InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Knutsels: herfstcollage voor dementerenden en kinderen

Knutsels: herfstcollage voor dementerenden en kinderen

Knutsels: herfstcollage voor dementerenden en kinderen Knutselen met natuurlijke materialen: in de herfst liggen de knutselmaterialen voor het oprapen. Kastanjes, eikels, beukennootjes, helikoptertjes, noem maar op. Kinderen kunnen ze zelf of met ouders, grootouders of leerkrachten oprapen. Activiteitenbegeleiders rapen onderweg naar huis of zorgcentrum de najaarsvruchten op. Drie vliegen in een klap met deze handvaardigheidsactiviteit: de fijne motoriek op speelse wijze oefenen, bezig zijn met de natuur en creatieve expressie. Eenvoudig, goedkoop, voor ouderen die aan dementie lijden t.g.v. bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer, voor kinderen, voor mensen met een lichte verstandelijke beperking... En: een activiteit die gemakkelijk moeilijker te maken is zodat ook oudere kinderen en volwassenen er mee aan de gang kunnen! De oogst van de herfst!

Herfstcollage van najaarsvruchten voor ouderen met dementie en kinderen

Creatief, kunstzinnig, speels of zo maar wat plakken: het kan allemaal met de vruchten van de herfst: kastanjes, beukennootjes, propellertjes of helikoptertjes, zaaddozen.... Noem maar op. Het begint allemaal met goed kijken, zoeken, oprapen, mee naar huis nemen en, indien, nodig laten drogen.

Aan de slag met de najaarscollage

Zorg voor een goede werkplek, ruim genoeg, vlak en met voldoende licht. Om deze collage te maken heeft u nodig:
  • lijm
  • een stevige ondergrond (karton, opgespannen linnendoek, fotolijst zonder glas)
  • lijmkwastjes
  • vruchten als eikels, kastanjes etc.
  • schilderijhaakjes (indien gewenst)

Abstract herfstschilderij

Er zijn verscheidene mogelijkheden op verschillend niveau voor het maken van een voorstelling over het najaar. Voor wie bewust abstract kan werken en voor wie niet in staat is bewust een afbeelding te maken, is een 'abstracte' voorstelling een leuke optie.
Wie kan abstraheren, verbeeld misschien hoe gevleugelde zaden worden meegevoerd door de wind. Wie dat niet kan, plakt gewoon lekker wat zaadjes op de ondergrond. Met een aardige dot knutsellijm omdat de vruchten en zaden niet vlak van vorm zijn.

Herfstbloemen maken

Voor wie aardig kan knutselen (qua motoriek en fantasie), is het mogelijk met een van de gekozen zaden of vruchten herfstbloemen te maken. Afhankelijk van de hoeveelheid materialen en de grootte van het oppervlak kan dat 1 'bloem' zijn of meerdere bloemen.

Herfstbloemen maken met meerdere soorten vruchten

Voor wie wat meer 'handvaardigheid' heeft en inzicht in ritme, patronen en herhaling, is het mogelijk met meerdere soorten zaden en vruchten te werken en samengestelde herfstbloemen te maken. Hoe groter de ondergrond, hoe groter de mogelijkheden om niet alleen een complexere 'bloem' te maken, maar een heel 'boeket' te verdelen over de ondergrond.

Herfstmandala's

Wat oudere kinderen en volwassenen die weten wat mandala's zijn, kunnen op een vergelijkbare manier een mandala maken van de najaarsvruchten. Ingewikkelder naarmate er meerdere zaden en vruchten zijn in diverse formaten. Het is wellicht verstandig om met een dunne potloodlijn een aantal concentrische cirkels te tekenen.

Koning Herfst

portret van koning Herfstportret van koning Herfst

Als er een koning Winter is, dan misschien ook wel een Koning van de Herfst. Sommige van de vruchten en zaaddozen lenen zich er door hun vorm goed voor om gezichten of misschien zelfs wel hele poppetjes uit te beelden. Met kinderen kunt u gemakkelijk aan het fantaseren slaan over de 'Vorst van het Najaar'. Wie weet maakt u wel illustraties bij een verhaal. Of een verhaal bij de schilderijen.

Herfstcollages voor volwassenen

Door op een groter oppervlak te werken, met een grotere sortering zaden en najaarsvruchten, door ook kleinere materialen beschikbaar te stellen, kan het maken van een herfstcollage met gemak een moeilijkere, complexere, meer volwassenen en meer kunstzinnige activiteit zijn. Misschien mediteert u eerst wel vooraf. Of doet u een geleide meditatie voorafgaand aan de handvaardigheid. Ook tijdens het maken van de schilderijen kunt u voor extra inspiratie zorgen door passende muziek te draaien. Denk aan de herfst van Vivaldi. Of zoek naar muziek waarin 'herfststormen' te beluisteren zijn.

Exposeren

U kunt van de herfstcollages een najaarsexpositie maken. Mensen met dementie t.g.v. Alzheimer of met een verstandelijke beperking en kinderen kunt u hiermee het gevoel geven dat hun werk gewaardeerd wordt.
  • na het knutselen legt u de gemaakte werken op tafel of op de grond zodat men elkaars werk kan bekijken
  • u zet de collages op een plank of kast om ze gedurende langere tijd te exposeren
  • u laat schilderijhaakjes bevestigen aan de collages en hangt de werken op

Exposeren: de puntjes op de -i-

Wilt u de expositie samen met de exposanten echt 'af' maken, vraag de kleine of grote kunstenaars, patient of niet, om:
  • hun werk te signeren
  • hun collages een titel te geven
  • een naam te bedenken voor de expositie
  • uitnodigingen te maken om bewonderaars uit te nodigen
Misschien verkoopt u zelfs wel werken, al of niet voor een goed doel.

Voorzichtig met kwetsbare groepen als mensen met Alzheimer!

Als u werkt met mensen met een verstandelijke beperking, kleine kindertjes of ouderen met dementie, let dan op de veiligheid.
Denk daarbij aan mensen die de vruchten of zaden in hun mond zouden kunnen steken of uit de lijmpot 'snoepen'.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Herfstliederen zingen met ouderen met dementieHerfstliederen zingen met ouderen met dementieMuziek en zeker liedjes zingen kan bij mensen en dus ook bij ouderen met dementie t.g.v. bijvoorbeeld de ziekte Alzheime…
Herfstquiz of najaarsquiz bij dementie: oefen het geheugen!Herfstquiz of najaarsquiz bij dementie: oefen het geheugen!Vaak wordt in de zorg voor ouderen met dementie, aan hersengymnastiek gedaan. Geschikte onderwerpen waarover u als vrijw…
Voorlezen over de herfst bij dementie: verhalen, gedichtenVoorlezen over de herfst bij dementie: verhalen, gedichtenVoorlezen aan ouderen met dementie, een dementie die meestal een gevolg is van de ziekte van Alzheimer, kan een zinvolle…
Activiteitenweek herfstvakantie - Het regent, het regentActiviteitenweek herfstvakantie - Het regent, het regentHet is weer bijna herfstvakantie en natuurlijk willen we allemaal wat leuks gaan doen met de kinderen. Gezellig het bos…

Reageer op het artikel "Knutsels: herfstcollage voor dementerenden en kinderen"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 25-05-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Dementie en herfst
Schrijf mee!