InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Het nieuwe haken: Amigurumi

Het nieuwe haken: Amigurumi

Je hoort en ziet het tegenwoordig steeds vaker: Amigurumi. Een nieuwe hype die is overgekomen uit Japan. Het haken van leuke beestjes en poppetjes is helemaal in.

Wat is Amigurumi?

  • Ami = haken/breien
  • Gurumi = vullen

Amigurumi betekent dus het haken en vullen van leuke beestjes. Bij het woord 'haken' denken veel mensen aan saai en ouderwets. Maar deze vorm van haken is allesbehalve saai en ouderwets! Het haken van amigurumi's gaat op een iets andere manier dan de normale westerse manier. Normaal wordt elke ronde afgemaakt met een halve vaste steek, maar bij deze manier wordt er steeds doorgehaakt. Dit in combinatie met een dunnere naald dan normaal, zorgt ervoor dat het haakwerk mooi strak is.

Er wordt meestal gewerkt met katoen en een naald van 3/3,5 mm. Syntethische garen gaat erg pluizen en is daarom een stuk moeilijker om mee te haken. De poppetjes bestaan meestal uit losse stukken die op het laatst aan elkaar genaaid moeten worden. Voordat je het 'lichaamsdeel' dicht haakt, moet je het eerst opvullen. De opvulling kan uit verschillende dingen bestaan:
  • Vooral beginners gebruiken vaak watten
  • Meestal wordt gevuld met synthetische vulling (poppenvulling)
  • Soms wordt er gebruik gemaakt van styropor bolletjes, om sommige delen zwaarder te maken.

Leren haken?

Voor de mensen die nog niet kunnen haken, is het makkelijk om te leren. Je leert het snelst als je een voorbeeld heb, dus als oma/moeder/tante/buurvrouw het uit kan leggen is dat zeker aan te raden! Mocht dit niet het geval zijn, zijn er ook veel tutorials op google te vinden waar de basisbeginselen van haken uitgelegd worden. Daarnaast bestaan er ook sites en boeken waarin er een duidelijke uitleg te vinden is. Belangrijk is om goede materialen te halen.

Patronen
Op internet zijn meerdere gratis patronen te vinden, hierin staat precies wat je moet doen. Er zijn enkele sites met Nederlandse patronen, maar over het algemeen zijn er ook veel Engelse. Daarnaast staan in de boeken behalve informatie over het haken ook Nederlandse patronen.

  • www.tenderfeelings.nl
  • www.amigurumis.nl
  • www.amigurumipatterns.blogspot.com
  • www.hobbydoos.nl

Boeken
  • Amigurumi: gehaakte fantasiefiguren - Sabine Uhl- Fischer
  • Lieve diertjes zelf haken - Ana Paula Rimoli
  • Amigurumi: gehaakte dieren - Annie Obaachan

Kortom, amigurumi is een leuke creatieve bezigheid! Het haken is makkelijk te leren, de beestjes zijn snel af en zijn leuk om te maken en/of weg te geven!
© 2010 - 2017 Fluar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.amigurumis.nl/ http://www.koekeridoo.nl/

Reageer op het artikel "Het nieuwe haken: Amigurumi"

Infoteur: Fluar
Laatste update: 22-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!