InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Cloud Atlas (Wolkenatlas): fantasyboek door David Mitchell

Cloud Atlas (Wolkenatlas): fantasyboek door David Mitchell

Cloud Atlas (Wolkenatlas): fantasyboek door David Mitchell Cloud Atlas (Wolkenatlas in het Nederlands) is een fantasy/sciencefictionboek door David Mitchell. Het boek wordt gekenmerkt door zijn ongebruikelijke structuur en het gebruik van zes verschillende verhalen en vertelstijlen. Commercieel was Cloud Atlas een succes; het boek werd een bestseller en won daarnaast meerdere prijzen. In 2012 werd een verfilming van het boek uitgebracht.

Verhaal

Cloud Atlas bestaat uit zes verhalen waarbij de hoofdpersoon van elk verhaal een reïncarnatie is van de hoofdpersoon van het vorige verhaal. De acties van de hoofdpersonen hebben gevolgen voor de leefomgeving van de hoofdpersonen in volgende verhalen. De zes verhalen spelen zich verspreid over enkele eeuwen af, in de jaren 1849, 1936, 1973, 2012, 2136 en 2311 respectievelijk.

Hoofdpersonages

Door deze verschillen in tijd verschillen de hoofdpersonen ook erg van elkaar; de hoofdpersonen zijn in chronologische volgorde een Amerikaanse advocaat, een Engelse componist, een journalist, een uitgever, een gekloonde slaaf en een man die probeert te overleven in een post-apocalyptisch Hawaï.

Structuur

De zes verhalen worden niet een voor een verteld; de structuur is zo dat voor de eerste vijf verhalen eerst alleen de eerste helft wordt verteld. Daarna volgt het volledige zesde verhaal, waarna het boek als het ware wordt gespiegeld: na het zesde verhaal volgt de tweede helft van het vijfde verhaal, dan de tweede helft van het vierde verhaal, etc. Het boek eindigt na het einde van het tweede deel van het eerste verhaal.

Taalgebruik

Elk van de zes verhalen kent zijn eigen unieke schrijfstijl: zo zit er in het eerste verhaal veel scheepvaardersjargon en een groot aantal oude woorden. Het tweede verhaal is gestructureerd als een aantal brieven en het derde is opgedeeld in een groot aantal korte hoofdstukken. Het vierde verhaal (dat zich het dichtst bij het heden afspeelt) leest als een conventioneel modern boek. In zowel het vijfde als zesde verhaal wordt gebruik gemaakt van twee bedachte futuristische dialecten en niet-bestaande woorden.

Ontvangst

Cloud Atlas werd erg positief ontvangen; critici prezen vooral de ongebruikelijke structuur en vertelstijlen van het boek en de verbondenheid tussen de zes verhalen. Het boek won verschillende prijzen, waaronder een British Book Award. Ook commercieel deed het boek het goed: wereldwijd werd het een bestseller. In de Benelux werden er 30000 exemplaren van het boek verkocht.

Verfilming

Cloud Atlas werd in 2012 verfilmd door het regisseursduo Andy en Lana Wachowski. De film duurt 172 minuten en heeft honderden scenes. Uniek aan de film is dat de acteurs in de verschillende verhalen verschillende rollen spelen. De film flopte commercieel; het budget van honderd miljoen dollar werd maar amper terugverdiend. Critici waren verdeeld: bij de première kreeg de film een lange staande ovatie, maar verschillende recensenten vonden de film te lang en onmogelijk te volgen door het grote aantal scenes en personages. Toch ontving de film enkele nominaties voor filmprijzen, waaronder die voor beste sciencefictionfilm bij de Saturn Awards.

Specificaties

  • Originele titel: Cloud Atlas
  • Nederlandse titel: Wolkenatlas
  • Auteur: David Mitchell
  • Genre: Fantasy/Sciencefiction
  • Eerste uitgave: 2004
  • Uitgeverij: Nieuw Amsterdam
  • Aantal pagina’s: 432
  • ISBN: 9789046818183
© 2018 Croezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mariusz Kubik, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_Atlas_(novel)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_Atlas_(film)

Reageer op het artikel "Cloud Atlas (Wolkenatlas): fantasyboek door David Mitchell"

Infoteur: Croezen
Gepubliceerd: 13-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!