InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Tantrix: een echte breinbreker

Tantrix: een echte breinbreker

Het woord Tantrix komt van ‘tangled tracks’. Dat betekent: in elkaar gedraaide lijnen. Zo ziet het spel er ook uit als het klaar is: je ziet een tafel vol zeshoekige stenen met lijnen en lussen in vier kleuren. Bij dit spel spelen geluk én strategisch denken een rol. De Gouden Regel is: de elkaar rakende kleuren moeten hetzelfde zijn. En dan zijn er heel veel variaties mogelijk. Aantal spelers: 1 -4
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: 30 – 45 minuten

Doel van het spel

Leg om de beurt een steen aan een andere steen, volgens de Gouden Regel. Als er een lege plek is die wordt begrensd door 3 stenen (een ‘opvulruimte’), dan moet die plek als eerste worden gespeeld. Als alle stenen op zijn wordt er geteld: Wie de langst mogelijke lijn of lus in de eigen kleur heeft gemaakt, is de winnaar.

Spelmateriaal

Tantrix (‘Gamepack’) bestaat uit 56 genummerde bakelieten stenen met daarop lijnen in de kleuren rood, groen, blauw en geel. Geen steen is hetzelfde. De stenen zitten in een opbergtas, die tijdens het spel de trekzak wordt.

Voorbereiding

Alle 56 stenen worden in de zak gedaan. Iedere speler trekt een steen uit de zak. De speler met het hoogste nummer mag beginnen.
Iedere speler pakt er nog 5 stenen bij, zodat iedere speler met 6 stenen begint. Leg de stenen, zichtbaar voor iedereen, voor je neer.

Spelverloop

De startspeler legt één van zijn stenen op het midden van de tafel en pakt een nieuwe steen uit de zak. Verder met de klok mee. De drie stappen van een speelbeurt:

Plaats een steen / stenen in de opvulruimte(s)

Kijk altijd eerst of er nog opvulruimtes zijn. Als je een steen hebt die hierin past, speel je die, en mag je een nieuwe steen uit de zak pakken. Tijdens het spel ontstaan steeds nieuwe opvulruimtes. Ga net zolang door met het plaatsen van stenen in de opvulruimtes, totdat je geen stenen meer hebt die er in passen.

Vrij plaatsen van een steen

Als je geen steen meer kan plaatsen in een opvulruimte, mag je één van je zes stenen vrij plaatsen.

Vul (weer) de opvulruimtes

Als door het plaatsen van de steen uit stap 2 weer een opvulruimte ontstaat, controleer je weer of je een steen hebt die daar past. Die moet je nog aanleggen. Als je geen opvulruimtes meer kan vullen, is de beurt voorbij.

3 regels die gelden zolang er stenen in de zak zijn

  • Plaats geen steen waarmee je drie lijnen van dezelfde kleur creëert
  • Bij een opvulruimte (dus grenzend aan 3 stenen) mag geen 4e steen worden gelegd
  • Plaats geen stenen aan bezette kanten. Dat is een rij vrije plaatsen naast een opvulruimte.

Zodra de zak leeg is vervallen de drie beperkende regels, en begint het eindspel. De Gouden Regel en de Opvulruimte Regel blijven van kracht.

Einde van het spel

Als alle stenen zijn geplaatst is het spel afgelopen. Iedere speler krijgt 1 punt per steen, gerekend over de langste lijn. Of 2 punten per steen, gerekend over de langste lus: kijk wat het meest oplevert. Winnaar is de speler met de meeste punten.

Spelen in je eentje

In het spelregelboekje vind je een heel aantal mogelijkheden om Tantrix alleen te spelen: Discovery spellen, Regenboogspellen, Lijn- en Lusspellen. Er zijn zelfs 2 onopgeloste spellen, voor wie zich geroepen voelt…

Spellen voor gevorderden

In het bijgeleverde boekje met spelregels, vind je ook een aantal spellen voor gevorderden, van beginner tot genie. Het zijn aardige puzzels. Een voorbeeld, niveau ‘student’: Maak een lus met de volgende stenen: 19, 21, 24, 25, 29, 31, 32, 40, 41 en 42. Er is maar 1 oplossing, met 1 kleur.

Tantrix online

Via www.tantrix.com kun je Tantrix online spelen en chatten met andere spelers. Engelstalig.

Tantrix Wereldkampioenschap

Jaarlijks strijden topspelers online tegen elkaar. De winnaar is wereldkampioen Tantrix en krijgt de prestigieuze KIWI-beker.

Ten slotte

Als de 3 beperkende regels niet meer gelden, kan je een ruimte maken met 3 dezelfde kleuren lijnen. Dit is een veel gebruikte manier om de tegenstanders te hinderen.

Als je de keuze hebt, leg dan in het begin van het spel vooral stenen met je eigen kleur, en probeer het plaatsen van losliggende lijnen in je eigen kleur te voorkomen.

Het is een handig spel om mee te nemen op vakantie: het zit in een stevige zak, en de stenen zijn gemaakt van makkelijk afwasbaar bakeliet.
© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstspel - gezelligheid voor het hele gezinKerstspel - gezelligheid voor het hele gezinWie er aan cadeautjes doet met Kerst kan ook eens een andere weg inslaan dan alleen het uitpakken na het Kerstontbijt of…
Online Mahjong spelenOnline Mahjong spelenZin in een spelletje Mahjong op de computer? Op deze sites kunt u dit spel naar hartenlust uren spelen.
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
Volleybal: het spelVolleybal: het spelIn 1895 bedacht de Amerikaan Morgan volleybal door de spelregels van tennis, basketbal en baseball samen te voegen. Tege…
Zelf een pachisi maken, ontstaan en spelregelsZelf een pachisi maken, ontstaan en spelregelsPachisi is een Indisch spel dat je heel makkelijk zelf kan maken en gewoon met munten kan spelen. Leuk voor jong en oud,…
Bronnen en referenties
  • www.tantrix.nl

Reageer op het artikel "Tantrix: een echte breinbreker"

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 10-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!