InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Betty Sluyzer: Drie haasjes op de wc (over zindelijk worden)
recensie

Betty Sluyzer: Drie haasjes op de wc (over zindelijk worden)

Betty Sluyzer: Drie haasjes op de wc (over zindelijk worden) Een vrolijk steuntje in de rug voor peuters en kleuters die bezig zijn met zindelijk te worden. Elke peuter/kleuter pakt het beter aan dan de drie haasjes, die plassen op de grond, gaan met broek en al op het toilet zitten en ze rollen de hele rol toiletpapier uit. Het boek is genomineerd door het CPNB en Stichting Lezen als een van de tien mooiste prentenboeken van 2004. Je kunt dit leuke boekje voor 9,95 euro aanschaffen.

Gegevens van het kinderboek

  • Titel: Drie Haasjes op de wc
  • Tekst: Betty Sluyzer
  • Illustraties: Pauline Oud
  • Uitgeverij: Mercis Publishing-Kimio
  • Gepubliceerd: 2006 (derde druk)
  • Genre: prentenboek
  • Aantal pagina’s: 20
  • ISBN: 978 90 5647 717 2
  • Geschikt voor: peuters (maar ook voor kleuters mijns inziens)

Over de schrijfster, Betty Sluyzer

De schrijfster heeft Nederlands gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Ze schrijft boeken (prentenboeken en leesboeken) voor kinderen tussen de 0 en de 12 jaar. Ook verzorgt ze cursussen en lezingen over kinderboeken. Haar prentenboek Kinderboerderij kreeg in 1995 de Kiekeboekprijs voor het leukste peuterboek. Veel kinderen kennen haar boeken Van de aap en de kip en Tom en Kim van de leesmethode Veilig leren lezen.

Over de illustrator, Pauline Oud

Pauline is in 1963 geboren in Hilversum. Ze is in 1985 afgestudeerd aan de Akademie voor Beeldende Kunsten Utrecht. Daarna heeft zij een aantal jaren als beeldend kunstenaar en als lerares tekenen en schilderen gewerkt. Sinds 1994 werkt ze als illustrator en in 2007 is ze gestart met schrijven. In dat jaar kwam Aankleden met Fien en Milo uit (uitgeverij Clavis). Daarna heeft ze nog meer boekjes geschreven over het konijntje en het muisje en deze boeken vormen een mooie serie voor jonge kinderen. Voor peuters heeft Pauline boekjes geschreven over Kas en Saar. Verder schrijft en illustreert Pauline invulboeken voor jonge gezinnen: Mijn 9 maanden dagboek, Baby's eerste jaar, mijn opgroeiboek, Het Kraambezoekboek en nog veel meer. Er zijn nog veel meer producten die te maken hebben met Pauline Oud: kalender, planner, fotoboekjes, notitieboekjes, scheurkalender. De boeken van Pauline verschijnen in Nederland, maar ook in België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Zwitersland, Ierland, Polen, Thailand, Korea en de Verenigde Staten.

Kimioboeken

  • Kimioboeken gaan over onderwerpen die peuters bezighouden.
  • Kimioboeken betrekken peuters bij het verhaal, lokken hun reactie uit en zetten hen aan tot praten.
  • Kimioboeken stimuleren peuters goed te kijken en na te denken.
  • Kimioboeken stimuleren kinderen tot meedoen en bewegen.

Het verhaal Drie haasjes op de wc

Drie haasjes zitten aan tafel en eten een broodje, moeder haas komt hen wat drinken brengen. Maar dan hoort ze een geluidje, de drie haasjes zijn aan het plassen, op de grond. Moeder zegt dat ze naar het toilet moeten gaan en dat doen de haasjes, met zijn drieën gaan ze op het toilet zitten. Moeder haas doet voor aan de haasjes hoe het wel moet. De haasjes lijken het nog niet helemaal te snappen, een haasje zit bijna in de toiletpot, een ander zit achterstevoren. Nadat moeder ze vertelt heeft dat ze hun broek nog uit moeten doen, lukt het de drie om te poepen. Met een schone broek aan gaan de haasjes weer vrolijk verder met het ontbijt.

De tekst en de illustraties

De illustratie op de voorkaft is erg leuk gekozen, je ziet een haasje op de toiletpot zitten, de ander wil aan het koord trekken om het toilet door te trekken, het derde haasje rolt de toiletrol uit. Het geheel oogt grappig en nodigt een kind zeker uit om dit boek uit te kiezen. Op het schutblad begint het verhaal al, je ziet een toiletdeur die op slot zit. Op iedere pagina tref je een vrolijk gekleurde illustratie aan. Het zijn frisse, humoristische tekeningen, de achtergrond is wit. De oren vallen erg op, deze zijn superlang. Op vrijwel iedere pagina vind je tekst, twee tot vier regels op rijm. Mama haas gebruikt af en toe grappige woorden zoals: Poppelepee, Poppelepo, Poppelepuit en Poppelepilletjes. De schrijfster heeft korte zinnen gebruikt, geen moeilijke woorden voor een peuter of kleuter.

Een fragment uit het boek en de tekst van het laatste schutblad

Mama haas zegt: Poppelepee.
Plassen doe je op de wc.
De haasjes rennen naar de wc
en roepen: Mama, kijk. Is dit oké?

Naar de wc
Deur open. Licht aan. Deur dicht.
Broek uit. Zitten gaan. Plas doen.
Billen vegen. Opstaan. Broek weer aan.
Doortrekken. Handjes wassen. Handjes drogen.
Deur open. Licht uit. Deur dicht.

Mijn mening over het boek

Een heerlijk boekje om voor te lezen. Er wordt duidelijk uitgelegd hoe je naar het toilet moet gaan, maar wel op een grappige manier die kinderen aanspreekt. De illustraties passen perfect bij de tekst, die omdat deze op rijm staat extra leuk is om voor te lezen. Mijn kleuter doet het inderdaad beter dan de haasjes maar het uitrollen van de toiletrol doet hij soms ook, hier moet hij erg om lachen. Mij valt de moeder op, ze lijkt onverstoorbaar, legt alles rustig uit, doet dingen voor en blijft lief. Op het schutblad aan het einde van het boekje staat heel overzichtelijk wat er allemaal komt kijken bij een bezoekje aan het toilet. Een aanrader.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Drie haasjes gaan eten, Betty Sluyzer en Pauline OudrecensieDrie haasjes gaan eten, Betty Sluyzer en Pauline OudKimioboeken gaan over onderwerpen die jonge kinderen bezighouden. Het nuttigen van een maaltijd is vaak een heel avontuu…
De plaswekker: hulp bij zindelijkheidDe plaswekker: hulp bij zindelijkheidZindelijkheid laat bij sommige kinderen langer dan normaal op zich wachten. Eén op de tien zesjarigen plast af en toe no…
Zindelijkheid bij peutersZindelijkheid bij peutersNiet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peu…
Help, mijn kind plast nog steeds in de broekHelp, mijn kind plast nog steeds in de broekZowel voor het kind als de ouders is het een fijn moment als kinderen zindelijk worden. Het kan vooral lastig zijn als z…
Zindelijkheid: Gemiddelde leeftijd, methoden en tipsZindelijkheid: Gemiddelde leeftijd, methoden en tipsDe definitie van zindelijkheid is het gecontroleerd plassen en poepen op een plaats die daar speciaal voor bedoeld is. D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bol.com
  • Drie haasjes op de wc (ISBN 978 90 5647 717 2)
  • Geraadpleegd op 7 januari 2016:
  • http://www.bettysluyzer.nl
  • http://www.paulineoud.nl/nl/overpauline

Reageer op het artikel "Betty Sluyzer: Drie haasjes op de wc (over zindelijk worden)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Zindelijk worden
Recensies…
Schrijf mee!