InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Zenitar Fisheye 16mm F/2.8 Lens

Zenitar Fisheye 16mm F/2.8 Lens

Bent u opzoek naar een goedkope fisheye lens en wilt u geen nog goedkopere screw-on/adaptor fisheye, dan is de Zenitar Fisheye 16mm F/2.8 Lens misschien wel de lens die u zoekt. In dit artikel word meer informatie gegeven over deze lens en wat u er nou precies allemaal mee kunt.

Algemene informatie

  • Vast brandpuntsafstand: 16mm
  • Diafragma maximum: f2.8
  • Diafragma minimum: f22
  • Kijkhoek: 180°
  • Volledige naam: Zenit MC Zenitar/Zenitar-M
  • Aantal elementen: 11/7
  • Lensvitting: M42/P-draad
  • Gewicht: 0.31 Kg
  • Lengte van de lens: 49 mm
  • gemaakt in: Rusland
  • Focus: M

Beschrijving

De Zenitar 16mm f2.8 fisheye lens is een compacte super wide angle lens. Hierdoor kan je foto's maken met een grote hoek waardoor er veel op 1 foto komt te staan. Je kunt er voor zorgen dat je namelijk 180 graden kan zien. Het is ideaal voor architectuur, landschap, groep foto's of foto's in een kleine omgeving.

Fisheye

De zenitar fisheye lens is zoals de naam al verklapt een fisheye lens. Een fisheye lens is een lens voor een fotocamera met een korte brandspuntafstand en een grote "groot-hoek-werking". Het is als het ware het door de ogen zien van een vis. En je kunt het vergelijken met het vervormde beeld die men in een kerstbal ziet.
Met een fisheye lens kunt een een beeldhoek van 180 graden bereiken, waardoor met interessante en zeker ook speciale foto's kan maken.

Te gebruiken op

De zenitar is onder andere op de volgende digitale spiegelreflexcamera's te gebruiken
Canon EOSMC Zenitar built-in EOS 2,8/16 Fisheye lens
Canon FD Fisheye MC Zenitar-M 16mm f/2.8 Lens voor Canon FD
Nikon Fisheye MC Zenitar-N (Nikon) 16mm f/2.8 Lens
Olympus OM Fisheye MC Zenitar-M 16mm f/2.8 Lens voor Olympus OM
Minolta MDFisheye MC Zenitar-M 16mm f/2.8 Lens voor Minolta MD
Sony Alpha/Minolta DSLRFisheye MC Zenitar-M 16mm f/2.8 Lens voor Sony Alpha/Minolta AF
PentaxFisheye MC Zenitar-K (Pentax) 16mm f/2.8
Yashica/ContaxFisheye MC Zenitar-M 16mm f/2.8 Lens voor Yashica/Contax

De zenitar bevat een M42/P-draad schroefdraad of een Pentax K mount, hou hier wel rekening mee. U kunt bijvoorbeeld niet zomaar een M42 schroefdraad op uw Canon EOS draaien, hier heeft u een adaptor ring voor nodig.
Lees hier meer over in dit artikel

Te koop

Vooral op ebay en amazon worden er veel zenitars te koop gezet, als u geen vertrouwen heeft in het kopen via internet zou u altijd op zoek kunnen gaan bij de fotos special zaak bij u in de buurt. Daarnaast worden er ook regelmatig zenitars te koop gezet op marktplaats, waarna u met een de verkoper een afspraak kan maken en zo nodig contact kunt betalen.
Als laatst kunt u altijd nog opzoek gaan op de rommelmarkt, misschien is het dan wel zo dat je dan niet 100% zeker weet dat je de bepaalde lens zou vinden, maar er gaan verhalen rond dat wanneer je hem eenmaal heb gevonden hem voor een goedkope prijs op de kop kan tikken.

Voor en Nadelen

Voordelen

  • De zenitar is erg goedkoop voor een fisheye lens
  • Daarnaast heeft de zenitar ook een goede kwaliteit
  • Er zijn veel zenitars te koop via internet

Nadelen

  • U moet handmatig scherpstellen, omdat het over een oud model lens gaat
  • Het gaat om een oud model lens
  • Let vooral op of uw camera geen crop factor heeft, de canon eos 400D heeft bijvoorbeeld een 1.6X cropfactor waardoor het in werkelijkheid geen 16mm maar 1.6×16mm wordt. Hierdoor krijgt u een minder groot beeld dan u misschien verwacht.
© 2009 - 2017 Maxwell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je oude camera lenzen opnieuw gebruiken op je nieuwe cameraWas u vroeger ook een fotograaf en heeft u nog op zolder oude lenzen/objectieven liggen, waarvan u denkt dat u ze niet m…
Lomografie, Lomo fotograferen, wat is dat?Lomografie, Lomo fotograferen, wat is dat?Lomo foto’s maken, wat zijn dat? Lomo is de naam van een Russische fabriek voor camera’s. Eenvoudige kleinbeeldcamera’s…
Objectieven, voorzetlenzen & converters voor de digitale SLR"Een goede fotograaf bepaalt de kwaliteit van de foto, niet de camera", is een gevleugelde uitspraak die je van veel pro…
Spiegelreflex: wat moet je er mee?Spiegelreflex: wat moet je er mee?Vroeger was de keuze voor een fotocamera nog tamelijk simpel. Je kocht een 35mm camera en stopte daar een fotorolletje i…
Digitale fotografie voor- en nadelenDigitale fotografie voor- en nadelenHet principe van digitale fotografie is eigenlijk hetzelfde als van de traditionele fotografie. Er is een lens nodig waa…

Reageer op het artikel "Zenitar Fisheye 16mm F/2.8 Lens"

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 29-05-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!