Knutsel met plastic doppen: gratis, simpel, creatief en eco!

Knutselen met doppen en deksels
Als u met kleuters of wat oudere basisschoolleerlingen wil knutselen en tegelijkertijd aan hun milieubewustzijn wil werken en hun creativiteit en fantasie wil stimuleren, kan dat met dit idee op een speelse manier.
Voorbereiding van de milieuvriendelijke handvaardigheidsles
Doppen en deksels verzamelen en afwassenTer voorbereiding is het nuttig om zelf eerst wat plastic doppen en deksels in diverse kleuren te verzamelen.
U kunt deze dan aan de leerlingen laten zien zodat duidelijk wordt wat u hen vraagt aan ‘waardeloos’ knutselmateriaal te verzamelen. Attendeer hen er wel even op dat de doppen en deksels afkomstig van potjes en tubes thuis eerst af gewassen moet worden. Wijs hen op verschillende vormen en kleuren. Vraag hen om er op te letten dat er geen letters op staan en geen papieren merknamen meer opzitten.
Voorbeelden maken en lijm, canvasdoekjes en plakhaakjes inkopen
Mede afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en de mate van eigen creativiteit kunt u er voor kiezen om al of niet zelf vooraf wat voorbeelden te maken. U kunt daarin ook nog kiezen voor wel of niet figuratief: u maakt bijvoorbeeld een beeldend exemplaar en een abstract exemplaar.
Inkopen doen
Zorg in elk geval dat u lijm op voorraad heeft. Let erop dat de lijm geschikt is voor plastic. Denk bijvoorbeeld aan Velpon, hoewel Velpon altijd wel vervelende 'draden' trekt en nogal geurt. Omdat doppen vaak niet vlak zijn, heeft u relatief veel lijm nodig. Een alternatief is dubbelzijdig plakband. Canvas doeken kunt u in verschillende maten en kwaliteiten kopen. Xenos en Blokker en de Hema hebben ze soms in de verkoop. Hobbyzaken uiteraard ook (winkels met schilder en tekenmaterialen) maar die zijn ongetwijfeld duurder en dat is in dit geval niet nodig.
Andere ondergronden
U kunt er ook voor kiezen de keukenkunst te maken op de grotere plastic deksels.

Dat is natuurlijk nog voordeliger en nog milieubewuster. In dat geval heeft u ook plakhaakjes nodig om te zorgen dat de keukenkunst opgehangen kan worden.
Een andere optie zijn fotolijstjes gebruiken zonder het glas ervoor.
Het maken van de ‘keukenkunst’ zelf
Introduceer de activiteit bij de leerlingen door:[OLIST]Eventuele voorbeelden te laten zien; wijs op wel of niet abstract en leg het begrip 'abstract' uit
Attendeer hen op diverse mogelijkheden: kleuren, maten, vormen van doppen en deksels, onderkant of bovenkant (de dichte kant) naar boven
[/OLIST]
Voorstellingen die u makkelijk kunt maken met de doppen en de deksels
Denk aan:[OLIST]Bloemen
Vlinders
Gezichten
Poppetjes
[/OLIST]

Abstracte voorstellingen
Met de wat oudere leerlingen kan het ook heel leuk zijn een (meer) abstracte voorstelling te maken.
Leg de leerlingen uit dat ze kunnen spelen met vormen, kleuren en maten. Herhalingen, patronen et cetera
Het is gemakkelijker als u hen een aantal voorbeelden kunt laten zien. Anderzijds: u kunt er ook voor kiezen de kinderen zelf te laten experimenteren. Mede afhankelijk van de leerdoelen die u nastreeft.
Werkvolgorde in de handarbeidlessen
Het is handig om systematisch aan de slag te gaan. Let daarom op de werkvolgorde:[OLIST]Uitleg
Materialen uitdelen en of kiezen
Ontwerp laten maken
Opplakken van doppen en deksels
Laten drogen
Milieu-informatie
Plakhaakjes bevestigen indien nodig
Elkaars kunst bekijken en samen bespreken
[/OLIST]
Les over ons milieu
Terwijl de knutselwerkjes drogen, kan er mooi wat verteld worden over het milieu.Vertel bijvoorbeeld over het in de natuur terecht komen van plastic, de mogelijkheid om plastic in de gemeentelijke afvalbakken voor plastic te doen, het plastic te hergebruiken, de langzame vertering van plastic door de natuur et cetera. Houd het wel luchtig: leg de nadruk op de mogelijkheden en niet te veel op de problemen.