InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Het gezelschapsspel Shogun oftewel Ikusa

Het gezelschapsspel Shogun oftewel Ikusa

Het gezelschapsspel Shogun oftewel Ikusa Shogun of Ikusa (de latere naam) is een strategisch bordspel voor twee tot vijf spelers. Het spel is vanwege de moeilijkheidsgraad geschikt voor spelers vanaf 12 jaar. Het is een spel dat geschikt is voor een hele avond of middag speelplezier voor het hele gezin. Shogun was een film uit 1980 naar een boek van James Clavell over samoerai strijders in Japan en dat is ook waar het spel om draait. De naam is later gewijzigd naar Ikusa. Het spel speelt zich af in de zestiende eeuw, het tijdperk van oorlogen in Japan. Op de provinciale slagvelden verzamelen de diamyos hun legers. Je neemt de leiding over je drie Diamyos en hun Samoerai krijgers. Als één van de Japanse veldheren zal je je diamyos naar de overwinning of nederlaag leiden. Elke vijand, elke veldslag vraagt om een andere strategie. Wanneer je 35 van de 72 provincies hebt verovert ben je de SHOGUN.

Inhoud van het spel

  • één speelbord
  • vijf referentieschermen
  • vijf legerkaarten
  • vijf planningsbakjes
  • één opbergbakje
  • vijf setjes van 72 militaire figuren in diverse kleuren
  • tien kastelen
  • vijf vestingen
  • 30 rode plastic fiches
  • één set van 26 Ronin figuurtjes
  • vijf plastic samoerai-zwaarden
  • vijf zwaardstandaarden
  • 72 provinciekaarten
  • twaalf aanvalsfiches
  • zes twaalfzijdige dobbelstenen
  • één spelhandleiding

De Japanse krijgers

Diamyos

Een diamyos was een machtige provinciale veldheer die aan het hoofd stond van een groot krijgsleger. In het spel begin je met drie diamyos die het opperbevel en de ruiterij voorstellen. Ze staan elk aan het hoofd van hun eigen leger. Ze worden nooit op het speelbord geplaatst maar vechten met hun legers vanaf hun plaats op de gevechtskaarten. Hun posities en bewegingen op het speelbord worden weergegeven door de vaandeldragers. De diamyo heeft een gevechtswaarde van zes. Bewaak ze goed. Wanneer je je laatste diamyo verliest, ben je verslagen.

Samoerai boogschutters

Deze op afstand vechtende eenheden vertegenwoordigen ervaren krijgers die dodelijk accuraat waren met pijl en boog. Omdat ze snel over de hoofden van hun eigen troepen konden schieten, zijn ze machtig in de strijd. Ze hebben een gevechtswaarde van zes.

Ashigaru haakbusschutters

Deze met verdragende wapens uitgeruste eenheden vertegenwoordigen onervaren boeren met militaire macht. Ze zijn elk met een haakbus uitgerust. Het duurt lang om een haakbus te laden en daardoor waren deze boeren minder effectief in de strijd. Hun gevechtswaarde is vier.

Samoerai zwaardvechters

Deze eenheden vertegenwoordigen de elitaire samoerai klasse. Het zijn krijgers die vanaf hun geboorte worden opgeleid en zeer kundig zijn in Kendo, Japans zwaardvechten. Ze vechten man tegen man en hebben een gevechtswaarde van vijf.

Samoerai Ronin

In feodaal Japan waren de Ronin zwervende samoerai zonder meester. Huursoldaten wiens trouw net zo lang duurde als de veldslag. Je kan ze per spelbeurt inhuren en ze hebben een gevechtswaarde van vijf.

Ashigaru speermannen

Dit zijn boeren soldaten bewapend met een lange gebogen speer die Yari genoemd wordt. Net als zwaarden zijn Yari's mêlee-wapens maar historisch gezien was de speer minder dodelijk dat het samoerai-zwaard. Daardoor is hun gevechtswaarde vier.

Het spel spelen

Eerst plannen de spelers in hun planningsbakje de veldslag. Na afloop onthullen ze hun plannen aan elkaar. Hierna volgt het zwaardtrekken. Dit is nodig om de beurtvolgorde te bepalen.

Hierna kan de speler zijn geplande acties uitvoeren:
  • Dit kan zijn bouwen en hierbij mag één kasteel of fort per beurt worden gebouwd.
  • Mobilisatie. Hierbij worden vanuit het planningsbakje versterkingen op het bord geplaatst.
  • Ronin huren. Deze huurlingen versterken de legers voor slechts één beurt.
  • Een Ninja huren. Deze kan ingezet worden als moordenaar of als spion. Ze spelen slechts één beurt mee.

Dan volgt de 'oorlog". Je gebruikt een aanvalsfiche om de strijd te openen. Eerst gooien beide spelers de dobbelsteen voor hun boogschutters. Ze mogen net zo vaak gooien als er boogschutters in het spel staan. Iedere dobbelsteenworp van zes of minder is een treffer. Dit betekent dus één boogschutter minder aan de andere kant. Dan volgen de haakbusschieters. Hierbij is ieder worp van vier of minder een treffer. en zo gaat dit verder totdat alle eenheden gespeeld hebben. De strijd eindigt als alle verdedigende of aanvallende eenheden zijn uitgeschakeld of als de aanvaller de strijd staakt. Wanneer alle verdedigende eenheden zijn uitgeschakeld verlies je de provincie en wordt deze van de aanvallende partij.

Spel kopen

Het spel is vergelijkbaar met stratego maar is strategisch veel ingewikkelder. Shogun werd uitgegeven door MB vanaf 1986 en is onder de naam Ikusa nog steeds te koop. Ondanks dat het een oorlogsspel is, is het niet gewelddadig maar draait alles om planning en vooruit denken. Het is vooral voor tieners vanaf 14 jaar een erg leuk spel. Je moet er wel tijd voor uittrekken want je hebt het niet zomaar uitgespeeld. Het is echt goed voor urenlang spelplezier.
Gerelateerde artikelen
Samoerai krijgerSamoerai krijgers uit het oude Japan waren moedig. Ze moesten wel. Soms kwamen ze oog in oog te staan met het vlijmscher…
De samurai - een Japanse krijgerDe samurai - een Japanse krijgerIn de Japanse geschiedenis van de krijgsmacht kent men de samoerai. De samoerai, of "hij die dient", was een man die in…
Gezelschapsspelen: Mens Erger Je NietMens-erger-je-niet is de Nederlandse benaming voor het bordspel dat in de rest van de wereld Ludo heet.
Go - Strategisch bordspel uit ChinaGo - Strategisch bordspel uit ChinaGo is een strategisch bordspel dat ouder is dan schaken. Het is de oudste bekende denksport in de wereld. Het wordt voor…
Risk, tips voor een strategische overwinningRisk, tips voor een strategische overwinningRisk is een strategisch bordspel dat stamt uit 1957. Sinds deze eerste uitgave zijn er veel verschillende versies uitgeb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Flickr (CC BY-2.0)
  • Deze informatie is afkomstig uit de handleiding van het spel.

Reageer op het artikel "Het gezelschapsspel Shogun oftewel Ikusa"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!