InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Richard Bachman (Stephen King) – The Long Walk (De Marathon)

Richard Bachman (Stephen King) – The Long Walk (De Marathon)

Richard Bachman (Stephen King) – The Long Walk (De Marathon) In 1979 kwam het boek The Long Walk door schrijver Richard Bachman uit. Jaren later werd duidelijk dat Richard Bachman een pseudoniem was van de bekende horrorschrijver Stephen King. The Long Walk is een dystopisch boek over een toekomst waarin honderd jongens deelnemen in een dodelijke afvalrace. Het boek wordt tegenwoordig gezien als een van de beste boeken geschreven door Stephen King. Anno 2018 wordt er gewerkt aan een verfilming.

Verhaal

The Long Walk speelt zich af in een toekomst waarin elk jaar een wandelwedstrijd wordt gehouden voor honderd jongens onder de leeftijd van achttien jaar. De deelnemers moeten zich houden aan een minimumsnelheid van zes kilometer per uur. Zodra ze meer dan dertig seconden onder deze minimumsnelheid zitten krijgen ze een waarschuwing. Elke waarschuwing wordt ingetrokken na een uur lopen volgens de regels. Zodra iemand een overtreding begaat terwijl hij drie waarschuwingen heeft wordt deze persoon door een militair doodgeschoten. De jongens blijven doorgaan tot er slechts één iemand overgebleven is; diegene wint de tocht.

Van buitenaf is er veel aandacht voor de tocht: deze wordt compleet op televisie uitgezonden en mensen komen ook langs de kant van de weg kijken en hun favoriete wandelaar aanmoedigen. Het publiek kan immers geld inzetten op welke loper ze denken dat de race zal winnen. Het publiek mag de wandelaars echter geen hulp aanbieden; de deelnemers mogen de militairen wel op elk gewenst moment om water vragen en elke morgen om negen uur krijgen ze een kleine voorraad voedsel.

Achtergrond

The Long Walk was het eerste boek dat Stephen King ooit schreef. Hij schreef het tussen 1966 en 1967, in zijn eerste schooljaar op de universiteit van Maine. Ray Garraty, een van de hoofdpersonen in het boek, komt dan ook uit de staat Maine. King focuste zich eerst op enkele andere boeken, waardoor The Long Walk pas in 1979 werd gepubliceerd. Stephen King koos ervoor om niet zijn eigen naam, maar zijn pseudoniem Richard Bachman als schrijver te vermelden door het verschil in toon met zijn andere boeken.

Door de onbekendheid van de naam Bachman verkocht het boek slecht. Het werd in 1985 opnieuw gepubliceerd in de bundel The Bachman Books, samen met de boeken Rage, Roadwork en The Running Man. Anno 2018 bevatten nieuwe uitgaven van The Bachman Books slechts nog The Long Walk, Roadwork en The Running Man door controverse omtrent Rage. The Long Walk wordt tegenwoordig door critici gezien als het beste boek dat geschreven werd onder het pseudoniem Bachman, en een van Kings beste boeken in het algemeen.

Verfilming

Er zijn verschillende pogingen geweest om een film van The Long Walk te maken, maar anno 2018 moet deze film er nog altijd komen. In 1988 werd George A. Romero bijvoorbeeld gevraagd om de film te regisseren, maar verder kwam de productie niet. In 2007 kocht Frank Darabont de filmrechten. Hij gaf aan er een vreemde film van te willen maken met een klein budget. Deze rechtten waren in 2018 echter verlopen, waarop New Line Cinema aankondigde een filmadaptatie te willen maken. James Vanderbilt zal deze produceren samen met Bradley Fischer en William Sherak.

Fotrally

Sinds 2009 wordt in Zweden jaarlijks een wandeltocht georganiseerd gebaseerd op die in The Long Walk. Deze tocht heet Fotrally en hierbij lopen gemiddeld honderd wandelaars constant met een snelheid van minstens zes kilometer per uur. Na elke zes uur mogen de deelnemers pauzeren. De wandeltocht wordt gewonnen door de laatste persoon die nog loopt nadat de rest heeft opgegeven.

Specificaties

  • Oorspronkelijke titel: The Long Walk
  • Nederlandse titel: De Marathon
  • Schrijver: Stephen King (als Richard Bachman)
  • Eerste publicatie: Juli 1979
  • Genre: Dystopie, psychologische horror
  • Aantal pagina's: 304
  • Uitgever: Luitingh-Sijthoff
  • ISBN-nummer: 9789024578061
© 2018 Croezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: De vervloeking - Stephen KingDe vervloeking is een roman van Stephen King uit 1985 over de wraak van een zigeuner. Oorspronkelijk werd de roman uitge…
recensieBoekrecensie: Dolan's Cadillac - Stephen KingDolan's Cadillac is een ijzersterke novelle van Stephen King uit 1989 over de wraak van een onderwijzer.
Stephen King's ITrecensieStephen King's ITAlles waar je ooit bang van hebt gehad blijkt een reden te hebben. Soms is die reden iets dat teruggaat naar je jeugd.
Boekrecensie: De Ontvoering - Richard Bachman (S. King)recensieBoekrecensie: De Ontvoering - Richard Bachman (S. King)‘Dit is een roman uit een koffer, oké?’ begint King in zijn voorwoord. Het boek ‘De ontvoering’ heeft vierendertig jaar…
Beste boek verfilmingen 2010Welke zijn de beste boek verfilmingen van 2010? Was het de verfilming van A Single Man van Christopher Isherwood, The Ru…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pinguino, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • https://www.liljas-library.com/unproducedscreenplays.php?id=38
  • https://en.wikipedia.org/wiki/The_Long_Walk#cite_note-4
  • http://fotrally.se/

Reageer op het artikel "Richard Bachman (Stephen King) – The Long Walk (De Marathon)"

Infoteur: Croezen
Gepubliceerd: 20-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!