InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Het padvinderspel: nostalgisch kaartspel

Het padvinderspel: nostalgisch kaartspel

Het padvinderspel: nostalgisch kaartspel Het padvinderspel is een nostalgisch kaartspel geschikt om een gezellig moment met vrienden, kinderen of familie door te brengen. Of om je schoonmoeder beter te leren kennen. Breng je padvinderspatrouille snel naar het eindpunt van de route. Speel je kaarten uit en zet je tegenstander op een dwaalspoor. Er zijn verschillende varianten met het spel mogelijk.

Uitrusting

Elke patrouille heeft een eigen naam en kleur. Elke patrouille bestaat uit tien kaarten: één leider en negen scouts.
Om in termen te blijven van de padvinderij bestaat de ´uitrusting´ van het spel uit 50 kaarten, verdeeld in vijf patrouilles:
  • Wolvenpatrouille (zwart)
  • Leeuwenpatrouille (oranje)
  • Uilenpatrouille (blauw)
  • Kemphaanpatrouille (groen)
  • Stierenpatrouille (rood)

Spelers

Het spel is geschikt voor 2-5 spelers vanaf zes jaar. Een spelronde duurt ongeveer twintig minuten. Het spel kan in totaal ongeveer een uur duren.

Spelverloop

Aan het begin van het spel trekt elke speler een kaart. De speler wie de kaart met het laagste getal trekt is de Hopman van de eerste ronde. De Hopman deelt de kaarten uit en geeft aan met welke patrouille het spel moet beginnen. De patrouille mag niet met een 1 of een 10 beginnen. De eerste speler legt de kaart open op tafel. De volgende speler kan een kaart van dezelfde patrouille aanleggen. Ook kan een speler een nieuwe patrouille ‘op pad’ sturen door een kaart neer te leggen met hetzelfde cijfer waarmee de eerste kaart is neergelegd. Dus als het spel is begonnen met de 5e schout van de Kemphaanpatrouille, dan moet ook een andere patrouille met de 5e schout starten enz.

Winnaar

Als een speler geen kaart kan spelen dan zegt hij ‘rust’ of hij pakt een kaart uit de eventuele pot. Als een speler zijn beurt voorbij laat gaan terwijl hij wel kan spelen dan krijgt hij vijf strafpunten. Wanneer een speler alle kaarten heeft gespeeld dan zegt hij ‘halt’. De andere spelers tellen de punten op van de kaarten die zij nog in handen hebben en de punten gaan naar de speler die gewonnen heeft. De winnaar is de Hopman van de volgende speelronde. De speler die als eerste 250 punten heeft is de winnaar van het spel.

Tactiek

De speler die Hopman is zal een patrouille kiezen waarvan hij de meeste kaarten heeft. Op die manier kan hij zijn kaarten het snelst uitspelen. De Hopman kan de andere spelers overigens op een dwaalspoor zetten door een patrouille te kiezen waarvan hij geen kaarten heeft. Op die manier kan een speler een tactiek toepassen om de kans op winnen groter te maken.

Een nuttig spel voor een luttige prijs

Het spel is in de betere speelgoedwinkels of op internet verkrijgbaar en kost tussen de tien en veertien euro. Omdat het spel erg eenvoudig te spelen is vraagt het weinig voorbereiding. Hierdoor is de motivatie groter om eens wat vaker een spelletje met de kinderen te gaan doen. Op die manier kun je tussen alle drukte van de dagelijkse beslommeringen op een ontspannen manier met elkaar omgaan. Eigenlijk moet het doosje standaard in het midden van de keukentafel staan. Kaarten schudden, uitdelen en spelen maar. Veel plezier!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het padvinderspel: nostalgisch kaartspel"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 25-10-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!