InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De zeven zonden van Poema Pocket (Gemakzucht)
recensie

De zeven zonden van Poema Pocket (Gemakzucht)

De zeven zonden is een unieke serie van uitgeverij Luithing Sijthof. De hoofdzonden zijn bekend uit de Katholieke kerk, maar worden veelal gebruikt in ficieve verhalen, waarbij Seven misschien wel de meest bekendste thriller is. De film behandeld de hoofdzonden in chornologische volgorde. Nu heeft de uitgever een chronoligische volgorde bedacht om enkele goede boeken onder de aandacht te brengen. De vijfde zonde is gemakzucht. En daar past natuurlijk Secret Window van Stephen King in.

De vijfde zonde: Acedia

Volgens de hoofdzonde is Acedia de Latijnse benaming voor gemakzucht, traagheid, luiheid of vadsigheid. De demon die typerend is voor deze zonde is Belfagor. Daarnaast zijn typerend de dieren geit en ezel.

Stephen King – Secret Window

het afkerig zijn van enige vorm van werk of inspanning

Stephen King werd bekend met Carrie een verhaal waarvan hij dacht dat het niet goed genoeg was. Hij gooide het weg, maar gelukkig wist zijn vrouw het verhaal te redden. Daarmee brak hij internationaal door. Stephen King is vandaag de dag een fenomeen in het vertellen van verhalen en het is dan ook een goede keus van Poema Pocket om Secret Window in de zeven zonden te stoppen.

Het verhaal

Stephen King bracht Secret Window Four Past Midnight in een boek uit met nog een verhaal dat ook is opgenomen in het exemplaar. Het boek werd in 1990 voor het eerst in Nederland uitgegeven. Het eerste verhaal is een science fiction verhaal The Langoliers, maar Secret Window is zeker de sterktste.

Schrijver Mort Rainey leeft in alle rust sinds hij zijn vrouw met een ander betrapte, van haar scheidde en verhuisde naar een afgelegen plek. Maar het is gedaan met zijn rust als op een kwade dag ene John Shooter bij hem aanklopt en hem ervan beschuldigd zijn verhaal te hebben gestolen.

Tot slot

Zoals we gewend zijn van King besteed hij weer uiterst veel aandacht aan het creëren van de personages. Het verhaal bouwt langzaam de spanning op. Het verhaal leest makkelijk weg en daarom zo uit. De personages zijn goed uitgediept en de omgeving goed beschreven. Niet het beste verhaal van Stephen King, maar wederom weer een super thriller die zeker in de collectie thuis hoort. Wel is het mooier om het verhaal ook eens in de originele taal te lezen.

Stephen King

Stephen King brak door met zijn bestseller Carrie, waarop later vele andere bestsellers werden geschreven. Bezeten Stad (Salem’s Lot), Christine, Dodenwake (Pet Sematary) en anderen. Daarnaast was hij vele jaren bezig met de Donkere Toren cyclus die hij inmiddels heeft afgerond met zeven boeken, waarvan de eerste dun was en de rest vuistdikke boeken voor vele uren vermaak. Ik raad aan ze zeker eens te lezen.
© 2011 - 2018 Edwin666, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Zeven Zonden en de Zeven DeugdenDe Zeven Zonden kent iedereen wel, de Zeven Deugden zijn minder bekend, maar niet minder belangrijk. De Zonden en Deugde…
recensieDe zeven zonden van Poema Pocket (Wraak)De zeven zonden worden voornamelijk in de katholieke kerk gebruikt. Dit gegeven is niet nieuw in films als bijvoorbeeld…
Films Stephen KingFilms Stephen KingDe wereldberoemde "master of Horror" Stephen King heeft een groot aantal bestsellers op zijn naam staan. Veel van zijn b…
De grootste zonden in de islamDe grootste zonden in de islamIn de meeste religies is de zonde een ernstige handeling tegen de morele wetten van de godsdienst. Het impliceert dat je…
recensieBoekrecensie: Dolan's Cadillac - Stephen KingDolan's Cadillac is een ijzersterke novelle van Stephen King uit 1989 over de wraak van een onderwijzer.
Bronnen en referenties
  • Poema Pocket

Reageer op het artikel "De zeven zonden van Poema Pocket (Gemakzucht)"

Infoteur: Edwin666
Gepubliceerd: 14-03-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!