InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Je oude camera lenzen opnieuw gebruiken op je nieuwe camera

Je oude camera lenzen opnieuw gebruiken op je nieuwe camera

Was u vroeger ook een fotograaf en heeft u nog op zolder oude lenzen/objectieven liggen, waarvan u denkt dat u ze niet meer kan gebruiken. In dit artikel word beschreven waarom u deze lenzen niet weg moet doen, want u kunt ze nog gewoon gebruiken op uw nieuwe digitale camera.

M42/p-draad

De lenzen met M42 of p-draad (Praktica draad/Pentax draad) fitting kunt u opnieuw gebruiken. M42 fittings/schroefdraad was vroeger één van de meest gebruike fittings, en werd door het bedrijf practica ontworpen, een Duits bedrijf die zijn aanzien al snel verloor aan het eind van de tweede wereld oorlog. Deze fitting werd ontworpen om verschillende lenzen op één camera te kunnen monteren. Al gauw werd deze fitting door andere bedrijven overgenomen. Het is dus niet gek als u nog een m42/p draad op uw zolder heeft liggen.

De M42 is een schroefdraad en hij staat beter bekend als de M42 × 1mm, wat betekend dat hij een schroefdraad heeft van 42mm en 1mm draad pitch. De m42 werd voor het eerst gebruikt op de Zeiss Contax S in 1949. Dit was een Oost-Duitse tak van Zeiss die hun camera's verkocht onder de naam Pentacon. Dit bedrijfje werd na een fusie met andere Oost-Duitse foto fabrikanten het bedrijft Praktica.

De M42 kreeg zijn eerste bekendheid in Japan toen het bedrijf al Praktica heten. Daarom is de m42 ook beter bekend als de praktica draad. Doordat de M42 geen eigen speciale elementen had, werd het door vele fabrikanten overgenomen. En kreeg het meerdere namen zoals:
  • Universal thread mount
  • Universal screw mount
De m42 kreeg ook bekendheid in de Verenigde staten door de fotofabrikant Pentax die deze fitting gebruikte. Hierdoor werd de M42 beter bekend als de Pentax draad, ondanks het feit dat deze fitting helemaal niet van pentax was.

De m42 werd voor het eerst ontwikkeld door Carl Zeiss Jena in 1938. Veel fabrikanten die de m-42 gebruikte, gingen extra functies maken voor deze lenzen soort. Zo onstond er een stop-down-pin. Deze pin steekt uit de lens en als die ingedrukt is kan de diafragma op de gewenste instelling worden geplaatst. Dit zorgde voor een grote stap voorwaarts op het gebied van scherpstellen.

Welke lenzen hebben een m42 mount?

Er zijn veel verschillende fabrikanten geweest die met de M42 hebben gewerkt een paar bekend fabrikanten zijn:
  • Zenit (vooral bekend om de fisheye: Zenitar 16mm f/2.8 Fisheye)
  • Praktica
  • Pentax
  • Zeiss

Benodigdheden

  • Een digitale spiegelreflexcamera (een camera waar in iedergeval geen M42 schroefdraad op past)
  • Lenzen met een M42/pdraad fitting
  • Een M42 Adaptor

Een m42 adaptor is te verkrijgen via internet op verkoop sites zoals Ebay en Amazon. Als u geen vertrouwen in kopen via internet heeft kunt u het natuurlijk altijd proberen bij de foto special zaak in de buurt. Daarnaast komen er geregeld m42 adaptor op marktplaats terecht, waarna u een afspraak met de verkoper kan maken en het gewoon contant kunt betalen. een m42 adaptor is een ringetje wat tussen de camera en de m42 zit. De ene kan heeft een fitting waarmee die op de spiegelreflexcamera past en aan de andere kant past de m42 schroefdraad.

Installatie

Erop zetten

  1. Zet rode merktekens van de adapter en de lensfitting van de camera tegen elkaar
  2. Draai de adapter met de klok mee tot dat je klik hoort
  3. Schroef nu de M42 lens op uw camera

Eraf halen

  1. Om de adaptor er af te halen drukt u op de "losmaak" knop en draait u de adaptor tegen de klok in.

Voor en Nadelen

Nadelen

  • U moet handmatig scherpstellen

Voordelen

  • Veel verschillende lenzen op het internet te verkrijgen voor een spotprijs
  • U kunt uw oude lenzen weer opnieuw gebruiken op uw nieuwe camera
  • Alhoewel het oude lenzen zijn hebben de meeste lenzen een prima kwaliteit
© 2009 - 2019 Maxwell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spiegelreflex: wat moet je er mee?Spiegelreflex: wat moet je er mee?Vroeger was de keuze voor een fotocamera nog tamelijk simpel. Je kocht een 35mm camera en stopte daar een fotorolletje i…
Een must have gadget voor je iPhone de Olloclip cameralensHaal het maximale uit je iPhone camera met deze ingenieuze gadget de Olloclip. De nieuwe iPhone 5 is voorzien van een ui…
Wat is het verschil tussen optische en digitale zoom?Wat is het verschil tussen optische en digitale zoom?Tegenwoordig beschikken veel digitale camera's over zowel optische zoom als digitale zoom. Wat is optische en wat is dig…
De zoektocht naar een nieuwe digitale cameraDe zoektocht naar een nieuwe digitale cameraJe staat op het punt om een nieuwe digitale camera aan te schaffen. Tot voor kort had je altijd een compact camera. Een…
Harde en zachte lenzenWie slechte ogen heeft en geen bril wil dragen kiest vaak voor contactlenzen. Er bestaan echter twee soorten lenzen: har…

Reageer op het artikel "Je oude camera lenzen opnieuw gebruiken op je nieuwe camera"

Reacties

Carlos Vande Neste, 02-10-2018 14:37 #2
Dag,

Ik heb een oud Pentax objectief en wil dit graag gebruiken op mijn Canon EOS 1300D

Hoe kan dat en geeft het nadelen?

Dank bij voorbaat en Vriendelijke Groeten,
carlos vande neste

Gert, 26-02-2018 17:01 #1
Toen jaren terug mijn oude vader overleed, erfde ik zijn Minolta X-700 met allerlei toebehoren. Ik heb deze camera nooit gebruikt, en hij is op zolder opgeborgen. Een paar dagen terug bij het opruimen vond ik hem weer terug. Alles zag er nog mooi uit. Ik probeerde of alle objectieven wel pasten, en dat ging perfect. Totdat ik een bepaald objectief er opzette. Bij het weer verwijderen bleek dit een p-draad objectief met M42 adapter, maar helaas de M42 adapter bleef achter in de camera body. En die krijg ik er niet meer uit. Nu kan ik alle overige (bajonet) objectieven niet meer op de camera zetten. Er bestaat een tooltje om de p-adapter te verwijderen, maar dat kan ik nergens vinden. Wie weet raad.

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 28-05-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Reacties: 2
Schrijf mee!