InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Wie heeft er op de kop van kleine mol gepoept?
recensie

Wie heeft er op de kop van kleine mol gepoept?

Wie heeft er op de kop van kleine mol gepoept? Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft, een heerlijk boekje over allerlei poepjes. Welke peuter/kleuter vindt het niet leuk om daar over te praten. Je kunt het boekje bij het toilet neerleggen, het maakt het een kind mogelijk gemakkelijker om zelf iets te produceren. Je kunt dit boekje in verschillende formaten kopen, voor de mini-uitgave betaal je ongeveer vier euro.

Over de schrijver, Werner Holzwarth

Op Wikipedia (Duitsland) las ik dat hij geboren is in 1947 in Winnenden (Duitsland). In 1989 verscheen zijn eerste kinderboek: Vom kleinen Maulwurf, der wissen wollte, wer ihm auf den Kopf gemacht hat. Het boek werd in 27 verschillende talen uitgegeven, wereldwijd zijn er rond de 2,5 miljoen exemplaren verkocht.

Over de illustrator, Wolf Erlbruch

Wolfgang Erlbruch (1948) heeft een opleiding gevolgd aan de Kunstacademie in Essen, tot 1997 was hij hoogleraar design en illustratie aan de Fachhochschule in Düsseldorf. Vervolgens werd hij hoogleraar aan de universiteit in Wuppertal. In 1983 debuteerde hij als illustrator van kinderboeken, een uitgeverij vroeg hem om het boek Der Adler, der nicht fliegen wollte van James Aggrey te illustreren. De illustrator is al vaak bekroond voor zijn werk, in 2003 ontving hij de Sonderpreis Deutsche Jugenliteratur voor zijn volledige werk. Wolfgang maakt bij zijn illustraties gebruik van verschillende materialen en technieken.

Gegevens van het kinderboek

  • Titel: Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft
  • Tekst: Werner Holzwarth
  • Vertaald uit het Duits door: Ineke Ris
  • Illustraties: Wolf Erlbruch
  • Uitgeverij: C. de Vries-Brouwers Rotterdam
  • Gepubliceerd: Nederlandse uitgave 2001 (Duitse uitgave: 1989)
  • Aantal pagina’s: 20
  • ISBN: 90 6174 679 5
  • Genre: kinderboek, prentenboek
  • Geschikt voor: peuters, kleuters

Het verhaal

Als kleine mol op een dag zijn kop boven de aarde steekt om te kijken of de zon al op is gebeurt het. Plotseling valt er een drolletje op zijn hoofd, het is rond en bruin en ziet er uit als een worst. Kleine mol is zo bijziend dat hij niet kan zien wie het heeft gedaan. Kleine mol gaat op onderzoek uit en vraagt aan alle dieren in zijn omgeving wie het gedaan heeft. De dieren laten hem de ontlasting zien die ze produceren zodat kleine mol het kan vergelijken met het drolletje op zijn hoofd. Wat doet mol als hij ontdekt wie de dader is?

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Tekst en illustraties

De voorkant van het boekje spreekt direct aan, je ziet een molletje dat vreselijk boos kijkt en hij heeft een drolletje op zijn hoofd. De titel is erg lang maar kinderen kunnen deze vaak toch goed onthouden. De dieren in dit boekje zijn erg mooi getekend met krijt. De illustrator heeft er ook grappige elementen in gebruikt zoals de zwarte schoentjes van mol en zijn vachtje dat overloopt in een broekje. Paard en mol zijn brildragend. De verschillende soorten drolletjes worden duidelijk in beeld gebracht, maar ook bij welk dier de uitwerpselen horen. Op iedere pagina tref je tekst aan op een witte achtergrond. De tekst is afgedrukt op een redelijk groot formaat, soms staat er wat uitleg bij tussen haakjes, voor die tekst is een kleiner formaat letter gebruikt. Bij ieder dier stelt mol dezelfde vraag: Heb jij op mijn kop gepoept. Ieder dier antwoordt: Ik? Nee, hoezo? Ik doe dat zo! Er staan wat moeilijke woorden in voor kleine kinderen zoals paardenvijgen, bijziend en rakelings.

Een fragment

“Heb jij op mijn
kop gepoept?” vroeg
de kleine mol aan
de geit, die net een beetje voor zich uit stond te dromen.

“Ik? Nee, hoezo? Ik
doe dat zo!”
antwoordde de geit.

(tekst tussen haakjes)
En plokkeplok, daar stuiterden een heleboel kandijkleurige klontjes in het gras. De kleine mol vond ze er eigenlijk wel lekker uitzien.

Mijn mening

Het is een erg leuk boekje, een kind zal het verhaal niet snel vergeten. Mol laat zich niet op de kop zitten en zal en moet de dader vinden. Grappig is dat hij bijna het hele verhaal met de drol op zijn hoofd loopt. Het is een komisch boekje maar een kind kan er ook nog wat van leren: welke ontlasting hoort er bij welk dier. Het boekje is ook verkrijgbaar in het Fries: Fan de lytse mol, dy't witte wol wa't him op 'e kop skiten hat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ongeboren baby poept in het vruchtwaterDe ongeboren baby poept in het vruchtwaterVruchtwater hoort helder te zijn. Als de baby wordt geboren en het vruchtwater is groenig of bruinig van kleur, dan heef…
Bloed in poep van de hondBloed in poep van de hondHet is niet smakelijk, maar het is als baas wel goed om te weten hoe de ontlasting van uw hond er uit ziet. Dan valt blo…
Soorten ontlasting: vorm en de Bristol ontlastingsschaalSoorten ontlasting: vorm en de Bristol ontlastingsschaalBij de mens zijn er zeven soorten ontlasting te onderscheiden. Dit gebeurt aan de hand van de Bristol Stool Chart (Brist…
Obstipatie (verstopping) bij kinderenObstipatie (verstopping) bij kinderenIn de dikke darm wordt de ontlasting ingedikt totdat het kind aandrang krijgt om te poepen. Als het kind last heeft van…
Wat weet u over poep en poepen? Enkele feiten op een rijWat weet u over poep en poepen? Enkele feiten op een rijPoepen doen we allemaal, sommigen mensen poepen elke dag en anderen enkele keren per week. Toch rust er nog een behoorli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bol.com
  • Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft (ISBN 90 6174 679 5)
  • Wikepedia
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Wie heeft er op de kop van kleine mol gepoept?"

Reactie

Roland Stuit, 30-09-2010 16:29 #1
Ik heb het boekje ook gelzen en vind het erg leuk. Maar wie weet of hij nog meerdere boeken geschreven heeft en of er ook bekroonde boeken van de schrijver is. Reactie infoteur, 01-10-2010
Bedankt voor de reactie. Ik heb gespeurd op internet maar kon geen antwoord vinden op de vraag, maar mogelijk dat iemand anders het wel weet.

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 10-04-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Zindelijk worden
Reacties: 1
Schrijf mee!