InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zelf een pompon maken

Zelf een pompon maken

Zelf een pompon maken Een pompon is een pluizig balletje wat voor veel verschillenden doelen gebruikt kan worden. Wilt u graag een cadeautje leuk versieren? Of een leuk pluizig balletje maken om mee te gooien of om bijvoorbeeld kleding mee op te vrolijken? Er zijn eindeloos veel mogelijkheden met pompon balletjes. Bovendien is het erg makkelijk en leuk om er zelf een te maken.

Wat heeft u nodig?

  • Touw of draad in een leuk kleurtje.
  • Een schaar om het karton en de draadjes mee te knippen.
  • Karton of sterk papier.

Hoe moet het?

Stap 1:
Zoek een of meerdere leuke kleurtjes uit. Als u twee kleurtjes heeft knipt u van beide kleurtjes ongeveer 3 meter af. Als u maar met een kleur wilt wikkelen is het ook handig om twee touwtjes van 3 meter af te knippen, u kunt op deze manier namelijk sneller wikkelen. Dit kan ook met drie of meer touwtjes. Dan gaat het nog sneller.
Als u niet genoeg heeft afgeknipt is dat ook niet een probleem, u kunt gewoon opnieuw een draad afknippen en verder wikkelen. Uiteindelijk worden toch alle draden doorgeknipt.

Stap 2:
Als u het touw op de juiste lengte afgeknipt heeft kunt u beginnen met de rondjes knippen. U pakt het karton en u vouwt het dubbel. Dan knipt u een rondje uit het karton. Als de doorsnee van dat rondje ongeveer 5 cm is dan zal uw pompon ongeveer een doorsnee van 4 cm krijgen. Hoe groter het rondje is, hoe groter uw pompon wordt. Nu heeft u als het goed is twee ongeveer dezelfde rondjes. Nu moet u binnen in het rondje nog een gat knippen. Dit gat moet ongeveer een doorsnee van 1 cm hebben. Het is belangrijk dat hij niet te klein is, dan past uw draad er namelijk na een tijdje niet meer door. Knip de rondjes zoals op de afbeelding te zien is. Het hoeft niet heel netjes geknipt te zijn, u kunt ze ook niet hergebruiken.
Stap 3:
Nu begint het wikkelen. U legt de twee rondjes op elkaar. Dan legt u het uiteinde van de draadjes op het rondje en u houdt ze tegen met uw hand. Met uw andere hand gaat u steeds met de andere uiteindes wikkelen, steeds door het middelste gaatje om het karton en weer in het middelste gaatje. Zo gaat u een tijdje door tot u het karton niet meer kunt zien. Als u nu verder gaat met wikkelen zal uw bolletje pluiziger worden. Hij wordt dan dus dikker. Als u denkt dat u klaar bent zet u de schaar tussen de twee kartonnen rondjes. Dit is ook op de foto te zien. U knipt dan alle touwtjes door.
Stap 4:
Hier ziet u dat de touwtjes doorgeknipt zijn. U bent nu bijna klaar. U pakt een touwtje van ongeveer 20 cm lang. U doet deze voorzichtig tussen de twee kartonnen rondjes en maakt er een stevig knoopje in. Nu is uw bolletje klaar en u hoeft alleen nog de kartonnen rondjes door te knippen zodat ze er uit kunnen. Nu is uw pomponnetje helemaal klaar!

Lees verder

© 2011 - 2019 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf een pompon maken"

Infoteur: Tara96
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Creatief met touw
Schrijf mee!