InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Drie haasjes gaan eten, Betty Sluyzer en Pauline Oud
recensie

Drie haasjes gaan eten, Betty Sluyzer en Pauline Oud

Drie haasjes gaan eten, Betty Sluyzer en Pauline Oud Kimioboeken gaan over onderwerpen die jonge kinderen bezighouden. Het nuttigen van een maaltijd is vaak een heel avontuur voor ouders en kinderen. Hoe leer je een kind goede tafelmanieren, wat doe je als een kind iets weigert te eten. De moeder van de drie haasjes laat zien hoe je eetmomenten op een leuke manier in goede banen kunt leiden. Je kunt dit schattige boekje voor 9,95 euro aanschaffen.

Over de schrijfster, Betty Sluyzer

De schrijfster heeft Nederlands gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Ze schrijft boeken (prentenboeken en leesboeken) voor kinderen tussen de 0 en de 12 jaar. Ook verzorgt ze cursussen en lezingen over kinderboeken. Haar prentenboek Kinderboerderij kreeg in 1995 de Kiekeboekprijs voor het leukste peuterboek. Veel kinderen kennen haar boeken Van de aap en de kip en Tom en Kim van de leesmethode Veilig leren lezen.

Over de illustrator Pauline Oud

Pauline Oud is in 1985 afgestudeerd aan de Akademie voor Beeldende Kunsten Utrecht. Daarna heeft zij een aantal jaren als beeldend kunstenaar en als docente tekenen en schilderen gewerkt. Sinds 1994 werkt ze als illustrator.

Kimioboeken

  • Kimioboeken gaan over onderwerpen die peuters bezighouden.
  • Kimioboeken betrekken peuters bij het verhaal, lokken hun reactie uit en zetten aan tot praten.
  • Kimioboeken stimuleren peuters goed te kijken en na te denken.
  • Kimioboeken stimuleren kinderen tot meedoen en bewegen.

Gegevens van het kinderboek

  • Titel: Drie haasjes gaan eten
  • Tekst: Betty Sluyzer
  • Illustraties: Pauline Oud
  • Uitgeverij: Mercis Publishing-Kimio
  • Gepubliceerd: 2008
  • Genre: prentenboek
  • Aantal pagina’s: 18
  • ISBN: 978 90 5647 708 0
  • Geschikt voor: peuters (maar ook voor kleuters mijns inziens)

Het verhaal Drie haasjes gaan eten

Mama Haas vraagt aan haar drie kinderen of ze de tafel willen dekken. Als alles op tafel staat, duurt het even voordat de haasjes op hun stoel zitten. Ze moeten van mama eten in hun kom scheppen: iets groots, of iets roods, geel of groen. De haasjes doen van alles behalve wat mama hen vraagt.

Mama vraagt ze om alle spulletjes (speelgoed) te laten staan en weer aan tafel te komen. De haasjes scheppen nu op uit elke pan, ze nemen overal een beetje van. Na het eten zegt mama dat ze trots is op haar drie haasjes en dat ze van tafel mogen. Mama doet de afwas en de haasjes mogen een spelletje doen.

De tekst en de illustraties

De illustratie op de voorkaft is erg leuk gekozen, je ziet drie haasjes die aan een tafel zitten, ze hebben bestek vast. De achtergrond is knalroze, dit maakt de omslag extra vrolijk. Op de schutbladen zie je allerlei voorwerpen die met eten te maken hebben zoals een snee brood, een aardbei, een tros druiven, bestek, een wortel, drinken, enzovoort. Het zijn leuke grappige tekeningen, de achtergrond is wit. De oren vallen op, deze zijn superlang. Op vrijwel iedere pagina vind je tekst, twee tot vier regels op rijm. De schrijfster gebruikt korte zinnen, geen moeilijke woorden voor een peuter of kleuter.

Een fragment

Kies van het eten dat op tafel staat.
Groene sla of rode tomaat.
Gele spaghetti uit de pan.
Neem overal een beetje van.

De haasjes roepen:
Kijk, alle kleuren bij elkaar.
Eet smakelijk, mama.
Smullen maar!

Mijn mening over het boek

Wat er in dit boekje aan de orde komt is zo herkenbaar, ook voor mijn kleuter. Ook mijn kinderen willen alles tegelijk naar de tafel brengen als ze deze moeten dekken. Stil op een stoel zitten blijft moeilijk en ook mijn kinderen lusten niet alles even graag. Mijn kinderen heb ik net als mama haas geleerd om in ieder geval van alle gerechten iets te proeven. De moeder lijkt onverstoorbaar, legt alles rustig uit, doet dingen voor en blijft lief (het goede voorbeeld). Het is een schattig boekje met een goed thema.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tafelmanieren, bestek en gewoontenTafelmanieren, bestek en gewoontenTafelmanieren zijn goede manieren die je hanteert wanneer je aan tafel eet. Vaak eet je met andere tafelgenoten en is he…
Tafelmanieren, algemeen geldende regelsOfficiële culinaire etiquetten zijn uit de tijd. Desalniettemin is op de hoogte zijn van algemeen geldende regels omtren…
Het gebruik van mes en vorkHet gebruik van mes en vorkDe maaltijd nuttigen met mes en vork is in West-Europa niet meer weg te denken. Het is basisprincipe nummer één van onze…
Tafelmanieren en Erasmus en SachsTafelmanieren in de vroege middeleeuwen bestonden uit: geen vieze troep maken, niet gulzig zijn, niet opwinden en tafelg…
Betty Sluyzer: Drie haasjes op de wc (over zindelijk worden)recensieBetty Sluyzer: Drie haasjes op de wc (over zindelijk worden)Een vrolijk steuntje in de rug voor peuters en kleuters die bezig zijn met zindelijk te worden. Elke peuter/kleuter pakt…
Bronnen en referenties
  • Drie haasjes gaan eten (ISBN 978 90 5647 708 0)

Reageer op het artikel "Drie haasjes gaan eten, Betty Sluyzer en Pauline Oud"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 24-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Voorlezen
Schrijf mee!