InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zelf een touw armbandje knopen

Zelf een touw armbandje knopen

Zelf een touw armbandje knopen Het zelf maken van armbandjes is een erg leuke bezigheid, wanneer u zelf een armbandje maakt kan deze helemaal naar eigen wens samengesteld worden. De kleurencombinatie, maar ook de techniek waarmee het bandje geknoopt wordt zorgt telkens weer voor een heel ander uiterlijk. Ga aan de slag met het maken van uw eigen touwarmbandjes, en kom erachter wat uw favoriete armbandje is!

Wat heeft u nodig?

  • Touw of draad, wat u zelf mooi vindt
  • Een schaar
  • Plakband
  • Geduld, het kan wel zo'n half uurtje duren voordat uw armbandje af is.

Het knopen

Hier probeer ik precies uit te leggen hoe u het best uw armbandje kunt knopen. Er zijn drie verschillende soorten armbandjes die u kunt maken. Zo is er veel variatie.

Manier 1

Dit is het onderste armbandje van de foto.

Stap 1: Zoek wat leuke kleurtjes uit. Het kan in een kleur, maar in allemaal verschillende kleuren is ook erg mooi. Ik heb katoen draad genomen, dat vind ik het mooiste worden. U kunt natuurlijk ook met ander soort touw werken. Het is het mooiste als u draad van dezelfde soort en dikte neemt. Anders kan het armbandje namelijk misvormd worden omdat er verschil in dikte is.
Stap 2: Knip 4 touwtjes af van ongeveer 1 meter lang. U kunt ook met meerdere touwtjes naast elkaar gaan knopen, dit werkt hetzelfde. Dat is wel wat meer werk dan met 4 touwtjes. U kunt het armbandje dan ook wel zo dik maken als u zelf wilt. Plak dan de touwtjes vast met een plakbandje. Houd er wel rekening mee dat er voldoende uiteinde over blijft. Anders kunt u het armbandje niet meer vast knopen.
Stap 3: Pak de paarse en de roze draad in uw handen. U houd de paarse draad strak en u maakt met de roze draad een lus om de paarse draad heen zoals op de afbeelding te zien is, let wel op want de afbeelding is gedraaid. Dan trekt u de roze draad aan en u doet nog een keer hetzelfde. Dan houdt u alleen nog de roze draad vast en u pakt de donker blauwe draad vast. U houdt de donker blauwe draad strak en u maakt weer een lus met de roze draad er omheen. U trekt de draad weer aan en u doet dit nog een keer. Dan gaat u met de roze draad naar de licht blauwe draad en u maakt weer 2x een lus om de licht blauwe draad en trekt hem aan.

Dan pakt u de meest linkse draad, in dit geval is dat de paarse draad en daarmee doet u weer hetzelfde als u net steeds met de roze draad heeft gedaan. Als die rij weer klaar is pakt u weer de meest linkse draad en zo door.

Hier is nog een voorbeeldje te zien van de lus die u moet maken:

Als u vindt dat uw armbandje lang genoeg is kunt u het plakbandje eraf halen en klaar!

Tips

  • Probeer eens te knopen met 6 draden, dat wordt nog mooier!
  • U kunt het armbandje ook gebruiken als bijvoorbeeld een enkelbandje, of verzin iets anders om ermee te doen.
  • Vindt u uw armbandje te los geknoopt? Trek de draden dan steeds goed aan. Daar wordt het armbandje mooier van.

Manier 2

Dit is het middelste armbandje van de foto. Dit is weer een andere manier van knopen. Hier staat uitgelegd hoe u het armbandje het beste kunt knopen. U heeft nog steeds dezelfde spulletjes nodig als bij de andere armbandjes.

Stap 1:
Knip het touw af, het langste touw zal het beste zichtbaar zijn, bij het voorbeeld is dat de kleur roze. Die kunt u beter zien dan groen.
Groen moet ongeveer 10 cm langer zijn dan hoe lang u uw armband wilt. Er moet namelijk ook nog ruimte overblijven om ze aan elkaar te knopen. Het roze touw moet ongeveer 1 meter lang zijn. Dus 2 draadjes van 1 meter en 2 draadjes van de lengte van uw armband. Maak dan een lusje met een knoop aan de bovenkant, en plak dit met een plakbandje vast aan een tafel. Dit is ook te zien op de afbeelding.
Stap 2:
U pakt de twee buitenste, de langste draden, op. In het geval van het voorbeeldje zijn deze draden roze. U legt de linker draad in een boogje naar rechts over de groene draden. Daarna legt u de rechter roze draad daar overheen. Dit is ook te zien op de afbeelding.
Daarna pakt u de roze draad die over het boogje lag op, u doet deze onder de groene draden door en laat deze in het boogje van de linker roze draad er weer uit komen, zoals op de afbeelding is voorgedaan. Dan trekt u deze knoop aan, zorg ervoor dat de groene draden strak blijven.
Stap 3:
Nu doet u eigenlijk precies hetzelfde, maar dan in spiegelbeeld. U pakt de rechter draad op en legt deze in een boogje over de groene draden, daarna pakt u de linker roze draad op en legt deze hierover heen. Zoals ook te zien is op de afbeelding. Als u dat gedaan heeft pakt u de roze draad die over het boogje ligt weer op, u doet deze onder de groene draden door en laat hem uit het boogje komen. En dan trekt u de knoop weer aan. Zorg er ook nu voor dat u de groene draden strak houdt. Dan begint u weer bij stap 2. U moet steeds om en om doen. Dus stap 2, stap 3, stap 2, stap 3 enz. tot u vindt dat hij lang genoeg is.

Manier 3

Dit is het bovenste armbandje van de foto. Hier staat duidelijk in stapjes uitgelegd hoe u een armbandje op deze manier kunt vlechten. Deze manier van vlechten gaat wel het snelste van alle drie. Dus heeft u niet zoveel tijd? Kies er dan voor om dit armbandje te maken.

Stap 1:
Om te beginnen knipt u 5 draden af. Het kan ook met 3 draden, dan wikkelt u steeds maar 1 draadje om. Als u met 5 draden werkt wikkelt u steeds 2 draden om. Als u uw armbandje in 1 kleur wilt maken moet u 4 draden ongeveer in de lengte afknippen hoe u uw armbandje wilt. En dan nog ongeveer 10 cm erbij omdat u het armbandje ook nog vast moet knopen. De draad waarin u uw armbandje wilt maken moet dan zo'n 1,5 meter lang zijn. Als u in meerdere verschillende kleuren wilt vlechten kunt u de draden allemaal ongeveer een halve meter lang maken. U maakt een knoopje in de draden en dan plakt u die vast aan een tafel met plakband.
Stap 2:
U pakt de draad waarmee u als eerste wilt wikkelen. U doet de draad steeds over de 2 eerste draden en dan onder de 2 laatste draden. Daarna gaat u van rechts naar links en doet u weer over de 2 eerste, de meest rechtse draden en onder de 2 laatste, de meest linkse draden. Zo gaat u even door. Dan duwt u met uw vinger de draad omhoog, u houdt de 4 draden waar u de draad omheen wikkelt strak en dan kunt u zo de draad omhoog schuiven. Op de afbeelding is ook te zien hoe u de draden moet omwikkelen. Het is niet zo makkelijk om de wikkelingen 'gelijk' te krijgen. Daarmee moet u gewoon oefenen. Na veel oefening wordt het armbandje nog mooier.
Stap 3:
Als u klaar bent met het omwikkelen moet u niet vergeten een knoop in het einde te maken, anders gaat de vlecht eruit.
Als u net als bij het voorbeeldje meerdere kleuren wilt moet u steeds een knoop maken en dan pas wisselen van draad. Daarbij is bij het tweede deel groen gebruikt. Dit geeft wel een vrolijk effect. U kunt dit met alle 5 de kleuren doen, maar ook met 3 of 4. Er zijn veel verschillende mogelijkheden. En dan kunt u uw armbandje om doen!

Lees verder

© 2011 - 2017 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kumihimo-armbandjes maken: een Japanse knooptechniekHet maken van je eigen Kumihimo-armband is erg leuk en makkelijk om te maken. Je hebt verschillende gradaties in het mak…
Tips voor het maken van je eigen leren Kumihimo armbandjeTips voor het maken van je eigen leren Kumihimo armbandjeWilt u graag uw eigen unieke armbandjes maken? Het maken van armbandjes kan door gebruik te maken van vele verschillende…
Band-it Loombandjes: Voorbeelden van patronenBand-it Loombandjes: Voorbeelden van patronenSieraden zoals armbandjes en accessoires maken met de gekleurde loomband elastiekjes van Band-it en de band-it loom is e…
Power Balance Armband werkt nietDe beroemde of beruchte Power Balance Armband werkt niet. Dat hebben onderzoekers van de VU Amsterdam vastgesteld. De Po…
Het maken van een kumihimo armband van nylondraadKumihimo armbanden of sleutelhangers kunnen worden gemaakt door gebruik te maken van verschillende soorten materialen. M…

Reageer op het artikel "Zelf een touw armbandje knopen"

Reacties

Eline, 07-05-2014 13:37 #8
Leuke armbandjes! Maar ik weet nu niet meer welke ik moet maken! Welke is het makkelijks om mee te beginnen?

Groetjes Eline

Lin, 24-07-2013 20:19 #7
Hallo,

Hoe lang doen jullie ongeveer over het bovenste armbandje?

groeten

Tara, 27-03-2013 11:07 #6
Creatief en super leuk als je niks te doen hebt!

Denise, 05-02-2013 14:30 #5
Hi, toen ik het eerste armbandje probeerde te maken, lukte het niet want de eerste lussen deden heel raar… de roze kwam erin en de blauwe erbuiten…

Tara96 (infoteur), 17-12-2012 17:57 #4
Beste Kiki, misschien helpt het als je bij het aantrekken de andere draden goed strak houdt? Als het goed is moet er dan geen andere kleur komen. Mvg

Lisa, 08-09-2012 14:23 #3
Ziet er een heel leuk armbandje uit! En ook niet te ingewikkeld om te maken :)
Nu men namiddag er mee amuseren!

Kiki, 01-08-2012 10:15 #2
Hi, heel erg bedankt! Ik maakte eigenlijk al zulke armbandjes maar als ik dan zoon lus erom deed en het aantrekte kwam er ineens een andere kleur? Heeft u een tip voor mij?

Tonija, 18-08-2011 21:29 #1
Leuk hoor prima te maken met dun katoen of borduurgaren en ik zet er een zwaar voorwerp op… vgr Tonija…

Infoteur: Tara96
Laatste update: 12-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Creatief met touw
Reacties: 8
Schrijf mee!