Elfenland: een mooi en interactief familiespel
In dit fraai vormgegeven bordspel reizen de elfen langs zoveel mogelijk beroemde plaatsen. Ze gebruiken draken, trollenfietsen en eenhoorns om zo snel mogelijk een andere plaats te bereiken en de trofee op te halen. Maar: niet alle transportmiddelen zijn altijd in voorraad… En de elfjes kunnen elkaar ook dwars zitten door elkaars wegen te blokkeren.
Aantal spelers: 2 – 6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 60 minuten
Doel van het spel
Reis met je elfenlaars langs zoveel mogelijk beroemde plaatsen om daar het souvenir (het stadsblokje) op te halen. Gebruik een reiskaart (of 2, als dat nodig is) om over de weg met het corresponderende transportfiche te komen. Maar: de transportmiddelen zijn niet altijd in voorraad, en kunnen niet overal worden gebruikt. Wie zijn hulmiddelen het voordeligst heeft ingezet en de meeste steden heeft bezocht, wint het spel.
Spelmateriaal
- speelbord
- 6 pionnen: elfenlaarzen in 6 kleuren
- 48 transportfiches (8 van elk: draak, eenhoorn, trollenwagen, elfenfiets, toverwolk, zwijn)
- 6 hindernisfiches (met een rode rand)
- 72 reiskaarten (10 van elk, zie transportfiches, en 12 vlotten)
- 120 stadsblokjes (20 van elke kleur)
- 4 kaarten om aan te geven welke ronde het is
- Startkaart
- 12 stadskaarten (alleen te gebruiken bij een spelvariant)
- 6 overzichtskaarten.
Voorbereiding
- Iedere speler kiest een elfenlaars, en zet de 20 stadsblokjes van zijn kleur in de 20 steden. De laars begint in de elfenhoofdstad ‘Elvenhold’.
- De 72 reiskaarten met de blauwe achterkant worden geschud en gaan gedekt op een stapel naast het speelbord.
- De 4 rondenkaarten worden op het vak rechts bovenaan het speelbord gelegd: kaart 1 onderaan, 4 boven.
- De 48 transportfiches gaan gedekt op stapeltjes naast het speelbord. Er worden 5 willekeurige transportfiches omgedraaid.
- De spelers krijgen allemaal 1 overzichtskaart en 1 hindernisfiche.
Het speelbord en de reiskaarten
De stadjes worden met elkaar verbonden door een wegennet. De wegen lopen door verschillende terreinsoorten, bijvoorbeeld door de (gele) woestijn, of de (donkergroene) wouden. De elfen reizen met 7 verschillende transportmiddelen. Van elk transportmiddel zijn er reiskaarten en transportfiches. Alleen voor vlotten en veerponten bestaan er geen transportfiches.
Iedere
reiskaart toont het transportmiddel (bijvoorbeeld een draak), en de terreinsoort waar je met dit middel mag reizen. Als er van een terreinsoort 1 icoon op staat, hoef je hiervoor maar 1 reiskaart uit te spelen. Als er 2 iconen op staan, moet je dus ook 2 van die reiskaarten hebben om te kunnen reizen. Als er geen icoon op staat, mag je met dat transportmiddel daar niet reizen. Zo komt een reuzenzwijn niet vooruit in de bergen, en maakt een eenhoorn niets klaar in de lichtgroene steppen.
Met een
vlot reis je op rivieren en meren: 1 kaart als je wind mee hebt (zie de pijl), 2 kaarten bij wind tegen.
Op de overzichtskaart staat dit op een rijtje.
Spelverloop
De oudste speler krijgt de startkaart en mag de eerste ronde beginnen. Verder met de klok mee.
Elfenland wordt in 4 ronden gespeeld. Iedere ronde bestaat uit 5 fasen:
1. De reiskaarten uitdelen
De startspeler deelt aan iedere speler 8 kaarten uit.
2. Een gedekt transportfiche trekken
Iedereen trekt een gedekt transportfiche, bekijkt die en legt deze gedekt voor zich neer.
3. Trek nog 3 transportfiches
De startspeler mag als eerste een transportfiche kiezen; deze legt hij open voor zich neer. Als er een transportfiche is getrokken, wordt er meteen een gedekt fiche omgedraaid, zodat iedereen altijd uit 5 open fiches kan kiezen. Samen met het gesloten transportfiche heeft iedere speler in de eerste ronde 4 fiches.
4. Bedenk je reisroute
Ieder legt om de beurt één van zijn transportfiches open op een weg tussen twee plaatsen. Let wel op of dat transportmiddel daar ook gebruikt kan worden (zie overzichtskaart). Elk transportmiddel dat op het speelbord wordt gelegd, mag door alle spelers gebruikt worden. Lift dus maar lekker mee met de route die een medespeler begint.
Een speler mag ook passen en geen transportfiche plaatsen. Als hij opnieuw aan de beurt komt, mag de speler weer de keuze maken om een fiche te plaatsen of te passen.
Als iedereen gepast heeft is de fase voorbij. Spelers die meer dan 1 transportfiche overhebben, moeten deze inleveren.
5. Verzet je pion
De startspeler begint. De spelers lopen met hun elfenlaarzen langs wegen en rivieren van stad naar stad, om zoveel mogelijk stadsblokjes in de eigen kleur op te halen. De eisen:
- Op de weg moet een transportfiche liggen
- Je moet de reiskaart uitspelen die ook is afgebeeld op het transportfiche (of 2 reiskaarten bij een dubbel icoon)
- Als op de weg die je kiest een hindernisfiche ligt, moet je een extra reiskaart van dezelfde soort spelen om verder te komen.
Reizen over water kan zonder transportfiches; speel de benodigde vlotkaarten uit (pijl mee: 1 kaart, tegen de pijl in: 2).
Je beurt is voorbij als je geen reiskaarten meer kan of wilt uitspelen.
En dan nog dit
Maximaal aantal transportfiches
Je mag tijdens het spel maximaal 5 transportfiches hebben. Je mag steeds 1 fiche meenemen naar een volgende ronde.
Hindernisfiches
Tijdens het hele spel mag iedere speler 1 keer in plaats van een transportfiche een hindernisfiche op een weg plaatsen. Dat mag alleen als er al een transportfiche op de weg ligt. En: 1 hindernis per weg. Op rivieren en meren mag je geen hindernis plaatsen. De hindernis betekent dat er 1 extra reiskaart moet worden gespeeld.
Heen en weer reizen
Je mag heen en weer reizen, maar dan moet je wel iedere keer de vereiste reiskaarten inleveren.
Maximaal aantal reiskaarten
Wie aan het eind van zijn beurt meer dan 4 reiskaarten bezit, mag er 4 uitkiezen en de rest op de aflegstapel leggen.
De karavaan
Als een speler niet de vereiste reiskaart heeft, mag hij daarvoor in de plaats 3 reiskaarten naar keuze (ook vlotkaarten) inzetten: een karavaan. Er moet wel een transportfiche op de weg liggen. Karavanen kunnen niet over het water reizen.
De veerpont
Op de grote meren varen veerponten. Een overtocht kost 2 vlotkaarten.
Einde van een speelronde
Als iedere speler aan de beurt is geweest en zijn stadsblokjes heeft verzameld, is de speler links van de startspeler de nieuwe startspeler. Hij krijgt de startkaart en draait de volgende rondenkaart om. De transportfiches worden van het speelbord gehaald en goed gemengd met de andere gedekte fiches. Van ingezette hindernisfiches heb je geen last meer; die verdwijnen uit het spel.
Iedereen krijgt 8 nieuwe reiskaarten van de startspeler, bovenop de eventuele reiskaarten die ze nog in handen hebben.
Einde van het spel
Elfenland eindigt na 4 ronden. De speler met de meeste stadsblokjes wint het spel. Bij een gelijkstand wint de speler die de meeste reiskaarten heeft overgehouden.
Het kan zijn dat een speler voor het eind van de 4e ronde al zijn stadsblokjes heeft verzameld. Dan krijgen de overige spelers wel de kans hetzelfde te bereiken; ze mogen hun beurt gewoon afmaken.
Een spelvariant
Schud de stapel met de 12 stadskaarten: iedere speler krijgt een kaart en houdt die voor zichzelf. Het is de bedoeling om aan het eind van de 4e ronde zo dicht mogelijk bij die stad te eindigen. Elke stad tussen je pion en de stad op de stadskaart, wordt van je aantal verzamelde stadsblokjes afgetrokken.
Ten slotte
Wat meteen opvalt als je de reiskaarten in handen hebt: ze zijn gemaakt voor linkshandigen! De afbeelding die je wilt blijven zien staat in de rechterbovenhoek. En als ik als rechtshandige de kaarten in mijn hand heb, zie ik de linkerbovenhoek. Misschien dat dit in nieuwere drukken is aangepast… Ik hoop het, want ik vind het behoorlijk storend.
Het is een spel dat wel wat voorbereidingstijd vraagt: er moet nogal wat worden gesorteerd en klaargezet. Dat zou een reden kunnen zijn dat je het minder snel uit de kast pakt.
Als je er even voor gaat zitten is Elfenland een uitdagend, spannend en tactisch spel. Er zit een klein gelukselement in; je moet de mazzel hebben dat de keuze aan transportfiches overeenkomt met de reiskaarten die je in je hand hebt. Dat wordt goedgemaakt doordat het spel uit 4 ronden bestaat.
Het leuke is dat je ook op moet blijven letten als je niet aan de beurt bent; elk fiche dat op tafel wordt gelegd kan van invloed zijn op jouw reisplannen. Wordt je weg geblokkeerd? Heb je de juiste kaarten in handen om mee te liften op de weg van je tegenspeler? Het blijft puzzelen.