InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Verzamelen; vintage, vinyl, vlinders en voetbalplaatjes

Verzamelen; vintage, vinyl, vlinders en voetbalplaatjes

Er wordt heel wat verzameld in Nederland. Van jongs af aan worden we aangemoedigd om voetbalplaatjes, suikerzakjes of knikkers te verzamelen. Maar, eenmaal met het verzamelvirus behept kan de verzamelwoede uitmonden in prachtige en waardevolle collecties kunst, antiek, sieraden, boeken of vinyl.

Jong geleerd

Zodra een grootgrutter weer een actie op touw zet en de jeugd aanzet tot het sparen van voetbalplaatjes, flippo´s of ander hebbeding is Nederland te klein. Familie, buren en kennissen worden ingeschakeld om maar zo veel mogelijk exemplaren te verkrijgen. In het kielzog van de spaarexplosie worden er ruilbeurzen georganiseerd, is er een levendige handel op internet en worden er zelfs websites opgericht om vraag en aanbod te reguleren.

Oud gedaan

Eenmaal met het verzamelvirus behept ontwikkelen velen een eigen vorm van interesse in bepaalde objecten. In menig Nederlandse woning vind je de meest uiteenlopende verzamelingen. Van weinig ruimte innemende collecties vlinders, munten, postzegels en sieraden tot meer ruimte behoevende boeken en vinyl tot grote verzamelingen kunst of antiek waaraan menig huis is aangepast.

E-bay en marktplaats

De verwoede verzamelaar steekt heel wat tijd in het speuren op e-bay en marktplaats op zoek naar stukken om zijn collectie uit te breiden. Er vindt hier dan ook een levendige handel plaats in vraag en aanbod en met wat geluk kun je via e-bay voor een habbekrats je voordeel halen via de veiling.

Boekenmarkt en platenbeurs

In het hele land worden regelmatig speciale beurzen en markten georganiseerd zoals de grote boekenmarkt in Deventer waar de boekverzamelaar op zoek kan naar de eerste druk van een boek van Couperus of Gerard Reve of naar die bijzondere uitgave van een atlas. Of de platenbeurs waar de muziekverzamelaar op zijn beurt op zoek kan naar de ontbrekende single of lp van de Beatles, Elvis Presley, Michael Jackson of Ramones.

Vlooienmarkt en kringloopwinkel

Menig kringloopwinkel en organisator van rommel- en vlooienmarkt mag zich ook verheugen in een brede belangstelling van de verzamelaar, die ruim voor openingstijd al voor de poort wacht, op zoek naar dat ontbrekende stuk in zijn verzameling.

Vintagebeurs

Een paradijs voor de verzamelaar op zoek naar bijzondere sieraden, antiek, kunst, designmeubelen, speelgoed of vintage kleding en een uitstalkast van jeugdsentiment voor de argeloze, nieuwsgierige bezoeker is de Verzamelaarsjaarbeurs die twee maal per jaar in de Jaarbeurs van Utrecht wordt georganiseerd.

Aparte afdelingen

Grote en kleine verzamelaars kunnen op jacht naar het ontbrekende deel van hun collectie; een zilveren lepel, die ene munt, dat bijzondere horloge, de brandweerauto, de jaren vijftig stoel of lamp, of een speciale uitgave van een boek. Er wordt een keur aan antiek, art-deco, curiosa, kunst, speelgoed en vintage aangeboden waarbij het voor degene die op zoek is naar een bepaald verzamelobject gemakkelijk wordt gemaakt doordat de beurs in aparte afdelingen is onderverdeeld:

  • Aardewerk
  • Boeken
  • Design woon- en interieurartikelen
  • Fifties spullen
  • Glas
  • Kaarten
  • Munten
  • Postzegels
  • Speelgoed

Platen en CD Beurs

De verzamelaarsjaarbeurs wordt gecomplementeerd door demonstraties, presentaties, signeersessies en tentoonstellingen. In een aparte hal vindt er bovendien een Mega Platen en CD Beurs plaats met een groot aanbod van vinyl, cd´s, dvd´s, posters en t-shirts.
© 2009 - 2019 Zalomeya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenBelastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenHoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2018 en 2019? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn,…
Kunst en antiek kopen of verkopen op een veilingKunst en antiek kopen of verkopen op een veilingBij kunst- en antiekveilingen is het behalve voor handelaren ook voor particulieren mogelijk is iets te kopen of te verk…
Catawiki: online veilinghuis voor verzamelaarsCatawiki: online veilinghuis voor verzamelaarsDe veilingsite Catawiki is de ideale plek voor verzamelaars. In korte tijd groeide de online catalogus uit tot de groots…
Het herkennen van antiek of waardevolle spullenHet herkennen van antiek of waardevolle spullenOp een rommelmarkt, veiling of op het internet worden allerhande spullen aangeboden. Voor veel mensen is het een hoop ro…
Vintage Amsterdam: de beste vintage winkels in AmsterdamEen lijst van de beste vintage winkels in Amsterdam is een must have voor de liefhebber van vintage kleding en accessoir…

Reageer op het artikel "Verzamelen; vintage, vinyl, vlinders en voetbalplaatjes"

Infoteur: Zalomeya
Gepubliceerd: 30-10-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!