InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Japanse puzzels - Sudoku en Kakuro

Japanse puzzels - Sudoku en Kakuro

Japanse puzzels - Sudoku en Kakuro Wie kent ze niet? De Japanse puzzels zijn sinds vorig jaar aan een bijzondere opmars begonnen in Nederland. Met voorbeelden als sudoku, hitori, arukone, kakuro, filomino en beeldpuzzels zijn vele Nederlanders toegewijd aan het puzzelen. Daarnaast zijn er nog enkele spelletjes die nog niet zoveel naamsbekendheid hebben als bovengenoemde, maar die toch online gespeeld worden.

Verslavend

Enkele duizenden hebben het Japanse puzzels virus te pakken. Vele spelen deze spelletjes online. De Japanse puzzel bestaat vooral uit logische puzzels. Mensen die graag een uitdaging met cijfers of vakjes aan willen gaan spelen deze puzzels het meest. Doordat er zoveel verschillende varianten en moeilijkheidsgraden zijn is er voor ieder wat wils. Logische puzzels zijn puzzels waarbij moet worden gekeken op welke manier de puzzels precies in elkaar passen. Voor deze soort puzzels is slechts één manier de juiste. Doordat de moeilijkheidsgraad aanzienlijk kan verschillen, is het mogelijk dat ze uitdagend blijven. Door de uitdagendheid van de puzzels willen de puzzelaars blijven spelen.
De personen willen blijven puzzelen, en wel op een niveau dat ze net aankunnen.

De aard van de puzzels

De een speelt gewoon omdat ze het een leuk tijdverdrijf vinden, de ander omdat het een leuke uitdaging is en een derde om het beste in zichzelf boven te halen. Een combinatie van een of meerdere punten is ook mogelijk.

Waarom is de Japanse puzzel zo veelzijdig en verslavend? Hiervoor moet worden gekeken naar de mogelijkheid en het soort puzzel om het op te lossen. Wanneer er een fout wordt gemaakt, is dat niet altijd direct merkbaar. Op dit moment kan de puzzel verder worden ingevuld, maar vlak voor het einde blijkt dan dat er ergens iets niet goed zit zodat de puzzel niet afgemaakt kan worden. De missie is op dat moment dat teruggedacht wordt naar het moment van de eventuele fout. Hier haken de meeste spelers af omdat het gemakkelijker is om met een nieuwe puzzel te beginnen.

Sudoku

De bekendste puzzel is de sudoku, hier moet worden getracht een vak vierkant van 9 bij 9 vakjes in te vullen met de cijfers 1 t/m 9. het vierkant is weer onderverdeeld in 9 kolommen, blokken van 3 bij 3 en 9 rijen. Het is de bedoeling dat in iedere rij de getallen 1 t/m 9 ingevuld worden. Dit kan slechts op één manier! Op de makkelijke niveaus is het mogelijk dat gemakkelijk uitsluitingen kunnen worden gedaan zodat de vakjes snel per rij ingevuld kunnen worden. Op de moelijkere niveaus worden diepere denkgangen verwacht omdat soms wel 5 vakjes vooruit gedacht dient te worden. Er bestaan wel miljarden mogelijke combinaties om een verschillende puzzel te maken.

Kakuro

De kakuropuzzel betreft een kader met onregelmatige vormen. Hier worden cijfers geplaatst volgens een optelling van de cijfers 1 t/m 9. In de kantlijnen staan de sommen van de rijen of kolommen. Deze puzzel heeft ook slechts één mogelijke oplossing. Hier is het de bedoeling dat alle vakjes ingevuld worden zodat de waarden van de getallen gelijk aan de waarden van de som in de kantlijn zijn. Het is van belang dat geen enkel cijfer dubbel in een rij of kolom staat, dus uniek is. Het begin van deze puzzel is het gemakkelijkst. Er staat bijna altijd wel ergens een getal 3, 16 of 17. Deze getallen kunnen maar uit één combinatie bestaan.

Het oplossen van de puzzels kan net zo moeilijk gemaakt worden als de puzzelaar wil, dat heeft een extra dimensie gegeven aan de rages die uit Japan komen. Anders dan bij gewone puzzels die ook verschillende niveaus hebben, hebben Japanse puzzels altijd dezelfde opzet. De manier is altijd hetzelfde, maar geen enkele lijkt op een ander. De kennis van een andere puzzel kan wel worden meegenomen in de volgende. Dit heeft de reden dat je leert van bepaalde opzetjes. Kruiswoordpuzzels behoeven bijvoorbeeld geen bepaalde kennis of inzicht. Een Japanse puzzel heb je óf door, of je snapt eigenlijk weinig van de werking.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Japanse puzzels - Sudoku en Kakuro"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 11-05-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!