InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Koe en Tulpie, hoe een tulpie groeit en bloeit
recensie

Koe en Tulpie, hoe een tulpie groeit en bloeit

Koe en Tulpie, hoe een tulpie groeit en bloeit Als de lente komt, dan stuur ik jou tulpen uit Amsterdam. Veel mensen denken dat de tulp bij Nederland hoort, maar er zijn niet altijd tulpen in Nederland geweest. De tulp is een uitheemse bloem en is ooit vanuit Turkije naar ons land gebracht. In de Kop van Noord-Holland worden op honderden hectares land bloembollen geteeld, de vader van de schrijfster van het boekje is bloembollenkweker. Hier haalt zij haar inspiratie vandaan: tulpen.

Inhoud artikel

Over de schrijfster, Mip

Op de achterkant van het boekje staat informatie over de schrijfster, maar ik heb ook op haar website gekeken. Mip heet eigenlijk Mirjam Venneker-van Lierop en is geboren en opgegroeid tussen de bloembollen in Anna Paulowna, haar vader is bollenkweker. Als kunstenares wordt ze geïnspireerd door Hollands Glorie: koeien en tulpen. Afgelopen week bezocht ik een bloemententoonstelling en zag daar een standaard met prachtige ansichtkaarten gemaakt door Mip. Het ging om vrolijke dierenfiguren die zij Mippets noemt. In de kinderhoek hingen afbeeldingen die ik ook in het boekje heb gezien.

Gegevens van het boek

  • Titel: Koe en Tulpie, hoe een tulpie groeit en bloeit
  • Auteur: Mip
  • Uitgeverij: Mip
  • Gepubliceerd: 2007
  • Genre: kinderboek, educatief boek
  • Aantal pagina’s: 34
  • ISBN: 978 90 811617 1 8
  • Geschikt voor: kinderen tussen de twee en de acht jaar (voorleesboek, leesboek)

Het verhaal Koe en Tulpie, hoe een tulpie groeit en bloeit

Als het herfst wordt, plant Koe een bloembol met de naam Tulpie. Koe graaft een gat in de grond en Tulpie gaat erin liggen, daarna wordt hij afgedekt met zand. In de herfst heeft Koe last van wind en regen, Tulpie merkt hier niets van, hij ligt lekker warm in zijn holletje. In de wintermaanden lijkt Koe Tulpie vergeten te zijn, ze geniet van de sneeuw. Tulpie valt in een diepe winterslaap en droomt over het voorjaar.

Als de eerste zonnestralen doorbreken vindt Koe dat heerlijk, bij Tulpie gaat het wat kriebelen op zijn bolletje. Als Koe een klein groen sprietje uit de aarde ziet steken gaat ze meteen een gieter halen om Tulpie water te geven. Tulpie groeit en Koe is erg trots. Dan verschijnt er iets tussen de bladeren van Tulpie: een prachtige bloem. Koe plukt Tulpie voor de allerliefste.

De tekst en de illustraties

Linker- en rechterpagina horen telkens bij elkaar, op de ene bladzijde staat een tekening, op de andere pagina de tekst. De tekst is gedrukt in een goed leesbaar lettertype, Mip gebruikt korte zinnen en geen moeilijke woorden. Wel past ze soms woorden aan, tulp wordt tulpie, wauw wordt wauwie. De tekst is gecentreerd, dit staat speels. De tekeningen zijn lijnschilderingen, ingevuld met frisse kleuren. Koe valt op door het rode hart op haar lijf, dit maakt haar nog liever.

Een fragment

Na zoveel slapen heeft Tulpie nogal dorst gekregen.
Hij heeft wortels onderaan zijn bolletje.
En die gebruikt hij om water op te drinken.
Dat smaakt hem best.

Mijn mening over het boek

Ik vind het een schattig en leerzaam boekje. Op de site van Mip las ik dat scholen een lespakket bij haar kunnen bestellen, het gaat dan om het boekje, een bollenpakket en allerlei lesmateriaal. Kinderen kunnen dan net als Koe, bolletjes in de grond doen, het hele proces meemaken en aan het einde genieten van de mooie bloemen. De tekeningen stralen een frisheid uit, door de eenvoud maar ook door de kleuren. Mijn zoontje vond het erg grappig dat je het hart van koe zag zitten (zie mijn foto). Je kunt het boekje kopen bij winkels in de buurt van Schagen (adressen staan op de website van Mip) maar je kunt het ook bestellen door een mailtje te sturen aan Mip. Ik meen dat ik 8 euro heb betaald voor het boekje, het staat helaas niet vermeld op de site. Een aanrader!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Koe en Tulpie, hoe een tulpie groeit en bloeit (ISBN 978 90 811617 1 8)
  • www.koeentulpie.nl

Reageer op het artikel "Koe en Tulpie, hoe een tulpie groeit en bloeit"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 08-04-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Tuinieren
Schrijf mee!