InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zelf zeep maken: basis

Zelf zeep maken: basis

Zelf zeep maken: basis Het is heel erg leuk om zelf zeep te maken. U kunt zelf de geur en kleur bepalen en de kwaliteit van de ingrediënten die u gebruikt uitzoeken. Het goede nieuws is: het is helemaal niet moeilijk. Wat voor zeep u ook wilt maken, de basis is hetzelfde.

Benodigdheden

  • Keukenweegschaal
  • Plastic bakjes
  • Suikerthermometer
  • Iets om mee te roeren (niet van aluminium of hout, liefst kunststof)
  • Oliën en vetten
  • NaOH (de gootsteenontstopper van Kruidvat in korrelvorm is 100% NaOH)
  • Water (liefst gedemineraliseerd water van drogist)
  • Staafmixer
  • Pannetje

Werkwijze

Om te beginnen moeten alle ingrediënten die in het recept staan nauwkeurig worden afgewogen.

Doe de NaOH (natriumhydroxide) bij het water. Doe dit zeer voorzichtig. Zodra de NaOH in water oplost komt er een chemische reactie en wordt er natronloog gevormd. De oplossing wordt behoorlijk warm. Zorg dat de natronloog wordt gemengd in een plastic of glazen kom, nooit in een aluminium schaal. Het werken met natronloog vereist de nodige veiligheidsmaatregelen, die staan omschreven in de laatste paragraaf. Lees deze goed door!

Terwijl de natronloog staat af te koelen, moeten de oliën en vetten die gebruikt worden opgewarmd worden. De oliën en vetten kunnen het handigst eerst gemengd worden en daarna pas verwarmd. Als de natronloog en vetten ongeveer 50 graden Celsius zijn moeten ze bij elkaar gevoegd worden. Let op: de olie warmt veel sneller op dan dat de natronloog afkoelt, dus zet het pannetje met olie pas op het vuur als de natronloog al bijna op temperatuur is.

Wanneer de natronloog en oliën dezelfde temperatuur hebben voegt u ze bij elkaar. Giet de natronloog langzaam bij de olie, terwijl u blijft roeren. De oplossing wordt al troebel, het eerste beetje zeep wordt gevormd. Om het verzepingsproces te bespoedigen gebruikt u de staafmixer. Na een aantal minuten wordt de zeep dik. Om te controleren of het dik genoeg is kunt u een druppel van een lepel laten vallen. Wanneer het een paar seconden een spoor achterlaat is het dik genoeg. Dit is het moment om geur- of kleurstoffen toe te voegen .

Nu is het mengsel klaar om in de mal gegoten te worden. Speciale mallen voor zeep zijn verkrijgbaar in webwinkels, maar u kunt ook een plastic bakje gebruiken. U laat de zeep in de mal zitten totdat het hard wordt. Dit kan 1-3 dagen duren. Daarna moet de zeep nog 3-6 weken drogen.

Simpel recept: olijfzeep

De meest simpele zeep bevat maar 1 soort vet. In dit geval olijfolie.
  • 250 g olijfolie
  • 32 g NaOH
  • 86 g water

Veiligheid: werken met natronloog

Wanneer de NaOH wordt opgelost in water ontstaat er natronloog. Tijdens de chemische reactie wordt de vloeistof heel warm. Het is ook een zeer bijtende vloeistof, dus vermijdt contact met huid en ogen. Houdt het buiten bereik van kinderen en huisdieren. Het is ook aan te bevelen om uzelf extra te beschermen tijdens het werken met natronloog, bijvoorbeeld door een veiligheidsbril en handschoenen te dragen.
© 2011 - 2019 Domi83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf zeep maken: basis"

Infoteur: Domi83
Laatste update: 27-07-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!