Isis & Osiris: vlot en eenvoudig tussendoortje
Isis & Osiris is een bordspel dat een aanslag doet op je geheugen, en dat jonge kinderen op een leuke manier kennis laat maken met de magie van de mingetallen. De uitdaging is om te onthouden waar de beste tegels liggen, en daar je speelstukken aan te leggen. Want dat levert punten op! Pesten kan ook: als je een Isiskaart hebt met veel minpunten, leg je die natuurlijk snel aan een speelstuk van je meest geduchte tegenstander. Maar pas op: je kan het terugverwachten…
Aantal spelers: 2 – 4
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Speelduur: 10 - 15 minuten (per ronde)
Doel van het spel
Om de beurt leggen de spelers een Isistegel of een speelstuk op het speelbord. De Isistegel laat je even aan iedereen zien; daarna gaat hij gedekt op het bord. Aan het eind van het spel draai je de Isistegels om: elk speelstuk heeft de waarde van de aangrenzende Isistegels. Wie de hoogste score heeft, is de winnaar.
Spelmateriaal
- 1 speelbord (vol met prachtige Egyptische tekens)
- 22 Isistegels (met rode minpunten en blauwe pluspunten, van verschillende waarden)
- 32 houten speelstukken (8 in elk van de 4 spelerskleuren)
- 4 telstenen, in de 4 spelerskleuren
- 4 fiches ‘20’
Voorbereiding
- Leg het speelbord op tafel, zodat iedereen er bij kan. Aan de randen van het speelbord zie je het scorespoor: de rode cijfers vormen de negatieve score, het blauwe spoor de positieve score.
- Leg de ‘20’-fiches naast het speelbord.
- Iedere speler kiest een kleur en legt de telsteen voor zich neer.
- Alle fiches (rood en blauw) worden gedekt neergelegd en goed door elkaar gehusseld.
- Iedere speler krijgt, in zijn kleur, een aantal speelstukken en Isistegels, afhankelijk van het aantal spelers:
- 2 spelers: 8 speelstukken + 11 tegels
- 3 spelers: 6 speelstukken + 7 tegels
- 4 spelers: 5 speelstukken en 5 tegels.
- Leg de Isistegels gedekt voor je neer.
- Spreek af hoeveel rondes je speelt.
Spelverloop
De jongste speler begint, en verder met de klok mee. Als een speler aan de beurt is kiest hij voor één van de 2 volgende acties:
- De speler zet 1 van de speelstukken op een vrij vakje naar keuze;
- De speler trekt één van de gedekte Isistegels een draai deze om; alle spelers mogen de waarde zien. Dan plaatst hij de tegel gedekt op een vrij vakje op het speelbord. De ogen op de achterkant van de Isistegel moeten dezelfde kant op kijken.
Als een speler geen tegel meer heeft, dan moet hij een speelstuk plaatsen. En andersom.
Einde van het spel
Als een speler een tegel of speelstuk op het laatste vrije vakje legt, is het spel (of de ronde, als je afspreekt over meerdere rondes te spelen) afgelopen en kan de eindtelling beginnen. Alle tegels worden nu omgedraaid, zodat de waarde zichtbaar wordt. De waarde van alle tegels die horizontaal en vertikaal tegen een speelstuk aanliggen, worden geteld. Tel nu per speelstuk de waarde. Deze kan ook negatief zijn. Isistegels die diagonaal aan een speelstuk liggen, tellen niet mee.
De spelers tellen hun score en zetten hun telsteen op dat getal op het scorespoor: heb je 5 minpunten, dan zet je je telsteen op de 5 van het rode scorespoor. Als een speler meer dan 20 punten scoort, negatief of positief, krijgt hij het ‘20’-fiche; leg dat met de goede kant naar boven voor je neer.
De speler met de meeste punten (of de minste minpunten) wint het spel.
Een spelvariant
De spelers ontvangen het aantal speelstukken zoals omschreven bij de voorbereiding. Alle Isistegels worden geschud en gedekt op tafel gelegd: dit is de gemeenschappelijke voorraad. Verder zijn de spelregels van het normale spel van kracht.
De speler heeft de keuze een Isistegel uit algemene voorraad te kiezen zolang er een voorraad is; daarna moeten de spelers hun speelstukken inzetten. En andersom, als de speelstukken op zijn.
Ten slotte
Het is een leuk spel om met jongere kinderen te spelen; net als met
Memory zul je de grootst mogelijke moeite hebben om van een kind te winnen. Volwassen zullen waarschijnlijk na een paar spelletjes wel uitgekeken raken op Isis & Osiris.
Het is een ideaal spel om basisschoolleerlingen begrip van mingetallen bij te brengen. En tactisch inzicht. En concentratievermogen.
Laat je niet misleiden door het Egyptische thema: het heeft niets met het spel te maken.