InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Digitaal scrappen

Digitaal scrappen

Digitaal scrappen Een digitaal scrapbook op je computer is leuk maar het mooiste blijft natuurlijk een fotoalbum wat je vast kan houden en door kan bladeren. Digitaal scrapbooken en fotoalbums in elkaar zetten valt prima te combineren. Hoe doe je dit dan en hoe ver kan je gaan met digitaal scrappen in een analoog fotoalbum? Zelf heb ik ervaring met het programma van de HEMA, bedoeld om een fotoalbum samen te stellen van je digitale foto’s. Er is nog veel meer mogelijk met dit programma want het kan JPEG, BMP, TIFF, PNG en diverse RAW bestanden aan. Natuurlijk kan je ook een ander programma gebruiken. Kijk wel even of je daarin PGN formaatjes kan gebruiken. Voor een echt scrapbook resultaat is dat wel nodig.

Digitaal scrapbooken met albumsoftware

Allereerst zoek je op internet naar plaatjes die je kan gebruiken. Google bijvoorbeeld op “digitale scrapbookkit” en je vindt heel veel verschillende “kits” gemaakt en samengesteld door hobbyisten die hun werk graag met je willen delen. Je selecteert hieruit de digitale knopen, fibers, lintjes, labels en achtergronden die je wil gebruiken en zet ze in dezelfde map als de foto’s. Wanneer je in de kast nog een mooi papier hebt wat je graag wil gebruiken dan scan je dit gewoon in. Deze digitale versie heeft als voordeel dat je het papier meerdere keren kan gebruiken.

Digitale achtergrond maken

Nu ga je naar het programma waarmee je het fotoalbum gaat samenstellen. In het voorbeeld is dit HEMA fotoalbum. Je kan als achtergrond één van de standaard HEMA achtergronden nemen maar je kan ook een eigen achtergrond gebruiken. Hiervoor gebruik je de keuzemogelijkheid “invoegen foto als achtergrond”. Je kan nu niet alleen je foto’s maar ook je plaatjes selecteren en als achtergrond gebruiken. Op deze manier wordt je plaatje iets vervaagd weergegeven. Wil je dat je achtergrond er echt uit knalt dan selecteer je gewoon “invoegen foto” en maak je deze paginagroot.

Foto’s toevoegen

Je kan nu je foto’s toevoegen, al dan niet van tevoren bewerkt met een fotobewerkingsprogramma. Het fijne van digitaal scrappen is dat je nu gelijk het gewenste fotoformaat kan kiezen. Wil je de foto paginagroot of wil je liever heel veel kleine fotootjes. De keuze is aan jou. Hierna kan je kiezen voor afgeronde hoeken of niet, fotoschaduw of niet en met de keuze “sjabloon” kan je de foto in een aparte vorm gieten. Een bijzondere mogelijkheid is bijvoorbeeld om je foto’s in de vorm van een letter te gebruiken zodat je een titel aan je pagina kan toevoegen van fotoletters. Verder is het ook nog mogelijk om een kader naar keuze aan je foto’s toe te voegen.

Digitale labels, buttons en eyelets toevoegen

Wanneer je tevreden bent over je foto’s en je tekst hebt toegevoegd kan je de pagina’s verder gaan versieren. Je PGN plaatjes hebben het voordeel dat alleen de button, het nietje of de andere afbeelding wordt weergegeven. De andere pixels zijn onzichtbaar en beïnvloeden je werk niet. Je kan ze over de foto’s heel plakken, de grote aanpassen en ze draaien totdat ze in het totaalplaatje passen. Maak het album zoals jij het in gedachten hebt.

Zo deel je het hele fotoalbum naar jouw smaak in. Je kan pagina’s toevoegen wanneer je deze te kort komt en ook zelf een kaft ontwerpen en toevoegen. Wanneer je dat leuk vindt, kan je zelfs de pagina’s nummeren. Het uploaden van het uiteindelijke resultaat vraagt wel enig geduld, want door je bewerkingen is het natuurlijk wel een groot bestand geworden. Als dit gelukt is, is het wachten op het bericht dat je fotoalbum klaar is en je het af kan halen. Veel (digitaal) scrapbook plezier!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Digitaal scrappen"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 19-10-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Scrapbooken
Schrijf mee!