Machi Koro: bordspelplezier voor iedereen
Soms is het heerlijk om een avondje lekker thuis te zijn. Roep je familie rond de tafel of nodig je vrienden uit om samen een spel te spelen. Geniet van ouderwetse gezelligheid in een nieuw jasje. Je hoeft namelijk al lang niet meer te kiezen voor iets saai en sufs. Er zijn vele leuke spellen op de markt. Machi koro is zo'n spel. In dit spel ben je burgemeester van je eigen stad. Het is aan jou om die uit te breiden, net zolang tot alle inwoners van Machi Koro tevreden zijn. Het spel bevat kleurrijk materiaal met mooie illustraties, heeft een goede balans tussen tactiek en geluk en er is een grote kans dat het een avond lachen wordt. Dit is het spel uit Japan dat voor plezier zorgt over de hele wereld!
Machi Koro
Bordspellen zijn er in overvloed. Misschien heb je er een ouderwets idee bij. Toch zijn er vele leuke spellen op de markt. Eén van die spellen is Machi Koro. In dit spel ben je zojuist burgemeester geworden van je eigen stad, namelijk: Machi Koro. Het stelt nog niet veel voor, je stad bestaat namelijk alleen uit een korenveld en een bakkerij. Toch heb je grootse plannen voor je stad en droom je er van om Machi Koro uit te laten groeien tot een ware trekpleister. Wat houdt je inwoners tevreden? Een kaasfabriek, winkelcentrum en een tv-station; zelfs een eigen pretpark staat op menig wensenlijstje. Je wint het spel door jouw stad te ontwikkelen en als eerste de vier grote bezienswaardigheden te bouwen. Het spel is geschikt voor twee tot en met vier spelers van zeven jaar en ouder. De spelduur is ongeveer dertig minuten (Machi Koro handleiding, 2015).
Spelmateriaal
Het spel Machi Koro is verpakt in een rechthoekig, blauw doosje. De inhoud bestaat uit 108 spelkaarten, 54 munten en twee dobbelstenen. De spelkaarten worden onderverdeeld in gebouwen en bezienswaardigheden. Het spel wordt gewonnen wanneer je alle vier de bezienswaardigheden hebt gebouwd in je stad. Het spelmateriaal is kleurrijk en bevat mooie illustraties, wat Japanse stijl kenmerkt.
Spelverloop
Bij aanvang van het spel bestaat je stad uit een graanveld en een bakkerij. De overige gebouwkaarten liggen per soort in het midden van de tafel. Voorbeelden van gebouwen zijn een supermarkt, een bos, een tv-station en een café. De vier bezienswaardigheden liggen omgedraaid voor je op tafel. Het spel wordt gespeeld in beurten. De beurt begint met het werpen van de dobbelsteen. Door het aantal ogen dat je gooit verdien je inkomsten, afhankelijk van de kaarten die je in je bezit hebt. Vervolgens kan er een nieuw gebouw of bezienswaardigheid gekocht worden. Elke bezienswaardigheid heeft een bonuseffect dat geactiveerd wordt wanneer je de bezienswaardigheid bouwt in je stad.
De vier bezienswaardigheden met hun effecten zijn:
- Het treinstation: je mag nu gooien met twee dobbelstenen.
- Het winkelcentrum: vanaf nu verdien je extra inkomsten voor je horecagebouwen en bakkerijen.
- Het pretpark: wanneer je met twee dobbelstenen het zelfde aantal ogen gooit mag je direct nogmaals gooien.
- Het radiostation: ben je niet tevreden na je worp? Je mag er voor kiezen om opnieuw te gooien.
De gebouwen die je kunt kopen zijn onderverdeeld in vier categorieën. Alle vier de categorieën hebben een andere manier voor het verkrijgen van inkomsten.
De vier soorten gebouwkaarten zijn:
- Goederen: ontvang inkomen van de bank ongeacht wiens beurt het is.
- Commercieel gebouw: ontvang inkomen van de bank als het jouw beurt is.
- Horeca: ontvang munten van de speler die de dobbelstenen heeft gegooid.
- Groot gebouw: ontvang inkomen van alle andere spelers als het jouw beurt is.
Tactiek
Het aantal ogen dat je zult gooien is natuurlijk gebaseerd op kans. Naast dat het winnen van het spel deels afhankelijk is van geluk, is er zeker ook een deel afhankelijk van speltactiek. Probeer verschillende tactieken uit om je vrienden te verslaan. Elke tactiek zal in meer of mindere mate succesvol zijn afhankelijk van het aantal spelers. Zo kun je je het beste een aantal horecagebouwen bouwen wanneer je het spel met meerdere tegenstanders speelt. Je krijgt dan immers inkomsten van ieder die de dobbelsteen gooit. Wanneer het spel met maar twee personen gespeeld wordt, zijn goederen en commerciële gebouwen belangrijk. Elke speler mag maximaal één groot gebouw in zijn bezit hebben.
Uitbreidingen
Kun je geen genoeg krijgen van Machi Koro en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Het basisspel kan aangevuld worden met maar liefst twee uitbreidingen. Met de uitbreidingen in bezit, kan het spel met vijf spelers gespeeld worden. De uitbreidingen bevatten naast nieuw spelmateriaal ook nieuwe regels die aan het spel toegevoegd worden. De twee uitbreidingen voor Machi Koro heten De Haven en De Metropool.
De Haven
Het verhaal bij deze uitbreiding luidt dat de verkiezingstijd in Machi Koro is aangebroken. Er wordt binnenkort een nieuwe burgemeester gekozen. De inwoners van de stad zijn veeleisender geworden en de nieuw burgemeester staat voor een uitdaging om iedereen tevreden te houden. Dit spel bevat drie nieuwe bezienswaardigheden: de haven, het stadhuis en het vliegveld. Ook deze bezienswaardigheden hebben hun eigen effect dat intreedt wanneer je de bezienswaardigheid koopt. Het spel bevat tevens een aantal nieuwe gebouwen.
De bezienswaardigheden:
- De haven: een worp van tien of meer mag naar keuze aangevuld worden met twee extra punten.
- Het stadhuis: wanneer je geen munten bezit in de bouwfase krijg je een munt van de bank.
- Het vliegveld: Als je een beurt niets bouwt, ontvang je tien munten van de bank.
De nieuwe gebouwen:
- Tonijnvissersboot
- Makreelvissersboot
- Sushibars
- Bloemenveld
- Bloemenwinkel
- Pizzeria
- Belastingkantoor
De Metropool
De tweede uitbreiding voor Machi Koro is De Metropool. Het verhaal bij deze uitbreiding vertelt dat Machi Koro inmiddels is uitgegroeid tot een grote stad. Toch zijn de inwoners weer toe aan iets nieuws. De mensen verlangen naar nieuwe uitgaansmogelijkheden, een nieuwe baan of een nieuwe woning. Jij als burgemeester hebt nu de kans om Machi Koro te ontwikkelen tot een ware metropool. Het spel bevat geen nieuwe bezienswaardigheden, maar wel nieuwe regels en gebouwen:
De nieuwe gebouwen:
- Wijngaard
- Chique Frans restaurant
- Exclusieve club
- Kruidenier
- Maisveld
- Verhuisbedrijf
- Schoonmaakbedrijf
- Sloopbedrijf
White Goblin Games
Machi Koro is bedacht door gamedesigner Masao Suganuma. Dit spel wordt in Nederland uitgegeven door White Goblin Games.
White Goblin Games is een Nederlandse uitgever van bordspellen. White Goblin Games heeft een groot aanbod. Enkele bekende spellen die ook door hen zijn uitgegeven zijn: Rattus, Revolver, Het Verboden Eiland, Qwixx en Istanbul. Een ander, misschien iets onbekender, leuk en simpel spel is: Sushi GO!