InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Knutselen met kinderen: Thema Herfst

Knutselen met kinderen: Thema Herfst

Knutselen met kinderen: Thema Herfst De kinderen komen in het najaar met zakken vol herfstspulletjes op school; 'voor de herfsttafel, juf!' Schatzoeken in het bos dus, maar het kan ook gewoon onder de Eikeboom op het hoekje van de 'Schoolstraat'. Ze weten alle kastanjebomen ineens precies te staan. Misschien is de natuurbeleving wel het grootst in de herfst. Leuk, die betrokkenheid en op de herfsttafel ligt dan geweldig knutselmateriaal natuurlijk. Je kunt er wel duizend dingen mee doen, hieronder toch nog een paar ideeën....

Herfstknutsels:

Spinnenwebben: prikken/ lijm en glitter/ weven
Stempelen met champignons
Herfstboompje met echte takjes
Bladmannetjes

Een digitaal prentenboek voor jonge kinderen dat zich afspeelt in de herfst:De gevaarlijke appelboom

Spinnenwebben

Prikken
Nodig: stevig papier, grijze potloden, priklappen, prikpennen, verder eventueel knutselspulletjes voor spinnen.

Kinderen vinden de glinsterende herfstwebben vaak prachtig. Als je de lijntjes van een getekend spinnenweb met een prikpen inprikt en de tekening voor het raam te hangt, lijken de gaatjes op dauwdruppeltjes.

  • teken heel dun een spinnenweb op stevig (zwart) papier
  • prik over de lijntjes van het spinnenweb ( niet té dicht bij elkaar, dan 'valt' het web eruit!)
  • teken er tenslotte een mooie (kruis) spin bij (natekenen van een plaatje of eerst een echte spin bekijken)
  • of: suikerspinnetjes; wattenbolletjes roze maken met krijt (gekleurd krijt met watje van bord vegen) in het web plakken en er pootjes bijtekenen met een roze potlood. Of acht roze draadjes plakken en daarna het bolletje erop.
  • ophangen voor het raam, om het web te laten 'glinsteren'

lijm en glitter
Nodig: zwart papier, lijm, glitter, kranten, schorten

  • 'Teken' met lijm een spinnenweb op zwart papier
  • strooi er zilverglitter over
  • knutsel een spin van bijvoorbeeld een rond blaadje (inknippen tot het midden, naden iets over elkaar plakken= chinees hoedje, pootjes van vlechtstroken)
  • hang de spin met een zilverdraadje aan de tekening
  • schrijf eventueel het liedje 'De spin wiedewin' erbij met een wit potlood of een glinstergelpen (lichte kleur)

"De spin wiedewin, de spin wiedewin
die weeft een web, die weeft een web
de spin wiedewin, de spin wiedewin
daar vangt hij mugjes en vliegjes in"

Weven
Nodig: een kastanje, een prikpen, satéprikkers, lijm, allerlei kleurtjes wol, scharen

  • gaatjes voorprikken met een prikpen rondom de kastanje (volwassene?)
  • satéprikkers even met de punt in een druppel lijm 'dopen' voor ze in de kastanje worden geprikt
  • er moet een soort zonnetje ontstaan met de kastanje in het midden
  • De kinderen 'weven' nu draden tussen de prikkers door, 'over een prikker heen/onder een prikker door' tot de draad op is
  • De eerste draad kan direct met de laatste prikker in een gaatje worden bevestigd
  • het uiteinde kan aan de volgende draad worden vastgeknoopt, of even een paar keer om een prikker slaan
  • losse draadjes eventueel met een drupje lijm vastplakken

Stempelen met champignons

Snijdt de champignons doormidden, ook dwars door het steeltje heen. Zo krijg je een prachtige paddenstoelen-stempel! Het werkt het beste als je de platte zijde van de champignon met verf insmeert met een kwastje, dan komt er niet téveel verf op. Bovendien kun je dan kleurtjes kiezen, de hoed met een andere kleur verf insmeren dan de steel bijvoorbeeld. Ook kun je alvast stipjes op de hoed maken, die dan worden 'afgedrukt'. Het is een leuke techniek, wel wat lastig nog voor hele jonge kinderen omdat de champignon kan gaan glijden op het papier. Dit is goed te voorkomen door eerst de ene, dan de andere kant van de champignon los te trekken van het papier na het stempelen.
Leuk om een randje paddestoelen te stempelen om een herfstschilderij bijvoorbeeld, of rondom een plakwerkje van gedroogde blaadjes. Maar als je verschillende formaten champignons gebruikt kun je ook gewoon een blad vol paddestoelen stempelen.

Herfstboompje met echte takken

Van een closetrolletje kun je de stam van een mooi herfstboompje maken. Eerst (bruin) verven of omplakken met een gekleurd vouwblaadje, dan inknippen aan de onderkant en met lijm op een stevig velletje karton plakken. (rondom knipjes van ongeveer een centimeter, naar buiten vouwen) Nu is de stam al klaar. Omdat het een soort 'vaasje' is kun je er echte takjes in zetten. Eventueel wat zwaarder maken, door een stukje klei of een paar steentjes onder in de stam te leggen. Je zou er ook wat 'oase' in kunnen doen zodat de takjes stevig staan, maar het is niet echt nodig.

Nu kun je de takjes versieren met mooi gekleurde, papieren blaadjes. Eekhoorntjes tekenen op oranje papier, uitknippen en in de boom plakken, ziet er ook prachtig uit.

Op het stuk karton onder de boom kun je echte blaadjes, eikels, kastanjes, en andere herfstspulletjes plakken. (sterke lijm) Je kunt natuurlijk ook zelf herfstpulletjes knutselen van propjes crepepapier, sitspapier of iets dergelijks.

Op een groter stuk karton, kun je meerdere boompjes maken, zodat je een heel herfstbos kunt knutselen. Het effect is mooi, door de 'echte' takjes.

Bladmannetjes

Eerst bladeren zoeken in allerlei vormen en kleuren en daarna drogen tussen kranten. Na een paar dagen kun je al 'bladmannetjes' maken.Op zwart papier komen de kleuren mooi uit, maar ook andere herfstkleuren zijn natuurlijk heel geschikt. Een groot blad kiezen als lijfje, eerst goed kijken naar de vorm om te bepalen wat voor een dier, of mannetje je wilt maken. Een puntig blad kan bijvoorbeeld heel goed een herfstvis worden, met een half blaadje als staart.
Een kastanjeblad lijkt een beetje op een pauwenstaart, maar ondersteboven is het meer een prinsessenjurk. Een eikenblad kan een mooie stegosaurus worden met die gekke bobbels op de randen. Het is zoiets als naar de wolken kijken; je weet vanzelf wat het moet worden. Met gekleurd papier kunnen er armen, benen of poten worden bijgeplakt, maar die kunnen er ook gewoon met kleurpotloden bij worden getekend.

Bladkabouters krijg je door er wattenbaardjes op te plakken. Buik, hoofd,armpjes en beentjes van bladeren; een piepklein baardje van watjes en het lijkt direct. Leuk om er ook bladpaddenstoeltjes bij te plakken, of om er een paddestoelenrandje met champignons omheen te stempelen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Elas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Www.elas.infoteur.nl, 'De Berenjuf' naspeelverhaal, Digitaal prentenboek: Herfst en Kleuters.uwstart.nl.
Gerelateerde artikelen
Activiteitenweek herfstvakantie - De bladeren vallen weerActiviteitenweek herfstvakantie - De bladeren vallen weerHet is weer bijna herfstvakantie en natuurlijk willen we allemaal wat leuks gaan doen met de kinderen. Gezellig het bos…
Thema activiteiten op het kinderdagverblijfThema activiteiten op het kinderdagverblijfOp een kinderdagverblijf worden thema activiteiten georganiseerd. Maar wat is dat nou eigenlijk en wat houd dat in?
Kledingkast herfst klaar maken (najaar 2011)Kledingkast herfst klaar maken (najaar 2011)Het nieuwe modeseizoen komt eraan (najaar 2011). Welke kleding moet je in je kast hebben hangen en wat moet je opbergen?…
Activiteitenweek herfstvakantie - Het regent, het regentActiviteitenweek herfstvakantie - Het regent, het regentHet is weer bijna herfstvakantie en natuurlijk willen we allemaal wat leuks gaan doen met de kinderen. Gezellig het bos…
De herfst en zijn kenmerkenDe herfst en zijn kenmerkenHet najaar, ook wel de herfst genaamd, is een van de 4 seizoenen die wij naast de lente, zomer en winter kennen. De herf…

Reageer op het artikel "Knutselen met kinderen: Thema Herfst"

Infoteur: Elas
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Knutselen met kinderen
Schrijf mee!