Genius: een briljant eenvoudig strategiespel
Een geniaal eenvoudig bordspel, waarbij de spelers zoveel mogelijk punten proberen te scoren door hun gekleurde tegels zo slim mogelijk in te zetten. Door de tegenstanders te blokkeren, en zelf zoveel mogelijk te profiteren van alle tegels op het spelbord. Een aardig familiespel dat lekker vlot speelt. En dat iedereen, dankzij de eenvoudige regels, zo mee kan spelen.
Aantal spelers: 2 – 4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: ongeveer 30 minuten
Doel van het spel
De spelers leggen om de beurt één van hun tegels op het speelveld, en halen daar punten mee. Er zijn 6 kleuren op het scorebord. De spelers proberen in alle 6 de kleuren zoveel mogelijk punten te scoren. Als je scoreblokje niet verder kan op het scorebord, dan ben je de Genius (en dat mag je dan ook hard roepen!), en mag je nog een keer. Als het bord vol is, is het spel ten einde. Dan wordt gekeken naar de slechtst scorende kleur. De speler die het hoogst scoort, wint het spel.
Spelmateriaal
- 1 speelbord
- 120 tegels met 2 verschillende kleuren (of dubbele tegels, in 1 kleur)
- 1 buidel
- 4 plankjes om de tegels in te zetten
- 4 scoreborden
- 24 gekleurde blokjes (4 sets van 6 verschillende kleuren)
Voorbereiding
- Leg het speelbord op tafel
- Alle tegels gaan in de buidel
- De spelers leggen op hun scorebord op elk veld ‘0’ een scoreblokje neer in de betreffende kleur
- Elke speler trekt 6 tegels uit de buidel, en zet ze voor zich neer in het plankje.
Het speelbord
Als je het spel met z’n tweeën speelt, gebruik je alleen de witte velden. Met z’n drieën gebruik je een extra rand (met de lichtgrijze velden); met z’n vieren gebruik je het hele speelbord.
Spelverloop
De jongste speler begint, en dan met de klok mee. De speler die aan de beurt is voert de volgende acties uit:
Speel een tegel
Leg in de eerste ronde allemaal een tegel aan één van de op het bord afgebeelde symbolen (die nog niet door een andere speler zijn gekozen). Daarna mag de speler zelf bepalen waar hij zijn tegel op 2 vrije velden legt.
De score op het scorebord bijhouden
Een tegel heeft 6 kanten. Aan één van die kanten zit de kleur die er aan vastzit. Trek vanaf elk van de 5 andere kanten een denkbeeldige lijn. Langs elke lijn tel je nu het aantal dezelfde symbolen op de andere tegels, totdat je een leeg veld of een ander symbool (kleur) tegenkomt. De kleur op de tegel die je net zelf hebt gelegd, telt niet mee. De optelsom van de score uit de 5 rijen is je totale score van dit symbool. Zet op de scorebord het blokje in die kleur je score vooruit. Tel dan op dezelfde manier de score van het andere symbool op je gespeelde tegel.
Vul je plankje aan
Vul na elke beurt je plankje aan, zodat je altijd 6 tegels op je plankje hebt staan.
Wanneer mag je je tegels omruilen?
Als je laagst scorende symbool niet op je plankje staat, mag je je tegels laten zien en ze omruilen voor 6 andere tegels uit de buidel. De opzij gelegde tegels gaan weer in de buidel (even schudden).
Genius!
Als je je score zet, en je scoort meer dan 18 (zoveel velden zitten er op het scorebord), dan roep je ‘Genius!’ Dan mag je nog een tegel spelen, en opnieuw scoren. Daarna vul je je tegels weer aan.
Einde van het spel
Als er geen tegels meer kunnen worden gespeeld, is het spel afgelopen. Iedere speler noemt de punten van de kleur waarin hij het slechtst heeft gespeeld: dit is zijn eindscore. De speler met de hoogste eindscore heeft gewonnen. Als er meer spelers zijn met dezelfde score, kijk je naar de kleur met de op één na laagste score, enzovoorts. In het bijzonder geval (ik heb het nog nooit meegemaakt…) dat iemand alle 6 de kleuren op veld 18 van het scorebord heeft weten te krijgen is die speler een echte genius, en wint hij het spel meteen.
De in-je-eentje-variant
Het is ook mogelijk om Genius in je eentje te spelen. De basisregels zijn hetzelfde. Van het speelbord worden alleen de witte velden gebruikt. Gebruik een dubbel scorebord, door er 2 achter elkaar te leggen. Als je veld 18 bereikt, leg je dat scoreblokje meteen op de ‘0’ van het volgende scorebord. Trek rechtstreeks uit de buidel, een plankje is niet nodig. Doel: een zo hoog mogelijke eindscore halen.
Ten slotte
Het is niet alleen zaak zelf zoveel mogelijk punten te halen, maar ook om je tegenstanders dwars te zitten. Iedereen wil het beste plekje dat de meeste punten oplevert. Maar wie is de eerste? Je kunt ook in de gaten houden welke kleur bij je tegenstander(s) het slechtst gaat, en die kleur zoveel mogelijk blokkeren door er eigen tegels in een andere kleur aan te leggen. De keuze is dan steeds: wil ik zelf veel scoren, of ga ik mijn tegenstander zieken? De combinatie hiervan maakt het spel aantrekkelijk en uitdagend.
Kritiekpuntje is dat het spel weinig variatie biedt: de spelletjes lijken al snel wat op elkaar. Het is geen spel om een hele avond achter elkaar door te spelen, maar wel om zo nu en dan uit de kast te pakken voor een spelletje tussendoor.