InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Hoe los je Japanse puzzels op?

Hoe los je Japanse puzzels op?

Voor Japanse puzzels heb je geen abacadabra nodig of hoe je geen hoogbegaafd wiskundig talent te zijn. De puzzels zijn eenvoudig te begrijpen en eenmaal opgelost, komen de prachtigste tekeningen naar voren.

Wat is een Japanse puzzel?

De puzzel moet worden opgelost aan de hand van de aanwijzingen die worden gegeven in de vorm van cijfers in de gekleurde hokjes buiten het raster. Een cijfer betekent dat er in die rij of kolom zoveel aaneengesloten hokjes zijn in die kleur. Een 7 in het zwart betekent dus dat er in die rij of kolom ergens 7 aaneengesloten zwarte vakjes zijn.

De aanwijzingen moeten in dezelfde volgorde geplaatst worden als ze gegeven zijn. 7 9 betekent dus eerst een rij van 7 en dan een rij van 9. Bij twee blokken van dezelfde kleur moet er altijd minimaal 1 blokje leeg zijn. Verschillende kleuren kunnen elkaar wel opvolgen.

Hoe los je een Japanse puzzel op?

Een puzzel oplossen is elimineren. Je zoekt uit waar de gekleurde hokjes moeten staan en waar ze niet kunnen staan. Terwijl je dit doet worden de andere rijen en kolommen oplosbaar.

Je gaat eerst op zoek naar de hoge getallen, deze vullen soms al een hele rij of kolom van het raster. Of het vult een deel. Wanneer de blok 10 moet zijn en het raster is slechts 15 vakjes breed, dan moeten de middelste vijf vakjes gekleurd zijn. Op deze manier kun bij de ingekleurde vakjes verder gaan.

Wanneer de puzzel ingewikkelder is, moet je juist kijken welke vakjes juist niet gekleurd kunnen zijn of moet je iets uitproberen en kijken of het klopt.

Waar kun je de puzzels doen?

In de boekenhandel zijn veel verschillende Japanse puzzelboekjes te vinden.

Japanse Puzzels vind je in deze Puzzelsportuitgaven:
  • Japanse Puzzels - verschijnt elke maand
  • Japanse Puzzels XXL - verschijnt elke twee maanden
  • Japanse Puzzels in Kleur - verschijnt viermaal per jaar
  • Logimix - verschijnt elke twee maanden

Maar ook op internet kun je naar hartenlust de Japanse puzzles oplossen, alleen heten ze hier griddlers. Op Triddlers zijn er tienduizenden puzzels te vinden gerangschikt op thema. Zo kun je puzzels maken waar er meubels tevoorschijn komen, maar ook grote puzzels waarachter de gezichten van bekende acteurs verstopt zitten.
© 2007 - 2017 Imke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Japanse puzzels - Sudoku en KakuroJapanse puzzels - Sudoku en KakuroWie kent ze niet? De Japanse puzzels zijn sinds vorig jaar aan een bijzondere opmars begonnen in Nederland. Met voorbeel…
Legpuzzel: de “Wasgij?” PuzzelWanneer de wintermaanden er weer aan zitten te komen, halen veel mensen een legpuzzel uit de kast. Velen vinden het name…
Games van Professor LaytonGames van Professor LaytonOp de Nintendo DS kun je spelletjes spelen met in de hoofdrol Professor Layton. Deze spellen zijn echte puzzelspellen en…
Japanse Puzzels - KakuroKakuro is net als bijvoorbeeld de overbekende Sudoku, een Japanse Puzzel. Een Kakuro is een combinatie van Sudoku, Zweed…
Professor Layton en de Verloren ToekomstProfessor Layton en de Verloren ToekomstProfessor Layton en de Verloren Toekomst is al weer het derde deel uit de Professor Layton-serie. Net als de twee eerder…

Reageer op het artikel "Hoe los je Japanse puzzels op?"

Reacties

N., 17-02-2009 10:40 #3
Sinds ik op internet een spelletje heb gedownload snap ik deze puzzelsoort. Ik heb het nu ook moeten uitleggen aan mijn ma die snapt het nu nog steeds niet ik heb nu een puzzelboekje gekocht en voor in het boekje staat ook altijd de uitleg als je het even niet meer snapt. Maar voor dat ik dit heb gelezen snapte ik het al. :-p :-)

E. Koek, 04-01-2009 11:36 #2
Snap er nog niets van maar daarom heet het een puzzel he! Ik kom er wel uit; is het eerste boekje.

Lisa, 06-09-2007 15:47 #1
Na dit gelezen te hebben weet ik eindelijk hoe ik die gekke puzzels moet oplossen! Heerlijke ontspanning!

Infoteur: Imke
Gepubliceerd: 27-06-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 3
Schrijf mee!