Travian door de jaren heen: hoe wordt dit spel gespeeld?
Travian is een gratis online spel dat draait om het bouwen van allianties met veel dorpen en grote sterke legers. Hoewel dit een zeer beknopte samenvatting is, draait uiteindelijk alles om deze drie zaken. Maar hoe eenvoudig dit ook klinkt, het is een bijzonder strategisch spel dat door de vele wijzigingen en toevoegingen al jaren aantrekkelijk is voor veel terugkerende spelers, die elk jaar wel een zogeheten 'server' spelen: een al dan niet landelijk platform waarop gedurende bijna een jaar gestreden kan worden tegen andere, echte, spelers.
Speciale servers
Naast de reguliere servers bestaan er ook speedservers en worden van tijd tot tijd andere bijzondere servers gelanceerd, zoals een retro-versie (klassieke server) en de speciale verjaardagsservers vanaf 2013. Het van oorsprong Duitse spel bestaat dan negen jaar. Sindsdien start elk jaar in september een 'special'. De versies van het spel worden voortdurend ontwikkeld en verbeterd. Ook worden nieuwe features toegevoegd, die vaak eerst zijn getest via de speciale servers. Sinds 2017 is een aantal opvallende spelwijzigingen doorgevoerd in de speciale verjaardagsservers
Fire and Sand,
Path to Pandora en
Codex Victoria. Een deel van de nieuwe spelopties wordt gehandhaafd op de traditionele servers. Andere features komen uitsluitend terug op bijzondere servers. Soms worden oudere en nieuwe spelversies gecombineerd.
Wijzigingen door de jaren heen
Sinds het allereerste begin is het spel en het doel nauwelijks gewijzigd. Althans: inhoudelijk! Want dat er één en ander onherkenbaar veranderd is, kan elke oud-Travian speler beamen. Door de grote investering aan tijd en aandacht die het spel gedurende het uitspelen van een hele server vergt, kent Travian relatief veel spelers die zeggen er ‘voorgoed mee te stoppen’. Maar een even zo groot deel begint na verloop van tijd toch weer opnieuw … Dit is voornamelijk te wijten aan een verslavend effect en de grote loyaliteit die spelers onderling ontwikkelen. Ondanks dat zijn de frustraties vaak groot, die sommige wijzigingen teweeg brengen bij de spelers van het eerste uur. Wie na verloop van tijd, soms zelfs na jaren, weer eens besluit te gaan spelen, heeft vaak behoefte aan wat uitleg bij deze wijzigingen.
Travian voor herintreders
Omdat Travian nieuwe features blijft ontwikkelen en de regels continu probeert te laten meegroeien met de behoeften van de community, herkennen spelers die er enige tijd ‘uit’ geweest zijn hun platform soms niet meer. Op Discord, een chatapp voor gamers, worden deze 'herintreders' door hun alliantiegenoten zo goed en zo kwaad als mogelijk bijgespijkerd.
Nieuwe features
De grootste vernieuwing was wellicht de de 13e verjaardagsserver Fire and Sand, met de toevoeging van twee extra stammen: Egyptenaren en Hunnen. Maar ook de kleinere kaart, het samenvoegen van troepen (Path to Pandora) en het starten met grondstofvelden op level 5 (Codex Victoria) waren opvallende noviteiten. De belangrijkste tactische wijziging is wellicht te vinden in de diplomatie: het is sinds Path to Pandora niet meer mogelijk om versterkingen en grondstoffen te sturen naar spelers die buiten de eigen alliantie verkeren, met uitzondering van andere allianties (maximaal twee) waarmee een verbond is gesloten. Het onderhouden van (geheime) persoonlijke deffers is daardoor namelijk onmogelijk geworden.
Held
In de klassieke Travian-versies hadden spelers geen held, die voor hen op avontuur kon gaan en allerhande items kon vinden om de troepen te versterken en te versnellen. Er moest één soldatensoort gekozen worden waarvan de held ‘gemaakt’ kon worden. Op deze klassieke servers ging alles ook vele malen trager dan tegenwoordig, zelfs de reguliere servers (er bestaan ook extra snelle namelijk) zijn veel vlotter geworden.
Inventaris
Op sommige speciale servers komen alle verzamelde grondstoffen, die via avonturen of beloningen verkregen worden, in de held inventory waar ook je wapens en andere hulpmiddelen te vinden zijn. Deze kunnen naar eigen inzicht gebruikt worden in een dorp naar keuze. Dit scheelt dus enorm veel tijd als je dorpen, zoals een zogenoemde cropper, ver weg hebt gesticht, omdat je geen markthandelaren heen en weer hoeft te sturen.
Stammen
De verschillende stammen die van oudsher gekozen konden worden om gedurende de hele server mee te spelen waren Romeinen, Galliërs en Germanen. Deze hadden elk hun voor- en nadelen. De Romeinen zijn veelzijdig maar duur, de Galliërs zijn goedkope verdedigers waarmee een indrukwekkend aanvalsleger vrijwel uitgesloten is, de Germanen kunnen vlot grote aanvalslegers maken maar hun verdediging is ronduit waardeloos. Kort door de bocht, maar zo was de uitleg bij je keuze voor een stam. Tegenwoordig is niet alleen de verschijning van de diverse soldaten en gebouwen gemoderniseerd (in grafisch opzicht, het zijn nog steeds oude volken natuurlijk) maar zijn ook stamspecifieke gebouwen geïntroduceerd en in de loop der jaren verbeterd.
Hunnen en Egyptenaren
Bovendien zijn er twee stammen toegevoegd die na de introductie op Fire & Sand op veel (speciale) servers terugkomen: de Egyptenaren en de Hunnen. Opvallend is dat veel spelers de Galliërs vervangen door Egyptenaren, omdat deze als verdedigers nog meer voordelen hebben. Dit terwijl de Hunnen aanzienlijk in de minderheid blijven ten opzichte van de vertrouwde Germanen.
Troepen
Een prettige wijziging is de veldslagsimulator. Deze functie is te vinden in het menu van de verzamelplaats (waar vandaan troepen op pad gestuurd worden) en moest in het verleden handmatig ingevuld worden, van de troepensoorten tot de upgrade niveaus in de smederij, van de vechtsterkte van de held tot zijn attributen. Een hele klus dus. Tegenwoordig staan alle troepen in het betreffende dorp, inclusief de held met al zijn items en wapens, al ingevuld. Troepen van de tegenstander moeten nog wel handmatig ingevoerd worden. Datzelfde geldt voor de hoogte van de muur, residentie of paleis.
Farmlijst
Ook in de verzamelplaats te vinden is het tabblad Farmlijst. Hier kunnen dorpen ingevoerd worden waar dagelijks vele kleine groepjes troepen wat extra grondstoffen kunnen ophalen. Omdat de spelers niet meer actief zijn of hun dorpen niet goed beschermen. Deze farmlijst kan tegenwoordig met één klik volledig verwijderd worden.
Legale Wavebuilder
Het maken van een trein was in het verleden een ambacht. Beheerste je deze vaardigheid niet, dan zat er niets anders op dan je heil zoeken bij illegale tools. Het risico op een ban was daarmee reëel. Sinds 2019 heeft elke nieuwe Travian server een ingebouwde wavebuilder (golfbouwer: meerdere aanvallen kunnen binnen een seconde op hetzelfde doeldorp gestuurd worden). Deze optie kost goud om te kunnen gebruiken en het is dus nog steeds zinvol om dit handmatig te kunnen. In de praktijk blijkt echter dat deze optie ervoor zorgt dat spelers zich beperken tot 4 aanvallen tegelijk. Dit heeft het spel in zoverre veranderd dat ook het zogeheten tussentimen nagenoeg verdwenen is. Versterkingen sturen die precies binnen een seconde aankomen, zodat het 2e of 3e deel van een aanvalsgolf onderschept wordt. In tactische zin heeft dit ook gevolgen: de aanvalslegers moeten groter en sterker zijn, met name de veeg (het deel dat voorop loopt om de tegenstander te verzwakken en zijn versterkingen op te ruimen voordat de dure sloopkogels komen) zal indrukwekkend moeten zijn. Voor de verdediger zit er namelijk niets anders meer op dan grote zogeheten defblokken (verdedigingslegers) te plaatsen.
Grondstoffen en versterkingen uitwisselen
In de marktplaats kunnen grondstoffen geruild worden met andere spelers. Dit kunnen zowel vrienden als vijanden zijn. De beperking van het uitwisselen tussen sitters of mensen die op hetzelfde ip-adres spelen, is automatisch geworden. Waar vroeger een melding verscheen of een ban volgde, komt tegenwoordig een automatische bescherming met de boodschap hoeveel grondstoffen je maximaal kunt sturen en waarom. Ook bij het accepteren van ongelijke handelsvolumes gebeurt dit.
Allianties
In het verleden was het mogelijk om stiekem enkele persoonlijke verdedigers aan je te binden. Dergelijke zaken zijn onmogelijk geworden, omdat alleen mensen binnen een alliantie elkaar kunnen versterken en grondstoffen sturen. Daardoor is de tegenstander beter in te schatten op omvang en legersterkte. Een uitzondering hierop is het aangaan van verbonden tussen allianties onderling. Daarbij moet echter van alle partijen goedkeuring zijn en deze optie is beperkt tot maximaal twee verbonden. Deze kunnen weliswaar in het geheim worden aangegaan, maar komen doorgaans vlot aan het licht. Voor alerte spelers die de ranglijsten in de gaten houden is het lastig om een en ander te verbergen.
Forum
Waar voorheen flinke discussies, strijdverslagen en zelf YouTube-video’s en collages van grote overwinningen op het officiële externe Travianforum werden gedeeld, is dit in 2020 grotendeels vervangen door communicatie via chatapp Discord. Ook het interne (in game) forum wordt nauwelijks gebruikt. Eigen discord servers voor allianties geven zicht op de activiteit binnen de eigen gelederen, een algemene server chat biedt de mogelijkheid om ook met de vijand, al dan niet anoniem, te praten over de ontwikkelingen. Sinds 2020 is er bovendien een internationale, officiële Travian Discord server. Het officiële Travianforum heeft meer een verhalende prikbordfunctie gekregen, waar aankondigingen gedaan worden en waar goud verdiend kan worden met allerhande spelletjes en prijsvragen.
Coronavirus beïnvloedt Travian wereldwijd
Als in 2020 veel mensen wereldwijd noodgedwongen thuis in isolatie komen te zitten vanwege de uitbraak van het corona-virus, brengt dit veel mensen (terug) aan het spelen. Op verzoek van de community realiseren de makers van Travian per werelddeel een speciale .com-server. Maar ook de al geplande nieuwe (reguliere) servers mogen rekenen op een flinke toename van het aantal spelers.
#StaySafe #RunFast
Op 1 april 2020 (geen grap) lanceert Travian 'de snelste speelwereld ooit': #StaySafe #RunFast. Dit is een 10x speed server die in 4 werelddelen op dezelfde dag van start gaat. De server combineert nieuwe features met oude reguliere Legend servers. Zo zijn er vijf stammen, maar is de kaart ouderwets groot (801 x 801) en wordt wél een wereldwonder gebouwd als eindspel. Ook is er een Ziekenhuis beschikbaar op deze server (geïntroduceerd op Codex Victoria), maar kunnen troepen niet worden samengevoegd.