InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Patroon tekenen voor tassen

Patroon tekenen voor tassen

Patroon tekenen voor tassen Een patroon maken voor je eigen tas is een precies karwei, maar met de goede technieken kan je elk ontwerp omzetten in een patroon. Het patroon gebruik je vervolgens om het leer op maat te snijden. Een patroon kan je zo vaak gebruiken als je wilt: je kunt heel gemakkelijk nog eenzelfde tas maken of je kan met een paar aanpassingen aan het patroon een heel anders ogende tas ontwerpen.

Wat heb je nodig?

Om een patroon voor een tas te maken, heb je het volgende nodig:
  • Karton. Het patroon voor je tas maak je het best op stevig papier of liever nog, dun karton dat goed te snijden is met een stanleymes. Gewoon papier of patroonpapier voor het maken van kleding is ongeschikt. Neem karton van A0-formaat, dan kan je ook de grotere panden uit één stuk karton snijden.
  • Een lange metalen liniaal en een geodriehoek. Een tas kan redelijk grote afmetingen krijgen en als je een mooie rechte lijn wil tekenen, is een lange liniaal noodzakelijk. Neem een liniaal van minimaal 50 cm. Als je liniaal van metaal is, kan je hem ook gebruiken om het patroon met je mes uit te snijden in het leer. De geodriehoek heb je nodig om de panden mooi haaks te krijgen.
  • Een scherp mes. Een stanleymes met losse mesjes die je steeds kan afbreken, is een ideaal gereedschap om het patroon uit het karton te snijden.
  • Tekenmateriaal. Een scherp potlood, gummetje, een puntenslijper, etc. Als je tas ook ronde onderdelen heeft, bijvoorbeeld een ronde klep, komt een passer ook van pas.
  • Een ruime tafel. Je hebt natuurlijk ook een ruime tafel nodig met voldoende licht. Een echte tekentafel is ideaal, maar de eetkamertafel voldoet vaak ook.
  • Een kunststof snijplank. Als je het patroon uitsnijdt, werk je op een grote snijplank die je los op de tafel kan leggen. Fijne snijplanken zijn ongeveer 1,5 centimeter dik en hebben een afmeting van minimaal 60 x 120 centimeter. Een dergelijke snijplank kan je ook meteen gebruiken om het leer op uit te snijden. Een snijplank kan je bij een doe-het-zelf winkel laten maken.

Bepaal de afmetingen van de tas

Je hebt de vorm van de tas ontworpen, maar net zo belangrijk zijn de afmetingen. Het formaat komt er echt op aan want vijf centimeter meer of minder en je krijgt een hele andere tas. Het best krijg je inzicht in het formaat dat je wilt hebben, door een paar bestaande tassen op te meten. Natuurlijk ben je helemaal vrij om vervolgens zelf een formaat te kiezen dat goed bij het ontwerp van je tas past en dat jij bijzonder of leuk vindt. Bekijk vervolgens de schets van je ontwerp goed en bepaal uit welke losse onderdelen de tas is opgebouwd. Meestal is dat in ieder geval het voor- en achterpand, de bodem, de zijpanden, de handvatten en hengsels, de klep of het ritsdak (het leer aan de bovenkant waar de rits in wordt gezet). Bij ingewikkelde tassen kunnen het wel twintig onderdelen zijn. Bepaal voor elk onderdeel van de tas hoe groot het wordt.

Beginnen met het tekenen van het patroon

Zodra je de afmetingen hebt van alle onderdelen, kan je het patroon gaan tekenen. Voor elk onderdeel waaruit de tas wordt opgebouwd, maak je een apart patroon. Je begint met een dubbelgevouwen stuk karton. Je tekent namelijk slechts de helft van een onderdeel en dan snijdt je het vervolgens uit het dubbelgevouwen het patroon uit. Het patroon is dan precies symmetrisch. Dat is erg belangrijk want een scheef patroon met een afwijking van een paar millimeter geeft straks een tas die scheef oogt. Hoe kleiner de tas, hoe meer de foutjes opvallen.

Voorbeeld

Stel dat je een tas met een voorpand van 28 cm breed en 20 cm hoog maakt. Het patroon voor het voorpand maak je zo:
  • Je vouwt een stuk patroonkarton dubbel.
  • Je tekent vanaf de vouwlijn een horizontale lijn van 14 cm (de helft van de totale breedte) lang en precies haaks daarop een lijn van 20 cm hoog (de hoogte van het pand).
  • Daarna voeg je nog extra ruimte toe voor stiknaden (aan de zijkant en onderkant) en/of omboeknaden (bovenkant), over het algemeen vijf millimeter extra. De totale hoogte van het patroon wordt nu dus 20 (de hoogte van het voorpand) + 0,5 (de naad aan de onderkant) + 0,5 (extra leer om om te boeken aan de bovenkant) = 21 centimeter.
  • Je snijdt het patroon uit langs de lijnen van de naden en zomen zonder het karton open te vouwen.
  • Je vouwt het patroonkarton open en je hebt het patroon voor het voorpand inclusief de naden en zomen.
  • Schrijf op het karton welk onderdeel het is, anders weet je straks niet meer wat het is.
Dit herhaal je voor elk onderdeel.

Patroon voor de voering

Voor de voering maak je aparte patronen. Je gaat hetzelfde te werk, alleen hoef je geen extra ruimte voor de naden en zomen te nemen. De voering wordt dan net iets kleiner dan de buitenkant en valt dan mooi strak.

Lees verder

© 2012 - 2017 Artisan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koop je tas op internetKoop je tas op internetEen tas heeft iedereen nodig, maar als je een tas koopt, dan wil je wel graag een leuke. Shoppen voor een tas doe je het…
Het kiezen van de juiste schooltasHet kiezen van de juiste schooltasU kent het wel, uw zoon of dochter gaat naar de middelbare school en moet daarvoor een grote schooltas hebben om alle bo…
Sloten en sluitingen voor tassenSloten en sluitingen voor tassenVoor het afsluitbaar maken van een tas, heb je verschillende mogelijkheden. Welke sluiting je kiest als je een tas maakt…
Fournituren voor tassenFournituren voor tassenFournituren zijn de metalen of plastic onderdelen aan een tas, zoals het slot, een gesp, sierdrukkers en andere versieri…
Schouder- en handtassenSchouder- en handtassenVoor veel vrouwen geldt, hoe groter de tas hoe meer rotzooi er mee gaat en we krijgen de tas iedere keer weer vol. Wat v…

Reageer op het artikel "Patroon tekenen voor tassen"

Infoteur: Artisan
Laatste update: 07-04-2012
Gepubliceerd: 06-04-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Ambachtelijk tassenmaken
Schrijf mee!