look in huis tijdens de kerst. Je hebt ze in verschillende soorten: plank…
Driekoningen: met Driekoningen moet de kerstboom weer wegDriekoningen: met Driekoningen moet de kerstboom weer wegWanneer tuig je je kerstboom op? En wanneer haal je de kerstboom weer weg? Er zijn ongeschreven regels voor het optuigen…
Waarom is de Nordmann-spar zo populair als kerstboom?Waarom is de Nordmann-spar zo populair als kerstboom?Jaarlijks wordt er in de maand december het huis versierd. Een onderdeel van de versiering is in Nederland een traditie…
Kerstboom: tips en weetjesKerstboom: tips en weetjesDe kerstboom zetten is altijd weer de aankondiging van een gezellige winterperiode. Toch is het voor veel mensen ook een…

Reageer op het artikel "Kerstboom versieren: gratis, simpel, creatief, snel en eco!"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 26-05-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!