InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Boonanza - spel voor bonenboeren

Boonanza - spel voor bonenboeren

Boonanza - spel voor bonenboeren Een van de gezelligste kaartspellen van de afgelopen jaren: Boonanza! Alle spelers worden bonenboeren en proberen zoveel mogelijk bonen te oogsten gedurend het spel.

Boonanza - Het spel

Boonanza is een kaartspel van 999 voor 3-5 spelers vanaf 12 jaar. In dit spel is iedere speler een bonenkweker die met het kweken en oogsten van bonen goud probeert te verdienen. Aan het begin van dit spel heeft iedere speler 2 bonenvelden. Op zo'n bonenveld probeert de speler dan zoveel mogelijk dezelfde bonen te planten, om met het oogsten genoeg punten te verdienen. Per bonensoort is de puntenopbouw anders. Als een speler 3 tuinbonen oogst, heeft hij ook drie goudstukken. Van deze tuinbonen zijn er ook maar 6 in het spel. Als een speler daarentegen 3 snijbonen oogst, krijgt hij maar 1 goudstuk. Van deze sijbonen zijn er 14 in het spel.

Verloop van het spel

Elke spelersbeurt heeft een vast opbouw. De speler heeft een aantal kaarten in zijn hand, die niet van volgorde mogen veranderen. Aan het begin van zijn beurt moet hij 1 óf 2 kaarten spelen die voorin zijn hand liggen. Past deze kaart(en) niet op een van de bonenvelden (omdat hier andere bonensoorten verbouwd worden) dan moet hij oogsten. Bij het oogsten telt hij het aantal kaarten, houdt daarvan de opbrengst in goudstukken en legt de overige kaarten op de afdekstapel die later weer als pot gebruikt zal worden. Na het planten van deze eerste of eerste 2 kaarten, pakt de speler 2 kaarten van de pot en legt deze open voor zich neer. Deze kaarten mag hij zelf neerleggen of verhandelen. Een kaart die verhandelt wordt moet door de ontvangende speler direct neergelegd worden, en mag dus niet meer in de hand genomen worden. Als deze handelsfase is afgelopen pakt de speler nog 3 kaarten van de pot, en doet deze achteraan zijn hand.

Einde van het spel

Als de pot 3 keer 'op' geweest is, is het spel afgelopen. De spelers oogsten dan de bonen die ze nog hebben liggen en tellen het totaal van de verdiende goudstukken op. De speler met het hoogste aantal goudstukken heeft het spel gewonnen.

Uitbreidingen

Er zijn ondertussen ook al een aantal uitbreidingen op de markt. Met deze verschillende uitbreidingen kun je het spel spelen met meerdere spelers, worden er meer bonen toegevoegd, krijgt het spel meerdere dingen om rekening mee te houden en wordt het spelen ingewikkelder. Een leuke uitdaging voor de doorgewinterde Boonanza-er!
© 2009 - 2019 Mgirly, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boonanza - spel voor bonenboeren"

Infoteur: Mgirly
Gepubliceerd: 28-11-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!